دارالافتاء اهل سنت

بافتن موهای زن به صورت یک گیسو یا رها کردن آنها از نظر شرع چه حکمی دارد؟

*سوال;* بافتن موهای زن به صورت یک گیسو یا رها کردن آنها از نظر شرع چه حکمی دارد؟چون در بعضی از مکاتب علوم دینی طلابی که یک گیسو موها را ببافند، گیر می دهند.

*الجواب باسمه حامدا مصلیا*
⬇️ ⬇️

بعد از تفحص در کتب، چنین عبارتی که دلالت بر تعداد گیسوهای زنان کند، دیده نشد.
حکم شرعی راجع به مو برای زن مسلمان باید نسبت به موهای خود دو نکته را رعایت نماید: اول این که طوری آن ها را بپوشاند که از نگاه نامحرمان محفوظ بمانند. دوم این که در روش نگه داشتن و پوشاندن شان پیروی و تشابه با غیر مسلمانان را اختیار نکند.

*منبع:*📚👇

۱️⃣📖مسلمانان خواتین جو دو چوتیان آج کل عام طور سی بانده رهی هی، اور یه عمل فیشن مین داخل هو گیاهی. لهذا شرعا یه عورتون کافعل جائز هی یا نهین؟ جواب: جو چیز کفار یا فساق کا شعار هو اس کو اختیار کرنا گناه هی. عورتون کو سر کی حفاظت لازم هی، نامحرم کی سامنی سر یا بال کهولنا درست نهین. فتاوی محمودیه. کتاب الحظر و الاباحه، باب الخصال الفطره،۱۹/۴۴۰، ط: مکتبه دارالعلوم کراچی.

۲️⃣📖: آج کل عورتون مختلف طریقون سی بال رکهتی هین، بعض ساری بالون کو جمع کرکی پیچهی کی طرف گوند هـ لیتی هین، بعض کنگهی مارکر پیهلا دیتی هین، بعض رخسارون پهیلا دیتی هین، کون سی صورت جائز اور کون سی ناجائز هین؟ جواب: عورتون کی بالون کو جمع کرکی سر کی او پر چورا باندهنا ناجائز هی، حدیث مین اس پر سخت و عید آئی هی که ایسی عورتون کو جنت کی خوشبو بهی نصیب نهین هوگی، اس کی سوا دوسری طریقی جائز هین بشرطیکه کسی نامحرم کی نظر نه پری اور کفار کی ساتهـ مشابهت نه هو، بالون کا سخت پرده هی حتی که بورهی عورت کی بال دیکنهنا بهی حرام هی. قال رسول الله” صنفان من أهل النار لم أرهما قوم معهم سیاط کأذناب البقر یضربون بها الناس و نساء کاسیات عاریات ممیلات مائلات رؤسهن کأسنمه البخت المائله لا یدخلن الجنه و لا یجدن ریحها و إن ریحها لتوجد من مسیره کذا وکذا” رواه مسلم. گدی پر چورا باندهنا جائز هی بلکه حالت نماز مین افضل هی، اس لئی که اس سی بالون کی پردی مین سهولت هوتی هی. احسن الفتاوی، کتاب الحظر و الاباحه، بالون کی احکام، ۸/۷۴، ط: ایچ ایم سعید کمپنی.

۳️⃣ 📕بستن موها پشت گردن برای زن( به طوری که بلند و نمایان و مثل کوهان شتر نباشند)جایز بلکه در حالت نماز افضل است چرا که این صورت برای در پرده و پنهان قرار گرفتن موها بهتر و سهل تر می باشد. البته جمع کردن موها در بالا حصه ی سر و بستن آن ها نا جایز … و اگر طریقه ای دیگر اختیار کند، به شرطی جایز است که از نامحرم پوشیده شوند و مشابهت با کفار نباشد، فتاوای منبع العلوم کوه ون،۱۱/۳۸۲، ط: مدرسه دینی منبع العلوم کوه ون.ما حکم الضفیره الواحده، فقد قیل لی إنها لا تجوز و انها منهی عنه؟ جواب: جمع المرأه شعر رأسها و سدله وراء ها جائز، سواء جعلته ضفیره واحده أم أکثر أم سدلته وراء غیر مضفور؛ لعدم ورود النهی عن ذالک. فتاوی اللجنه الدائمه للبحوث العلمیه و الافتاء، رقم(۲۲۹۶)، ۳/۱۰۴، ط: العنود الریاض.سُئل الشیخ: عن حکم جعل الشعر ضفیره واحده؟ فأجاب قائلاً: جعل الشعر ضفیره واحده لا أعلم فیه بأساً. والأصل الحِلّ، ومن رأی شیئاً من السنه یمنع ذلک وجب اتباعه فیه والله ولی التوفیق.۱۱ مجموعه الفتاوی و رسائل ابن عثمین /۱۳۳، ط: مکتبه شامله.و للمرأه تحسین شعرها و تحمیره و نحوه من کل ما فیه تزیین للزوج کما یحقق لها ارسال شعرها، موسوعه احکام المرأه المسلمه، کتاب ال الفصل السابع، ۲۷۷۴،ط: دارالمکتبی.

✅والله اعلم بالصواب✅

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن