دارالافتاء اهل سنت

اگرمقیمی موزه پوشیده بود و هنوز یک شبانه روزکامل مسح نکرده بودکه مسافرشد حالا مسح راچگونه کامل کند

بسم الله الرحمن الرحیم
اگرمقیمی موزه پوشیده بود و هنوز یک شبانه روزکامل مسح نکرده بودکه مسافرشد حالا مسح راچگونه کامل کند آیا مقدار زمانی که در دوران اقامت مسح کرده با سه شبانه روزحالت سفرحساب می شود یا خیر؟
الجواب باسم ملهم الصواب
اگرمقیم برموزه مسح کرده بود بعد مسافرشد می‌تواند مدت سه شبانه روز را تکمیل کند و مدت زمانی که در دوران اقامت برموزه مسح کرده است نیز جزء همین سه شبانه روز حالت سفر به حساب می‌آید.
مسح مقیم بعد حدثه فسافرقبل تمام یوم ولیله{فلوبعده نزع}مسح ثلاثا.
{الدرالمختار۱/۴۰۵ باب المسح علی الخفین. طبع: دار احیاء التراث العربی}
مقیم سافرفی مده الاقامه یستکمل هذه السفر واذا استکمل مسح الاقامه ثم سافر ینزع خفیه ویغسل رجلیه.
{الفتاوی الهندیه۱/ ۸۷فی المسح علی الخفین. طبع:دار الفکر}
من ابتدا المسح وهو مقیم فسافر قبل تمام یوم ولیله مسح ثلاثه ایام ولیالیها لانه صارمسافرا والمسافر یمسح مده ثلاثه ایام. {الفقه الاسلامی وادلته۱/۴۹۲طبع: دارالفکر العربی}
ولودخل فی المسح وهو مقیم ثم سافر قبل ان یکمل وقت مسح المقیم عاد الی حکم وقت المسافر ولودخل فی المسح وهومسافرثم اقام فان کان قد بقی علیه من وقت مسح المقیم اتم مسح المقیم وان انقضی وقت مسح المقیم خلع خفیه وغسل رجلیه. { شرح مختصر الطحاوی۱/ ۴۵۳ طبع:دارالسراج دار البشاءر الاسلامیه}
ومن ابتدا المسح وهو مقیم فسافر قبل تمام یوم ولیله مسح ثلاثه ایام ولیالیها ولانه حکم متعلق بالوقت فیعتبرفیه آخر بخلاف مااذااستکمل المده للاقامه ثم سافر لان الحدث قدسری الی القدم والخف لیس برافع.
{ الهدایه۱/۱۰۵طبع:مکتبه البشری}
ولومسح مقیم ثم سافر قبل یوم ولیله تمم مده المسافر لانه مسافر فان الحکم یتعلق بآخرالوقت بخلاف ما اذا سافر بعد یوم ولیله فعلیه ان یغسل رجلیه اذاکان متوضا لان الحدث سری الی الرجل.
{ الفقه الحنفی وادلته۱/۹۸طبع:دار الکلم الطیب}

 

نمایش بیشتر

دارالافتاء رشیدیه

مجتمع علمی،فرهنگی،هنری حضرت علی(رض).خراسان،تایباد

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن