دعوت إلى الله

الله تعالى جهان هستي را آفريد و بر روي آن انسان ها و جن ها را خلق نمود و براي هدايت ايشان انبيا را فرستاد و هر پيامبري كه براي قومي‌ مبعوث مي‌شد شروع به ”دعوت و تبليغ“ مي‌كرد و قوم خويش را متوجه دستورات الهي مي‌نمود و هر فرد از قوم كه دعوت ”نبي“ را قبول مي‌نمود كامياب مي‌شد و هر كسي دعوت ”نبي“ را رد مي‌كرد دچار مشكل شده و سرانجام با شكست مواجه مي‌شد. الله تعالى در هر زمان براي هر قوم پيامبري مي‌فرستاد و اين سلسله‌ي ارسال انبيا ادامه داشت تا بعثت آخرين نبي كه ”حضرت محمد صلى الله عليه وسلم“ باشد؛ بعد از بعثت خاتم النبيين، سلسله‌ي ارسال رسل قطع شد.

الله تعالى آن‌حضرت صلى الله عليه وسلم را بر ساير انبيا فضيلت داد؛ زيرا ايشان صلى الله عليه وسلم خاتم النبيين و امام الأنبياء و سيد الكونين است و شريعت ايشان تا قيام قيامت باقي خواهد ماند؛ و اين شريعت، ناسخ بقيه اديان است.

الله تعالى به بركت آن‌حضرت صلى الله عليه وسلم امت محمدي را نيز بر ساير امم فضيلت داد؛ زيرا هدف اساسي اين امت، كار مهم ”دعوت إلى الله“ است، چون پيامبر ديگري مبعوث نخواهد شد و اين مهم بر عهده‌ي اين امت گذاشته شد.

وظيفه‌ي امت محمدي اين است كه انسان‌ها را به طرف الله متوجه كنند و بشريت را آگاه سازند كه هدف خالق از خلقت شما عبادت وي است كه معبود حقيقي اوست؛ در قرآن مجيد آمده است: ﴿وَمَا خَلَقْتُ الجِنَّ وَالإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ﴾. اين آيه وظيفه‌ي هر انسان را تعيين مي‌نمايد كه به عبادت رب العالمين بپردازد. پس هر يكي از ما موظف است كه بشريت را متوجه سازيم تا عبادت الله تعالى را انجام دهند. قبلاً اين  (متوجه‌سازي) كار انبيا عليهم السلام بود كه امر به معروف و نهي از منكر مي‌كردند، ولي اكنون اين وظيفه‌ي ماست تا كار آنان را پيش ببريم. همان‌طور كه بعد از پيامبر اسلام صلى الله عليه وسلم صحابه كرام رضي الله عنهم اين امر عظيم ”دعوت“ را بر عهده گرفتند و با جان مال براي نشر دين مبين اسلام خدمت نمودند، از اين سبب بود كه الله تعالى آنان را الگوي جهانيان معرفي مي‌نمايد: ﴿وَإِذَا قِيْل لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ﴾ الآية، اكثر مفسرين مي‌نويسند: مراد از ”الناس“ صحابه‌اند. الله تعالى خطاب به كفار قريش مي‌فرمايد: اگر خواهان سعادت هستيد همانند صحابه ايمان بياوريد. بايد در ايمان آوردن به خدا و رسول الله صلى الله عليه وسلم و قرآن، رفتار و اعمال و اخلاق شما مانند صحابه باشد آن‌گاه در زمره‌ي هدايت يافتگان خواهيد شد؛ ﴿فَإِنْ آمَنُوا بِمِثْلِ مَا آمَنْتُمْ بِهِ فَقَدْ اهْتَدَوْا﴾. و اگر مخالف با صحابه عمل كرديد، جزو مخالفين مي‌شويد؛ ﴿وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا هُمْ فِي شِقَاقٍ﴾.

علت اينكه صحابه الگوي ساير مردم شدند و اين درجه‌ي عظيم را دريافتند، اين است كه بعد از قبول اسلام براي ترقي و پيشرفت آن كوشيدند و در اين راه از جان، مال، عيال، و وطن خويش گذشتند و به خاطر رشد اسلام و دين محمدي، زحمت‌هاي فراواني متحمل شدند و درخت اسلام را با خون‌شان آبياري نمودند. از اينجا بود كه خداوند متعال آنها را در دنيا و آخرت رستگار كرد و در همين دنيا از آنان اعلان رضايت نمود: ﴿رَضِيَ اللهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ﴾.

اگر ما مسلمانان خواهان عزت و سعادت هستيم، تنها راه رسيدن به سعادت تسليم شدن به رب العالمين و پيروي از سنت‌هاي رسول الله صلى الله عليه وسلم است و لازم است سيرت و صفات ايشان را در زندگي خود جاري نماييم.

نيز شايسته است كه اعمال، كردار و رفتار صحابه را در امور روزمره خود عملي كنيم و براي خدمت به اسلام، همانند صحابه از همه دارائي‌هاي خود بگذريم تا بار ديگر پرچم اسلام را به اهتزاز در بياوريم و مانند ايشان در راه الله تعالى بيرون رويم و دين الهي را در جهان بگسترانيم تا مصداق اين آيه‌ي ﴿كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ﴾ قرار گيريم و به ياد داشته باشيم كه ثمرات دعوت، دو چيزاند: ۱- نشر دين الله تعالى، ۲- رستگاري دنيا و آخرت.

نويسنده: عطاء الله محمد حسني

منبع: سنت آنلاین

/

  • facebook فیس بوک
  • googleplus GooglePlus
  • twitter Twitter
  • linkedin Linkedin
  • linkedin Telegram
  • linkedin WhatsApp
  • تبیین، پایگاه جامع معارف اسلامی اهل سنت

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دو + شانزده =