داروهای طبیعی از زبان پیامبر صلى الله علیه وسلم

7863545 - داروهای طبیعی از زبان پیامبر صلى الله علیه وسلم

نویسنده: عبدالحکیم سیدزاده

سیاه‌ دانه:

عَنْ خَالِدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ خَرَجْنَا وَمَعَنَا غَالِبُ بْنُ أَبْجَرَ فَمَرِضَ فِی الطَّرِیقِ فَقَدِمْنَا الْمَدِینَهَ وَهُوَ مَرِیضٌ فَعَادَهُ ابْنُ أَبِی عَتِیقٍ فَقَالَ لَنَا عَلَیْکمْ بِهَذِهِ الْحُبَیْبَهِ السَّوْدَاءِ فَخُذُوا مِنْهَا خَمْسًا أَوْ سَبْعًا فَاسْحَقُوهَا ثُمَّ اقْطُرُوهَا فِی أَنْفِهِ بِقَطَرَاتِ زَیْتٍ فِی هَذَا الْجَانِبِ وَفِی هَذَا الْجَانِبِ فَإِنَّ عَائِشَهَ حَدَّثَتْنِی أَنَّهَا سَمِعَتْ النَّبِیَّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ: «إِنَّ هَذِهِ الْحَبَّهَ السَّوْدَاءَ شِفَاءٌ مِنْ کلِّ دَاءٍ إِلَّا مِنْ السَّامِ» قُلْتُ:وَمَا السَّامُ ؟قَالَ: الْمَوْتُ. صحیح بخاری (۵۶۸۷).؛ خالد بن سعد می‌گوید: ما در سفری بر آمدیم و غالب بن ابجر با ما بود، در راه بیمار شد، ما به مدینه رسیدیم و او هم‌چنان بیمار بود. ابن ابی عتیق به عیادت وی آمد و به ما گفت: شما او را با سیاه‌ دانه درمان کنید، پنج یا هفت دانه‌ی سیاه‌ دانه را بگیرید و بسایید و با روغن زیتون یک‌جا کنید و در سوراخ‌های بینی وی بچکانید، زیرا عایشه رضی الله عنها به من گفت که از پیامبر صلى الله علیه وسلم شنیده‌ام که می‌فرمود: همانا این سیاه ‌دانه شفای هر بیماری است به جز سام. گفتم: سام چیست؟ فرمود: مرگ.

7863545 300x196 - داروهای طبیعی از زبان پیامبر صلى الله علیه وسلمآب زمزم:

عن جابر رضی اللّه عنه قال: قال رسول اللّه صلى الله علیه وسلم: «مَاءُ زمْزَمَ لِما شُرِبَ لَهُ.» مصنف ابن أبی شیبه (۲۴۱۹۱). آب زمزم شفاست برای هر چه که نوشیده شود.

امام نووی می‌گوید: علما و نیکان بر این عمل کرده‌اند و برای مقاصد مهم آب زمزم نوشیده‌اند و به مراد خود رسیده‌اند،‌ علما می‌گویند: برای کسی که آب زمزم جهت مغفرت یا شفا یابی و غیره می‌نوشد سنت است که هنگام نوشیدن بگوید: بار الها! به من خبر رسیده که رسول صلى الله علیه وسلم فرموده: آب زمزم شفاست برای هر مقصدی که نوشیده شود، ای الله! من آب زمزم می‌نوشم تا مرا بیامرزی و تا فلان حاجت  مرا برآری پس مرا ببخش یا حاجتم را برآر. یا این‌که بگوید: ای الله! من آب زمزم را می‌نوشم و به وسیله آن شفا می‌خواهم پس مرا شفا ده و مانند این. اللَّهُمَّ إنَّهُ بَلَغَنِی أنَّ رَسُولَ اللّه صلى الله علیه وسلم قال: «ماءُ زَمْزَمَ لِمَا شُرِبَ لَهُ»، اللَّهُمَّ وإنی أشْرَبُهُ لِتَغْفِرَ لی وَلِتَفْعَلَ بی کذَا وکذَا، فاغْفِرْ لی أوِ افْعَلْ. أو: اللَّهُمَّ إنی أشْرَبُهُ مُسْتَشْفِیاً بِهِ فَاشْفِنی، ونحو هذا، واللّه أعلم. الأذکار النوویه (ج ۱/۲۰۲).

عسل:

الله تعالی در سوره‌ی نحل می فرماید: ﴿فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ﴾ [۶۹]؛ در عسل برای مردم شفاست.

عن عبد الله قال: قال رسول الله صلى الله علیه وسلم: «عَلَیْکمْ بِالشِّفَاءَیْنِ الْعَسَلِ وَالْقُرْآنِ.» سنن ابن ماجه (۳۴۵۲)؛ فی الزوائد: إسناده صحیح، رجاله ثقات. قال الحاکم: هذا إسناد صحیح على شرط الشیخین ولم یخرجاه. و وافقه الذهبی.

ترجمه: دو شفا، یعنی عسل و قرآن را لازم بگیرید.

زیتون:

عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صلى الله علیه وسلم: «ائْتَدِمُوا بِالزَّیْتِ وَادَّهِنُوا بِهِ فَإِنَّهُ مِنْ شَجَرَهٍ مُبَارَکهٍ». سنن ابن ماجه (۳۳۱۹)، مستدرک حاکم (۷۱۴۲)؛ فرمود: از زیتون خورش درست کنید و خود را با آن چرب کنید؛ زیرا زیتون از درخت بابرکتی است.

حجامت:

عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله علیه وسلم قَالَ: «إِنْ کانَ فِی شَیْءٍ مِمَّا تَدَاوَیْتُمْ بِهِ خَیْرٌ فَالْحِجَامَهُ.» ابن ماجه (۳۴۷۶)؛ ابوداود (۳۸۵۷)؛ اگر در داروهای شما نفعی باشد، پس حجامت است.

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: سَمِعْتُ النَّبِیَّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ: «إِنْ کانَ فِی شَیْءٍ مِنْ أَدْوِیَتِکمْ خَیْرٌ فَفِی شَرْبَهِ عَسَلٍ أَوْ شَرْطَهِ مِحْجَمٍ أَوْ لَذْعَهٍ مِنْ نَارٍ وَمَا أُحِبُّ أَنْ أَکتَوِیَ.» صحیح بخاری (۵۸۰۲)؛ اگر در داروهای شما نفعی باشد، در نوشیدن عسل و نیشتر حجامت‌گر و داغ کردن با آتش است و من دوست ندارم که خود را داغ کنم.

روزهای حجامت: عَنْ نَافِعٍ، عَنْ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ: یَا نَافِعُ، قَدْ تَبَیَّغَ بِیَ الدَّمُ، فَالْتَمِسْ لِی حَجَّامًا وَاجْعَلْهُ رَفِیقًا إِنِ اسْتَطَعْتَ، وَلَا تَجْعَلْهُ شَیْخًا کبِیرًا وَلَا صَبِیًّا صَغِیرًا، فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، یَقُولُ: «الْحِجَامَهُ عَلَى الرِّیقِ أَمْثَلُ، وَفِیهِ شِفَاءٌ وَبَرَکهٌ، وَتَزِیدُ فِی الْعَقْلِ وَفِی الْحِفْظِ، فَاحْتَجِمُوا عَلَى بَرَکهِ اللَّهِ یَوْمَ الْخَمِیسِ، وَاجْتَنِبُوا الْحِجَامَهَ یَوْمَ الْأَرْبِعَاءِ، وَالْجُمُعَهِ وَالسَّبْتِ، وَیَوْمَ الْأَحَدِ تَحَرِّیًا، وَاحْتَجِمُوا یَوْمَ الِاثْنَیْنِ وَالثُّلَاثَاءِ، فَإِنَّهُ الْیَوْمُ الَّذِی عَافَى اللَّهُ فِیهِ أَیُّوبَ مِنَ الْبَلَاءِ، وَضَرَبَهُ بِالْبَلَاءِ یَوْمَ الْأَرْبِعَاءِ، فَإِنَّهُ لَا یَبْدُو جُذَامٌ وَلَا بَرَصٌ، إِلَّا یَوْمَ الْأَرْبِعَاءِ أَوْ لَیْلَهَ الْأَرْبِعَاءِ». سنن ابن ماجه (۳۴۸۷)؛ عبدالله بن عمر رضی الله عنهما به نافع گفت: خون در من متردد و سرگردان شده است، حجامی را برای من جست و جو کن و اگر ممکن است حجام مهربانی انتخاب کن و خیلی پیر و خیلی خردسال نباشد، من از پیامبر صلى الله علیه وسلم شنیدم که فرمود: حجامت قبل از صبحانه بهتر است، در آن شفا و برکت است، بر عقل و حافظه می‌افزاید، بر برکت الله روز پنج شنبه حجامت کنید و از حجامت در روز چهار شنبه، جمعه، شنبه و یک‌شنبه قصداً پرهیز کنید، روز دوشنبه و سه شنبه حجامت کنید، و این روزی است که الله در آن ایوب علیه السلام را از بلا عافیت بخشیده است و روز چهارشنبه او را به مصیبت مبتلا کرده است و هیچ جزام و برصی پیدا نمی‌شود مگر روز چهارشنبه، یا شب چهار شنبه.

تاریخ حجامت: عن أنس بن مالک أن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال: «مَنْ أَرَادَ الْحِجَامَهَ فَلْیَتَحَرَّ سَبْعَهَ عَشَرَ، وَتِسْعَهَ عَشَرَ، وَإِحْدَى وَعِشْرِینَ لاَ یَتَبیَّغْ بِأَحَدِکمُ الدَّمُ فَیَقْتُلَهُ.» ابن ماجه (۳۴۸۶)؛ هر کس اراده‌ی حجامت دارد، هفدهم و نوزدهم و بیست و یکم ماه را قصد کند و خون در هیچ یک از شما سرگردان و حیران نباشد که او را می‌کشد.

/

  • برچسب ها
  • مدرس مدرسه دینی عین العلوم گشت مدیر مجلس علمی عین العلوم گشت نویسنده مترجم محقق

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1 × پنج =