اعلان صلوه بعد از اذان برای نـماز

دارالافتاء اهل سنت

دارالافتاء اهل سنت


سوال:

در بعضی مناطق مروج است ‌که هنگام اقامه نماز شخصی صدا می‌کند: الصلوه‌، الصلوه، حکم این مسئله چیست‌؟

الجواب باسم ملهم الصواب

صدا کردن مردم بین اذان و اقامه جهت نماز در شرع آن را تثویب می‌نامند و در مورد آن از فقهای احناف اقوال متعددی منقول است‌. علامه لکهنوی‌/ در السعایه شرح شرح الوقایه سه قول را نقل ‌کرده‌اند:

۱- قول متقدمین احناف‌:

«‌تثویب در تمام نمازها بجز نماز فجر مکروه است‌»‌.

۲- امام ابو یوسف/‌:

«‌فقط برای علماء و امراء جایز است‌، زیرا آنها به امور مسلمین مشغول‌اند»‌.

۳- متأخرین احناف‌:

«‌تثویب در تمام نمازها بجز مغرب‌، و برای هر شخص جایز است، زیرا که زمان سستی و تنبلی است‌ که مغرب زمان سستی نیست‌. چونکه بین اذان و اقامه نماز، توقفی وجود ندارد»‌. [السعایه: ‌۲/۲۶].

لهذا عده‌ کثیری از فقهای احـناف طـبق قول مـتأخرین تـثویب را جایز و مستحسن قرار داده‌اند. کما فی رد الـمحتار والهندیه والخانیه وغیرها. و عده‌ای دیگر آن را بطور کامل بدعت قرار داده‌اند. کما فی ‌کفایه الـمفتی للعلامه الـمفتی ‌کفایت الله/. [کفایت الـمفتی: ۳/۱۹۷].

و قول معتدل و جالب آن است‌ که عده دیگری از علماء همچون مولانا مفتی محمد شفیع مفتی اعظم پاکستان و مولانا رشید احمد گنگوهی نوشته‌اند که‌: اگر گهگاهی برای بعضی افراد تثویب بشود اشکالی ندارد اما آنرا عادت همیشگی قرار دادن و التزام آن درست نمی‌باشد. [فتاوی رشیدیه: ص ۲۶۰٫ امداد الـمفتین: ص ۳۰۶].

و احتمال می‌رود آنهایی که آنرا بدعت قرار داده‌اند به خـاطر همین التـزام همیشگی بوده‌ است‌. [ومن یرید التحقیق فعلیه بالکتب التالیه: السعایه: ۲/۲۶٫ درس ترمذی: ۱/۴۶۳٫ معارف السنن شرح ترمذی: ج ۱٫ رد الـمحتار: ۱/۳۸۹٫ الهندیه: ۱/۵۸٫ قاضیخان: ۱/۷۹٫ کفایه الـمفتی: ۳/۷، ۱۹٫ فتاوی رشیدیه: ۲۶۰٫ امداد الـمفتین: ۳۰۸، ۳۰۶٫ مرقات شرح مشکاه للقاری باب الأذان و غیرها].


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =