دارالافتاء اهل سنت

آیا زمین مثل آسمان‌ها هفت طبقه است؟

*سوال;*  آیا زمین مثل آسمان‌ها هفت طبقه است؟ در طبقه‌های دیگر آن چه کسانی زندگی می‌کنند ؟

 

*الجواب باسمه حامدا مصلیا*

⬇️                       ⬇️

 

 

جمهور علما بر آنند که هفت طبقه زمین وجود دارد که بعضی از آنها بر بالای بعضی دیگر قرار دارند. بعضی فرموده‌اند مراد از زمین های هفت گانه این است که کره زمین دارای هفت طبقه است و هر طبقه آن یک زمین نامیده شده ، وبرخی گفته‌اند مراد از آنها سیارات هفت گانه‌ای است که به زمین شباهت و مشترکاتی دارند، وگروهی بر آنند که مراد از آنها هفت زمین مانند زمین ما است که تابع خورشیدهای دیگری مانند خورشید ما می باشند در این رابطه اقوال متعددی وجود دارد.

*منبع:*📚👇

 

۱⃣📖تفسیر معارف القرآن آمده است: قرآن از پاسخ دادن به این سؤال ها خاموش است. در روایات حدیث که در این باره آمده است، بیشتر ائمه حدیث نسبت به آنها با هم اختلاف نظر دارند؛ بعضی آنها را صحیح و ثابت کرده‌اند، و بعضی آنها را موضوع و خود ساخته گفته‌اند و از نظر عقل همه این صورتها ممکن است، وچون هیچ گونه نیاز دینی و دنیوی ما وابسته به این تحقیق نیست و نه در قبر و حشر از ما در این خصوص سوالی خواهد شد تا ما در باره وضع و صورت و محل وقوع این هفت زمین و مخلوقات آنها تحقیق نماییم، بنابر این سالم‌ترین روش این است که ما فقط به آن ایمان بیاوریم و یقین داشته باشیم که زمینها نیز همانند آسمان‌ها هفت تا هستند و همه را خداوند با قدرت خود آفریده است. قرآن فقط این قدر بیان نموده است و چیزی را که قرآن بیان نکرده است ما نباید در فکر و تحقیق آن قرار گیریم ، روش و عمل کرد سلف صالحین در چنین صورتها این بوده است که فرموده‌اند “ابهموا ما ابهمه الله” یعنی آنچه را خداوند مبهم و سرپوش گذاشته است شما هم آن را سرپوش بگذارید. چون در آن حکم عملی وجود ندارد و هیچ نوع نیاز دینی و دنیوی به آن وابسته نیست.( ترجمه معارف القرآن :۱۴/۹۸).

 

۲⃣📖 فی روح المعانی: وأنا أقول بنحو ما قاله الجمهور راجیا العصمه ممن على محور إرادته تدور أفلاک الأمور : هی سبع أرضین بین کل أرض وأرض منها مسافه عظیمه ، وفی کل أرض خلق لا یعلم حقیقتهم إلا اللّه عز وجل ولهم ضیاء یستضیئون به ، ویجوز أن یکون عندهم لیل ونهار ولا یتعین أن یکون ضیاؤهم من هذه الشمس ولا من هذا القمر ، وقد غلب على ظن أکثر أهل الحکمه الجدیده أن القمر عالم کعالم أرضنا هذه وفیه جبال وبحار یزعمون أنهم یحسون بها بواسطه أرصادهم وهم مهتمون بالسعی فی تحقیق الأمر فیه فلیکن ما نقول به من الأرضین على هذا النحو.(روح المعانى:۲۸/۱۴۴).

 

۳⃣📗وأختلف فیهن على قولین: أحدهما- وهو قول الجمهور- أنها سبع أرضین طباقا بعضها فوق بعض، بین کل أرض وأرض مسافه کما بین السماء والسماء، وفی کل أرض سکان من خلق الله. وقال الضحاک: وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ أی سبعا من الأرضین، ولکنها مطبقه بعضها على بعض من غیر فتوق بخلاف السموات. والأول أصح، لان الاخبار داله علیه فی الترمذی والنسائی وغیرهما. وقد مضى ذلک مبینا فی” البقره”. وقد خرج أبو نعیم قال: حدثنا محمد ابن علی بن حبیش قال: حدثنا إسماعیل بن إسحاق السراج، (ح) وحدثنا أبو محمد بن حبان قال: حدثنا عبد الله بن محمد بن ناجیه قال: حدثنا سوید بن سعید قال حدثنا حفص ابن میسره عن موسى بن عقبه عن عطاء بن أبی مروان عن أبیه أن کعبا حلف له بالذی فلق البحر لموسى أن صهیبا حدثه أن محمدا صلی الله علیه وسلم لم یر قریه یرید دخولها إلا قال حین یراها: (اللهم رب السموات السبع وما أظللن ورب الأرضین السبع وما أقللن ورب الشیاطین وما أضللن ورب الریاح وما أذرین إنا نسألک خیر هذه القریه وخیر أهلها ونعوذ بک من شرها وشر أهلها وشر ما فیها (. قال أبو نعیم: هذا حدیث ثابت من حدیث موسى ابن عقبه تفرد به عن عطاء. روی عنه ابن أبی الزناد وغیره. وفی صحیح مسلم عن سعید ابن زید قال: سمعت النبی صلی الله علیه وسلم یقول: (من أخذ شبرا من الأرض ظلما فأنه یطوقه یوم القیامه من سبع أرضین) ومثله حدیث عائشه، وأبین منهما حدیث أبی هریره قال: قال رسول الله صلی الله علیه وسلم: (لا یأخذ أحد شبرا من الأرض بغیر حقه إلا طوقه الله إلى سبع أرضین یوم القیامه). قال الماوردی: وعلى أنها سبع أرضین بعضها فوق بعض تختص دعوه أهل الإسلام بأهل الأرض العلیا، ولا تلزم من فی غیرها من الأرضین وإن کان فیها من یعقل من خلق ممیز. وفی مشاهدتهم السماء واستمدادهم الضوء منها قولان: أحدهما- أنهم یشاهدون السماء من کل جانب من أرضهم ویستمدون الضیاء منها. وهذا قول من جعل الأرض مبسوطه. (تفسیر القرطبی:۱۸/۱۷۵).

 

✅والله اعلم بالصواب✅

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن