دارالافتاء اهل سنت

اگر از دهان طفل شیر بیرون آمد و بر لباس مادر ریخت آیا این لباس بی نماز می شود ؟

بسم الله الرحمن الرحیم
اگر از دهان طفل شیر بیرون آمد و بر لباس مادر ریخت آیا این لباس بی نماز می شود ؟آیا بالا آوردن شیر به پری و کمی دهان بستگی دارد؟ آیا به سن بچه که غذا خور هست یا نیست بستگی دارد؟ و اگر ادرار طفل بر بدن بریزد آیا نیاز به غسل تمام بدن هست یا فقط شستن همان محل کفایت می کند؟
الجواب باسم ملهم الصواب
استفراغ بچه اگر به مقدار پری دهان باشدگرچه علما در این مورد اختلاف دارند بنابرقول صحیح نجس می باشد و کمتر از آن نجس نیست و اضافه از یک درهم مانع نماز می باشد.ش
وفی جامع احکام الصغار:
صبی ارتضع من امه ثم قاء فاصاب ثیاب الام، ان کان مثل فیه فهو نجس، فان زاد علی قدر الدرهم یمنع جواز الصلاه.
[محمود الفتاوای ۱/۷۶به نقل از جامع احکام الصغار۱/۸] وفی الرد:
صبی ارتضع ثم قاء فاصاب ثیاب الام ان کان ملء الفم فنجس ، فاذا زاد علی قدر الدرهم منع.
[رد المحتار،کتاب الطهاره،۱/۵۶۱ـ ط: مکتبه رشیدیه] در فتاوای منبع العلوم آمده است : اگر آب یا غذا یا خون بسته یا زرد آب بسته و امثال اینها قی کرد، اگر به پری دهن بود ناقص و پلید است به نجاست مغلظه اگر چه از طفل باشد به قول صحیح و ظاهر الروایه و اگر کم باشد به پری دهان نباشد پلید و ناقص نیست.
[مولانا محمدعمر،فتاوای منبع العلوم،کتاب الطهاره۴/۱۴۳] اگر ادرا بر بدن بچکد و به مقدار درهم یا زیاد از درهم باشد در این صورت شستن بدن ضروری است.
[دارالعلوم دیوبند،کتاب الطهاره ۱/۲۴۱ ـ ط: مکتبه حنفیه] وفی الدر:
و بول انتضح کرووس أبر و کذا جانبها الاخر و ان کثر باصابه الماء للضروره.
وفی الرد:
ایضا عن الکرمانی ان هذا ما لم یر علی الثوب ، ولا وجب غسله اذا صار بالجمع اکثر من قدر الدرهم.
{رد المحتار، کتاب الطهاره۱/۵۸۰ ـ ط: دارالمعرفه }
مولانا محمد عمر سربازی در ذیل چنین مسئله ای فرموده اندکه ازاله نجاست واجب است و نجاست اگر ذی جرم و مرئیه است به ازاله عین و اثر آن، پاک می گردد و اگر چنین نجاستی است که اثر آن به ازاله ی عین زائل نمی شود باقی ماندن آن اثر از نظر شرعی عفو است و نجاست اگر غیر مرئیه باشد مثل ادرار پس سه مرتبه شسته و هر بار فشرده شود لذا در صورت مسئوله شستن مکان زخم واجب است زیرا که نجاست غیر مرئیه محض به مسح کردن بدون غسل پاک نمی شود. {فتاوای منبع العلوم ۴/۱۴۵}
وفی التاتارخانیه:
واذا کانت النجاسه علی بدن الادمی ذکر فی الاصل انها لا تظهر الا بالغسل رطبه کانت او یابسه لها جرم او لا جرم لها.وفی القدوری : لا یطهر شئ مماکان فیه نجاسه من ثوب او بدن الا بالغسل، الا المنی فانه یجور فیه الفرک اذا کان یابسا علی الثوب ، وان کان علی البدن لا یکتفی بالحت و یغسل فی روایه الحسن. {تاتارخانیه۱/۴۶۳ ـ ط: مکتبه رشیدیه }
والله أعلم بالصواب

نمایش بیشتر

دارالافتاء رشیدیه

مجتمع علمی،فرهنگی،هنری حضرت علی(رض).خراسان،تایباد

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن