اهمیت و فضائل نماز جماعت

کودک

نماز کودک


الحمد لله والصلاه و السلام علی رسول الله و علی آله و صحبه و من والاه.

قال الله تعالی: «وَأَقِیمُوا الصَّلَاهَ وَآتُوا الزَّکَاهَ وَارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ»

وقال رسول الله صلی الله علیه و سلم: «صَلَاهُ الْجَمَاعَهِ تَفْضُلُ صَلَاهَ الْفَذِّ بِسَبْعٍ وَعِشْرِینَ دَرَجَهً» متفق علیه

از خصوصیات بارز دین مبین اسلام که آنرا از سایر ادیان متمایز می گرداند تاکید بر عبادت بصورت گروهی و لزوم مشارکت در فعالیتهای دینی اجتماعی است.

یکی از شعائر اسلامی که در شریعت مورد تاکید فراوان قرار گرفته و دارای فضائل بسیار است تا جایی که نزد بعضی علما حکم فرض عین بر تک تک مسلمین دارد اقامه ی نماز های پنجگانه بصورت جماعتی در مسجد است.

امروز که داعیان شر با ابزارهای رسانه ای و دعوی ترویج دهنده ی فسق و فجور و دعوت کننده به انزوا و ترک جماعت مسلمین هستند و از کانالهای مختلف در جهت تحقق اهداف خود تلاش می کنند و هجمه فرهنگی بی مانندی را بر علیه مسلمین شروع کرده اند ، ما شاهد کاهش چشمگیر مامومین در مساجد هستیم .

در این مختصر احادیث صحیحی که دلالت بر فضیلت و اهمیت نماز جماعت و حضور در مسجد دارند را ذکر می کنیم:

از ابی هریره رضی الله عنه روایت است که پیامبر فرمودند: “صَلاهُ الرَّجُلِ فی جَماعهٍ تُضَعَّفُ عَلى صلاتِهِ فی بَیْتِهِ وفی سُوقِهِ خمساً وَعِشْرینَ ضِعفًا، وذلکَ أَنَّهُ إِذا تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ ثُمَّ خَرَجَ إِلى المَسْجِدِ، لا یُخْرِجُه إِلاَّ الصَّلاهُ، لَمْ یَخْطُ خَطْوهً إِلاَّ رُفِعَتْ لَه بهَا دَرَجَهٌ، وَحُطَّتْ عَنْه بِها خَطِیئَهٌ، فَإِذا صَلَّى لَمْ تَزَلِ المَلائِکَه تُصَلِّی عَلَیْهِ مَا دَامَ فی مُصَلاَّه، مَا لَمْ یُحْدِثْ، تَقُولُ: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَیْهِ، اللَّهُمَّ ارحَمْهُ. وَلا یَزَالُ فی صَلاهٍ مَا انْتَظَرَ الصَّلاهَ” متفقٌ علیه.

نماز مرد با جماعت بر نماز بازار و خانه اش بیست و پنج درجه برتری دارد و آنهم بدان دلیل است که این شخص به نحو احسن وضوء بگیرد سپس به طرف مسجد برود در حالی که جز نماز چیز دیگری وی را از خانه بیرون نیاورده باشد قدمی بر نمی دارد جز آنکه به هر قدمی درجه ای به سوی قرب و رضای خدا بالا می رود و یک گناه او بدان کم می شود و وقتی نماز گزارد تا وقتی در محل نمازش باشد و وضویش نقض نشود ملایکه برای او دعا و استغفار می کنند و می گویند: خدایا بر او درود بفرست خدایا بر او رحم کن و تا وقتی که منتظر نماز باشد همچنان در نماز است.

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ :قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: مَنْ صَلَّى لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یَوْمًا فِی جَمَاعَهٍ یُدْرِکُ التَّکْبِیرَهَ الْأُولَى کُتِبَتْ لَهُ بَرَاءَتَانِ بَرَاءَهٌ مِنْ النَّارِ وَبَرَاءَهٌ مِنْ النِّفَاقِ رواه الترمذی

یعنی اگر کسی ۴۰ شبانروز همراه جماعت نماز بخواند و تکبیره الاولی از او فوت نشود خداوند دو براءت و پاکی به او می دهد یکی نجات از آتش جهنم و دوم نجات از صف منافقین.

پس برای تحقق این برائت و پاکی چهار شرط وجود دارد: ۱- اخلاص ۲- ۴۰ روز ۳- ملازمت و همراهی جماعت مسلمین ۴- درک تکبیره الاحرام همراه امام به اینکه تکبیر اولی نماز را از امام بشنود و همراه او تکبیر بگوید.

یکی از نشانه های مومن بودن شخص پایبندی او به نماز جماعت و مسجد معرفی شده است به اینکه با مسجد انس داشته باشد و نمازهای فرض را در مسجد اداء کند. رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: (إِذا رَأَیْتُمُ الرَّجُلَ یَعْتَادُ المَسَاجِد فاشْهدُوا لَهُ بِالإِیمَانِ” قال اللَّه عزَّ وجلَّ: { إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَن بِاللَّهِ والْیَومِ الآخِرِ } الآیه. رواه الترمذی وقال: حدیث حسن.

“هرگاه دیدید مردی به (رفتن) به مساجد، انس و عادت دارد، به ایمان داشتن او گواهی دهید که خداوند متعال میفرماید: (انما یعمر مساجد الله من آمن بالله و الیوم الاخر)…: “تنها کسانی مساجد خدا را (از جهت مادی و معنوی) آباد میکنند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند”… تا آخر آیه.

اهمیت نماز جماعت تا جایی است که پیامبر به شخص نابینا هم اجازه نداد جماعت را ترک کند.

عن ابی هریره قالَ: أَتَى النبیَّ صَلّى اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم رَجُلٌ أَعمى فقال: یا رسولَ اللَّهِ، لَیْس لی قَائِدٌ یقُودُنی إِلی المَسْجِدِ، فَسأَلَ رسولَ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم أَن یُرَخِّصَ لَهُ فَیُصَلیِّ فی بیْتِهِ، فَرَخَّص لَهُ، فَلَمَّا وَلىَّ دَعَاهُ فقال له: هلْ تَسْمَعُ النِّدَاءَ بِالصَّلاهِ ؟” قال: نَعَمْ، قال: “فَأَجِبْ” رواه مسلم.

از ابوهریره ـ – رضی الله عنه – ـ روایت شده است که گفت: مردی کور به خدمت پیامبر صلی الله علیه و سلم آمد و گفت: ای رسول خدا! من عصاکشی ندارم که مرا به مسجد هدایت کند و از پیامبر صلی الله علیه و سلم خواست که به وی اجازه دهد در منزل خود نماز بخواند، پیامبر صلی الله علیه و سلم اجازه فرمود، وقتی نابینا بازگشت، پیامبر او را فراخواند و به او گفت: “آیا اذان نماز را میشنوی؟” گفت: بله، فرمودند: “پس اجابت کن (یعنی به مسجد برو)”.

رفتن به مسجد بخصوص در شب تاریک برای نماز صبح یا عشاء از فضائل زیادی برخوردار است و رسول الله صلی الله علیه و سلم آنها را بشارت به نور کامل در روز قیامت می دهد جایی که می فرمایند: (بشِّروا المَشَّائِینَ فی الظُّلَمِ إِلى المسَاجِدِ بِالنور التَّامِّ یَوْمَ القِیامَهِ ” رواه أبو داود والترمذی.

یعنی “بسیار روندگان در تاریکی به مسجد را، به نوری کامل در روز قیامت، مژده دهید”.

فضیلت دیگر برای حضور در مسجد و نماز جماعت این است که ثواب قیام و نماز تمام شب برای کسانی که نماز صبح و عشاء را همراه جماعت خوانده اند در نظر گرفته شده است حضرت رسول صلی الله علیه و سلم می فرمایند: (مَنْ صَلَّى العِشَاءَ فی جَمَاعَهٍ، فَکَأَنَّما قامَ نِصْف اللَّیْل وَمَنْ صَلَّى الصبْح فی جَمَاعَهٍ، فَکَأَنَّما صَلَّى اللَّیْل کُلَّهُ” رواه مسلم.

“هرکس نماز عشا را با جماعت بخواند، مانند این است که نصفی از شب به عبادت پرداخته باشد و هر کس نماز صبح را با جماعت انجام دهد، مانند این است که تمام شب، عبادت کرده باشد”.

شرکت در این دو نماز یعنی نماز صبح و نماز عشاء بر منافقان خیلی سخت بود و آنرا ترک می کردند چرا که فضیلت آنرا درک نمی کردند و اگر فضیلت آنرا می فهمیدند در هر حالتی که بودند بسوی آن دو نماز می آمدند حتی با حالت چهار دست و پا .

رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: (لَیْسَ صَلاهٌ أَثْقَلَ عَلَى المُنَافِقینَ مِنْ صلاه الفَجْرِ وَالعِشاءِ وَلَوْ یَعْلَمُونَ ما فِیهما لأَتَوْهُما وَلَوْ حبْوًا) متفق علیه.

یعنی: “هیچ نمازی بر منافقان سخت تر از نماز صبح و عشا نیست و اگر میدانستند که در این دو نماز چه اجر و برکت بزرگی نهفته است، به سوی آن میرفتند اگرچه بر چهار دست و پا میبود”.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *