دارالافتاء اهل سنت

اغتسال از مقاربت جنی

سوال:

۱- اگر جنی با زنی (‌از نوع انسان‌) مجامعت ‌کند، بر آن زن غسل فرض می‌شود یا خیر؟

۲- و بالعکس اگر انسانی با زنی (‌از نوع جن) وطی ‌کند، آیا بر آن شخص غسل لازم است یا خیر؟

٣- آیا نکاح انسان و جنّ جایز است یا خیر؟

الجواب باسم ملهم الصواب

مسئله‌ای ‌که از آن استفتاء شده است‌، چندین احتمال دارد:

این مجامعت در حالت بیداری است یا در خواب‌؟ در هر دو صورت انزال منی می‌شود یا خیر؟ و باز در هر صورتی جن بصورت انسان می‌آید یا خیر؟ اینها هشت صورت شدند.

اگر در عالم بیداری و بصورت انسان می‌آید بر وی غسل واجب می‌شود، اگرچه انزال نشده است‌، صاحب «البحر الرائق» فرموده ‌است‌:

«إذا ظهر لرجل جنیه فی صوره ‌آدمیّه‌، فوطئها وجب الغسل‌، لوجود الـمجا‌نسه الصوریه ا‌لـمفیده لکما‌ل السبب‌».

و اگر در عالم خواب باشد و انزاال منی‌ نشود، غسل واجب نمی‌شود، برابر است که بصورت انسان بیاید یا غیر، که این دو صورت را شامل است‌.

و اگر در حالت بیداری است و بصورت انسان نیست اگرچه ایلاج هم بشود بدون انزال منی غسل واجب نمی‌شود.

و فی الرد:

«‌ففی الـمحیط‌: لو قالت معی جنی یأ‌تینی مراراً وأجد ما أجد إذا جا‌معنی زوجی لا غسل علیهم لانعدام سببه وهو الایلاج أو الاحتلام»‌. [رد الـمحتار: ۱/۱۱۹].

مراد از ایلاج ادخال عضو مخصوص‌ انسان است‌. و ‌مراد از احتلام‌، انزال منی است‌.

وفی الرد:

«‌وقید به فی ‌الفتح حیث قا‌ل‌: ولا یخفی‌ أنّه مقید إذا لم تر الـما‌ء فا‌ن رأته صریحاً وجب‌کأ‌نه احتلام‌»‌.

از این عبارت معلوم شد که اگر جن بصورت انسان نباشد، و لو اینکه مجامعت انجام ‌گیرد لیکن چونکه ادخال ذَکر انسان (‌صوری و حقیقی‌) نشده است‌، غسل لازم نمی‌شود.

وفی الدر:

«‌یجب الغسل عند ایلاج حشفه ‌آدمیّ احتراز عن الجنّی إذا لم تنزل‌»‌. [الدر الـمحتار مع الرد: ۱/۱۱۹].

این عبارت تایید می‌کند که مراد از ایلاج -‌که سبب وجـوب غسل می‌باشد- ادخال آلت تناسلی انسان است‌.

و در صورتی‌که به شکل انسان ظاهر نشود گفتیم اگر ایلاج هم بشود غسل لازم نمی‌گردد، بدلیل مباینه معنویه‌، لذا در این صورت ‌که به شکل انسان نیست در وجود سبب غسل -‌که همان ایلاج آلت تناسل انسان ‌که سبب انزال منی است‌- دیده شده است‌، گویا چنان ‌است که یک حیوان مثلا: میمون‌، با انسان مجامعت کند، بنابراین غسل بر وی ‌راجب می‌گردد، چرا که ایلاج عضو مخصوص انسان سـبب کامل برای انزال منی است‌، نه ایلاج غیر انسان‌، برابر است‌ که جن باشد یا حیوان.

 

نمایش بیشتر

دارالافتاء دارالعلوم مسجد مکی زاهدان

در سال 1363هـ.ش (1404هـ.ق) دارالافتای دارالعلوم زاهدان زیر نظر مفتی خدانظر رحمه‌الله رسماً آغاز به‌كار كرد. مجموعه‌ای از این فتواها با پشتکار مولانا مفتی خدانظر رحمه‌الله، پس از ترتیب‌بندی به صورت ابواب فقهی، تحت عنوان «محمودالفتاوی (فتاوای دارالعلوم زاهدان)» تا کنون در 4 جلد چاپ و منتشر شده‌اند و ادامه آن در حال تدوین است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن