دارالافتاء اهل سنت

آیا از دیه زن به خانواده وی چیزی می رسد؟

بسم الله الرحمن الرحیم
زن شوهر داری تصادف می کند و بر اثراین تصادف وفات می کند و دیه به او تعلق می گیرد آیا از این پول به پدر ومادر زن هم چیزی تعلق می گیرد؟ در ضمن دارای فرزند هم می باشد وشوهر در قید حیات است. مستفتی:م صوفی
الجواب باسم ملهم الحق والصواب
این پول دیه جزء ترکه میت محسوب می شود و به پدر ومادر این زن تعلق می گیرد چه این زن دارای فرزند باشد یا نباشد. قال الله تعالى: وَلأَبَوَیْهِ لِکُلِّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَکَ إِن کَانَ لَهُ وَلَدٌ فَإِن لَّمْ یَکُن لَّهُ وَلَدٌ وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلأُمِّهِ الثُّلُثُ اگر مرده دارای فرزند وپدر ومادر باشد به هر یک از پدر ومادر یک ششم ترکه می رسد و باقیمانده بین فرزندان او به ترتیب سابق تقسیم می گرددو اگر مرده دارای فرزند یا نوه نباشد وتنها پدر ومادر از او ارث ببرند، یک سوم ترکه به مادر می رسد وباقیمانده ازآن پدر خواهد بود } (النساء:۱۱/۴).
أما دیه النفس فهی موروثه کسائر أموال المیت حسب الفرائض المقدره شرعا فی ترکته فیأخذ منها کل من الورثه الرجال والنساء نصیبه المقدر له باستثناء القاتل ، وذلک لقوله تعالى : { ودیه مسلمه إلى أهله } ولما رواه عمرو بن شعیب عن أبیه عن جده أن رسول الله قال : العقل میراث بین ورثه القتیل على فرائضهم. وهذا قول أکثر الفقهاء. {الموسوعه الفقهیه، من یستحق الدیه ۲۱/۹۳- ط: مکتبه علوم اسلامی}
لا یحرم الأب من المیراث أصلاً…. والدلیل قوله تعالى: {ولأبویه لکل واحد منهما السدس مما ترک إن کان له ولد، فإن لم یکن له ولد وورثه أبواه فلأمه الثلث، فإن کان له إخوه فلأمه السدس} (النساء:۱۱/۴).
دلت الآیه على أن نصیب الأب السدس فقط إذا کان للمتوفى ولد، ذکراً أو أنثى. إن کان الولد ذکراً ، فهو عاصب بنفسه یستحق الباقی، ویقدم على الأب؛ لأن البنوه مقدمه على الأبوه. وإن کان الولد أنثى أخذ الأب السدس فرضاً، والباقی تعصیباً؛ لأنه أولى رجل ذکر، فیستحق الباقی للحدیث المتقدم: «ألحقوا الفرائض بأهلها، فما بقی فلأولى رجل ذکر» .
أما إن لم یوجد ولد للمتوفى، فیأخذ الأب کل الباقی؛ لأن شطر الآیه الثانی نص على فرض الثلث للأم، وسکت عن نصیب الأب، فدل النص على أن الأب یأخذ الباقی بعد أخذ الأم نصیبها؛ لأن الأصل أن المال الموزع بین اثنین، إذا بیِّن نصب أحدهما منه، کان الباقی للآخر.
[الفقه الإسلامی، احوال اصحاب الفروض ۱۰ /۷۷۵۴- ط : دار الفکر}
رأى الحنفیه أن دیه الخطأ کسائر الدیون، یرث منها کل واحد من الزوجین وغیرهما، لحدیث: «من ترک مالاً أو حقاً فلورثته» ولأنه صلّى الله علیه وسلم أمر بتوریث امرأه أشیم الضبابی من عقل ( دیه ) زوجها، قال الترمذی: هذا حدیث حسن صحیح.
{الفقه الإسلامی وأدلته، إرث الزوج دیه القتل الخطأ ۱۰/۷۷۱۸- : دار الفکر}

نمایش بیشتر

دارالافتاء رشیدیه

مجتمع علمی،فرهنگی،هنری حضرت علی(رض).خراسان،تایباد

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن