دارالافتاء اهل سنت

آیا سر زیارت قبور رفتن و در آنجا فاتحه به میت خواندن ثوابی می رسد؟

بسم الله الرحمن الرحیم
آیا سر زیارت قبور رفتن و در آنجا فاتحه به میت خواندن ثوابی می رسد؟
الجواب باسم ملهم الحق والصواب
در این مورد باید دانست که ایصال ثواب نه زمان، نه مکان ونه حالتی مشخص دارد بلکه از هر مکان و در هر زمانی برای اموات ایصال ثواب شود ثواب به آنها می رسد. لهذا سر زیارت قبور رفتن و در آنجا فاتحه به میت خواندن ثواب به میت می رسد وباید از رسوم مروجه پرهیز کرد.
مولانا عزیزالرحمن: در ذیل سوالی (هنگام رسیدن به قبرستان چه باید کرد) می فرمایند: …طریقه مشروع زیارت قبور آن است که بگوید(السلام علیکم یا اهل القبور انتم لنا سلف وانا ان شاءالله بکم لاحقون یغفرالله لنا ولکم) و اگر پس از آن قل هوالله وغیره خوانده وایصال ثواب کند خوب است. [فتاوای دارالعلوم دیوبند، فصل ششم، ۵/۴۰۳ ط: مکتبه حنفیه] وفی الرد:
قوله (ویقرأیس) لما ورد من دخل المقابر فقرأ سوره یس خفف الله عنهم یومئذ، وکان له بعدد من فیها حسنات» بحر. وفی شرح اللباب ویقرأ من القرآن ما تیسر له من الفاتحه وأول البقره إلى المفلحون وآیه الکرسی – وآمن الرسول – وسوره یس وتبارک الملک وسوره التکاثر والإخلاص اثنی عشر مره أو إحدى عشر أو سبعا أو ثلاثا، ثم یقول: اللهم أوصل ثواب ما قرأناه إلى فلان أو إلیهم.
{رد المختار، باب صلاه الجنائز مطلب فی زیاره القبور۳/۱۷۹ ـ ط ـ مکتبه رشیدیه}
ویستحب للزائر قراءه سوره یس” بعد أن یقعد لتأدیه القرآن على الوجه المطلوب بالسکینه والتدبر والاتعاظ وفی السراج ویستحب أن یقرأ على القبر بعد الدفن أول سوره البقره وخاتمتها. {حاشیه الطحطاوی، فصل فی زیاره القبور ۳۴۱- ط: قدیمی کتب خانه}
وکان ابن عمر یستحب أن یقرأ على القبر بعد الدفن أول سوره البقره وخاتمتها.
{الموسوعه الفقهیه،التعزیه، والرثاء، وزیاره القبور ۱۶/۴۲- ط:دار الکتب العلمیه}
س: قبر پر قرآن شریف پڑھنا جائز ہے یا نہیں؟
ج: ایصال ثواب میت کے لۓ قبر پر قرآن شریف پڑھ کر میت کو ثواب پہنچانا درست ہے۔ {فتاوی دارالعلوم، مسائل زیارت قبور ۵/۴۴۸- ط: دارالاشاعت}.

نمایش بیشتر

دارالافتاء رشیدیه

مجتمع علمی،فرهنگی،هنری حضرت علی(رض).خراسان،تایباد

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن