دارالافتاء اهل سنت

استنجای معذور

زنی دارای بیماری ‌کلیه می‌باشد و دکتر به او گفته‌ که هنگام استنجاء نباید آب به عضو مخصوص برسد چون به هنگام رسیدن آب به عضو مخصوص از آنجا به ‌کلیه‌ها سرایت ‌کرده و سبب چرکی شدن ‌کلیه می‌شود.

حال بفرمائید که شخص مذکور چه کار کند؟

استنجاء با سنگ هم جایز و مسنون است چنانکه اصحاب رسول اکرمr ‌با سنگ استنجاء می‌نمودند لهذا اگر فردی از استعمال آب معذور بـاشد و پزشک مسلمان و ماهری ضررهای آب را تشخیص دهد‌. برای استنجاء از آب استفاده نکند، بلکه از سنگ یا دستمال کاغذی استفاده ‌کند.

فقهای ‌کرام مسائل متعددی را نوشته‌اند که به جای آب از سنگ یا چیز دیگر استفاده شود و در صورت ممکن نبودن استنجاء با سنگ و غیره‌، می‌تواند استنجا را ترک نماید. به طور نمونه چند عبارت نوشته می‌شود.

و فی الدر الـمختا‌ر:

«بنحو حجر منق… والغسل بالـماء بعده بلاکشف عوره عند أحد اما معه فیترکه‌ کما مرّ، فلو کشف له صا‌ر فاسقاً لا لو کشف لاغتسا‌ل أو تغوط‌،‌کما بحثه ابن ‌الشحنه «‌سـنه‌» مطلقاً به یفتی‌، سراج»‌.

و فی حا‌شیه ابن عا‌بدین:

«(‌قوله‌: سنه مطلقاً‌) ثم أعلم ان الجمع بین ‌الماء والحجر افضل، ویلیه فی الفضل الاقتصا‌ر علی الـما‌ء‌، ویلیه الاقتصا‌ر علی الحجر وتحصل السنه بالکل وان تفا‌وت الفضل‌، کما افا‌ده فی الا مداد وغیره»‌. [رد الـمحتار: ۱/۲۴۸‌].

و فی الهندیه‌:

«‌والا ستنجاء بالـماء أفضل‌ ان‌ امکنه ذلک من غیر کشف العوره‌، وان احتا‌ج‌ إلى الکشف العوره یستنجی بالحجر ولا یستنجی با‌لـما‌ء‌، کذا فی قا‌ضیخا‌ن‌»‌. [الهندیه: ۱/۴۸].

«‌الـمرأه الـمریضه إذا لم یکن‌ لها زوج‌ وهی ‌لا تقدر عـلی الوضوء ولها بنت‌ أو أخت توضئها ویسقط عنها الاستنجا‌ء‌. اه»‌.[‌رد الـمحتار: ۱/۲۵۰].

امّا برای غسل‌کردن چونکه شستن تمام بدن فرض است برعضو. مخصوص چیزی ببندد تا آب و رطوبت به آن نرسد و سپس‌ آن را مسح ‌کند.

یعنی‌: دست تر را روی آن بمالد و در صورت عدم امکان بستن آن بدن را طوری بشوید که به عضو مخصوص رطوبت سرایت نکند و سپس آن را مسح نماید.

برچسب ها

دارالافتاء دارالعلوم مسجد مکی زاهدان

در سال 1363هـ.ش (1404هـ.ق) دارالافتای دارالعلوم زاهدان زیر نظر مفتی خدانظر رحمه‌الله رسماً آغاز به‌كار كرد. مجموعه‌ای از این فتواها با پشتکار مولانا مفتی خدانظر رحمه‌الله، پس از ترتیب‌بندی به صورت ابواب فقهی، تحت عنوان «محمودالفتاوی (فتاوای دارالعلوم زاهدان)» تا کنون در 4 جلد چاپ و منتشر شده‌اند و ادامه آن در حال تدوین است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن