دارالافتاء اهل سنت

آیا با معاف کردن قرض دهنده مقروض خود را در عوض زکاتی که پرداخت آن برایش لازمی است زکات أدا می گردد؟

*سوال;* آیا با معاف کردن قرض دهنده مقروض خود را در عوض زکاتی که پرداخت آن برایش لازمی است زکات أدا می گردد؟

*الجواب باسمه حامدا مصلیا*
⬇️ ⬇️

خیر أدا نمی گردد چاره این است که پول زکات را به مقروض بپردازد سپس در مقابل قرض خود از او پس بگیرد.

*منبع:*📚👇

۱️⃣📖تحت قوله: ( واعلم … ) وفی صورتین لا یجوز: الأولی: أداء الدین عن العین کجعله ما فی ذمه مدیونه زکاه لماله الحاضر. ردالمحتار علی الدر المختار، کتاب الزکاه، مطلب: فی زکاه ثمن المبیع وفاء، ۳/۲۲، ط: مکتبه رشیدیه.

۲️⃣📖قرض معاف کرنی سی زکاه اداء نهین هوتی، صحیح صورت یه هی که اس شخص کو زکاه کی رقم دی کر قرض مین واپس لی لی، اگر واپس نه کری تو جبرا بهی لی سکتاهی، اگر واپس نه کر نی کا خطره هو تو اس سی کها جا تی که کسی کو اپنی طرف سی زکاه کی رقم وصول کر کی اس سی قرض اداء کرنی کا وکیل بناتی. احسن الفتاوی، کتاب الزکاه، ۴/۲۵۰، ط: ایچ ایم سعید کمپنی.

۳️⃣ 📕البحر الرائق، کتاب الزکاه، ۲/۳۷۰، ط: مکتبه رشیدیه

✅والله اعلم بالصواب✅

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن