اصلاح صورت زنان‌، چیدن موی ابروان و باریک نمودن آن‌، رنگ کردن موها برای زنان با مواد شیمیائی

دارالافتاء اهل سنت

دارالافتاء اهل سنت


چه می‌فرمایند علماء اسلام در مسائل ذیل‌:

۱- اصلاح صورت و چیدن ابرو. ٢- باریک نمودن آن‌. ٣- رنگ موهای سر با مواد ثبیمیایی که در بازار آمده درست یا خیر؟ لطفاً مسائل مذکور را با دلائل توضیح دهید.

الجواب باسم ملهم الصواب

ج ١ و ٢: کندن موهای صورت و باریک نمودن ابرو و چیدن آن را علماء حرام قرار داده‌اند زیراکه ابر نوع تغییری است در خلقت خداوند جل شانه‌، و به نص قرآن حرام است و در این باره از حدیث حضرت بن مسعودt استدلال نموده‌اند که می‌فرماید:

«لَعَنَ اللَّهُ الْوَاشِمَاتِ وَالْمُسْتَوْشِمَاتِ، وَالْمُتَنَمِّصَاتِ وَالْمُتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ، الْمُغَیِّرَاتِ خَلْقَ اللَّهِ». [‌رواه مسلم ‌کتاب اللباس وأخرجه البخاری وابن ماجه، النسائی‌].

قال العلامه محمد تقی العثمانی ‌(‌مدظله‌) فی شرح هذا الحدیث‌:

«‌قوله‌: «والنامصات الخ‌….» النمص (‌بفتح النون و سکون الـمیم‌) نتف الشعر‌، ونمصت الـمرأه الشعر أی نتفته والنامصه هی اللتی تنتف شعر الوجه‌کما فی القاموس وتاج العروس‌، والـمتنمصه من تأمر امراه اخری بنتف الشعر عن نفسها، واکثر ما تفعله النساء فی الحواجب واطراف الوجه ابتغاء للحسن والزینه وهو حرام بنص هذا الحدیث‌.

قوله‌: «‌الـمغیرات‌ خلق ‌الله» اشاره إلى قوله تعالى، فی سوره النساء ۱۱۸: حکایه من قول الشیطان‌: ﴿وَقَالَ لَأَتَّخِذَنَّ مِنۡ عِبَادِکَ نَصِیبٗا مَّفۡرُوضٗا ١١٨ وَلَأُضِلَّنَّهُمۡ وَلَأُمَنِّیَنَّهُمۡ وَلَأٓمُرَنَّهُمۡ فَلَیُبَتِّکُنَّ ءَاذَانَ ٱلۡأَنۡعَٰمِ وَلَأٓمُرَنَّهُمۡ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلۡقَ ٱللَّهِ﴾ [السناء: ۱۱۸]. فیه تصریح بأن الوصل والوشم والنمص وغیرها من جمله تغییر خلق الله الذی یفعله الانسان باغراء من الشیطان والذی نهی عنه الله سبحانه وتعالى فی‌کتابه الـمجید»‌‌. [تکمله فتح الـملهم: ۴/۱۹۵].

اما اگر در صورت زن موهایی بیرون آید و مشابه به ریش و سبیل باشد و سبب تنافر زوج قرار گیرد ازاله آن جایز است و اشکالی ندارد.

وفی رد الـمحتار:

«‌فلو کان فی زوجها شعر ینفر زوجها عنها بسببه ففی تحربم ازالته بعد، لأن الزینه للنساء مطلوبه للتحسین الا أن یحمل على ما لاضروره إلیه لـما فی نتفه بالـمنماص من الایذاء‌.

وفی تبیین الـمحارم‌: ازاله الشعر عن الوجه حرام الا إذا نبتت للمرأه لحیه أو شوارب فلاتحرم ازالته بل تستحب اﻫ». [رد الـمحتار: ۵/۲۶۴].

وفی التکمله‌:

«‌اما إذا نبتت للمرأه لحیه أو شارب أو عنفقه فأخذها حلال عند الحنفیه والشافعیه‌». [تکمله رد الـمحتار: ۴/۱۹۵].

وجواب سوال سوم یعنی رنگ ‌کردن موها در استفتاء شماره ١٩١ جواب داده شده است‌ و از آن جا نقل ‌شد.

والله أعلم بالصواب


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *