تحقیقی درباره حجاب

حجابم افتخار می‌کنم و از اسلام‌هراسی رنج می‌برم - تحقیقی درباره حجاب


نویسنده: فریده سپاهی

اول دفتربه نا م ایزددانا                            صانع پروردگارحی توانا

اکبرواعظم خدای عالم وآدم                     صورت خوب آفریدوسیرت  زیبا

بنام آنکه مرواریدمحبت را درصدف جانها آفرید ، مدوسپاس مخصوص خدایی راکه  زیبایی  وظرافت رادرزن قرارداد واورابه حجب وحیا تعلیم داد وسلام ودرود برشخصیتی  که عفت وپاکدامنی  را سنتی جهت اصلاح اخلاق وکردار بشریت درطول زمانهای  متمادی از خود به یادگار گذاشت وسلام و  درود به خاندان ویارانش  آن کسانی که اوامر الهی را امتثا ل نمودند وبه حق بهترین امتی بودند که به سوی انسانها فرستاده شدندوهمچنین به رهروان وپیروان راه آن بزرگواران   :

خـواهـــرم !!!

سادگــی را زیـــور خویــش سـاز  تـا محتــاج نـــگاه دیــگران نباشــــی  چــرا که زنان جـــلوه گــر فقیـــر نگاه دیگرانند …

در روزگاری که تو یک فرشته ای زن را بـ‌ه “تن” می شناسند غیرت را “بددلی” می نامند و باحجاب را ” اُمل” می دانند ، تو همچنـان “فرشته” بمان اصالت زن مسلمان عفت اوست که حجاب مهمترین رکن آن است ما پیوسته سخن از حجاب گفته یا شنیده ایم، ولی مسئله اصلی و بنیادین، عفت است. عفت فراتر و برتر از حجاب است. حجاب، همان پوشش ویژه و عفت، گونه ای خصلت و بینش و منش است. حجاب، پوششی بیرونی است، ولی عفت، هم پوشش بیرونی و هم پوشش درونی است. حجاب می تواند ریایی، تحمیلی یا ظاهری باشد، ولی عفت، خصلت و ارزشی اختیاری است. عفت، نمودهای گوناگونی دارد؛ از جمله: عفت در نگاه، عفت در سخن، عفت در شهوت و… ممکن است کسی حجاب مناسب داشته باشد ولی در نگاه یا سخن گفتن عفت نداشته باشد که این خود نمونه حجاب بدون عفت است. بنابراین برای سالم سازی جامعه باید به دنبال عفت عمومی باشیم تا حجاب آگاهانه گسترش یابد.

شخصیت زن :

زن از دیدگاه اسلام دارای شخصیتی شایسته و رسالت و موقعیتی الهی است که می تواند مدارج کمال را طی کرده، مراتب عالی انسانیت را باز یابد و مصداق تحقق فلسفه خلقت یعنی خلیفگی خدا شود. وجود زن زینت بخش آفرینش انسان است و افق روح او تجلی گاه رحمت. دامنِ زن مدرسه بشر است و کمال مرد بدون او ممکن نیست. زن مظهر ظرافت و جمال آفرینش است. اصلاح جامعه در گرو تقوای زن، و محیط خانواده محل درس اوست و بر همین اساس زن مربی بشر است و می تواند با تربیت فرزندی، امتی را رهایی بخشد. جایگاه والای این گوهر آفرینش اقتضا دارد که در صدف حجاب قرار گیرد تا ارزش های او حفظ شود و این است فلسفه پوششی که خدای حکیم برای انسان واجب کرده است.

واژه حجاب :

واژه ای است عربی که دارای معانی مختلفی در لغت و اصطلاح است  «کلمه حجاب هم به معنی پوشیدن است و هم به معنی پرده و حجاب. بیشتر استعمالش به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می دهد که پرده، وسیله پوشش است و شاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت، هر پوششی حجاب نیست؛ آن پوشش حجاب نامیده می شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد. استعمال کلمه حجاب در مورد پوشش زن، یک اصطلاح نسبتا جدید است. در قدیم و مخصوصا در اصطلاح فقها، کلمه «ستر» ـ که به معنی پوشش است ـ به کار رفته است. بهتر این بود که این کلمه عوض نمی شد و ما همیشه همان کلمه «پوشش» را به کار می بردیم؛ زیرا معنی شایع لغت حجاب، پرده است و اگر در مورد پوشش به کار برده می شود به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن است و همین امر موجب شده که عده زیادی گمان کنند که اسلام خواسته است زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود  ، زن محجوبه یعنی زنی که به وسیله ای پوشیده شده است». در زبان فارسی نیز برای کلمه حجاب معانی متفاوتی نقل شده است. فرهنگ های معین و عمید برای واژه حجاب معانی زیر را عرضه کرده اند: پرده، سِتر، نقابی که زنان چهره خود را بدان پوشانند، رویْ بند، و چادری که زنان سرتاپای خود را بدان پوشانند. علاوه بر معانی فوق، در لغت، معانی دیگری نیز برای واژه حجاب ذکر شده است. واژه حجاب در اصطلاح دینی به معنای «پوشش مخصوص زنان» به کار می رود.

مفهوم و ابعاد حجاب در قرآن :

استعمال کلمه حجاب، بیش‎تر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‎دهد که پرده، وسیله‎ی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده می‎شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت ‎گیرد.  حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‎توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.  اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب می‎تواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که می‎تواند از لغزش‎ها و گناه‎های روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید.  علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می‎کند، نام برده شده است؛ مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شده‎اند.

هدف و فلسفه حجاب :

هدف اصلی تشریع احکام در اسلام، قرب به خداوند است که به وسیله‌ی تزکیه‌ی نفس و تقوا به دست می آید إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ (حجرات؛۱۳) بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شماست

-=هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یتْلُوا عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَ یزَکِّیهِمْ وَ یعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ؛

اوست خدایی که میان عرب امّی (قومی که خواندن و نوشتن هم نمی‎دانستند) پیغمبری بزرگوار از همان قوم برانگیخت، تا بر آنان وحی خدا را تلاوت کند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک سازد و کتاب سماوی و حکمت الهی بیاموزد؛ با آن که پیش از این، همه در ورطه‌ی جهالت و گمراهی بودند از قرآن کریم استفاده می‎شود که هدف از تشریع حکم الهی، وجوب حجاب اسلامی، دست‌یابی به تزکیه‌ی نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است. آیاتی هم چون:

قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ؛ ای رسول ما مردان مؤمن را بگو تا چشم‎ها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، که این بر پاکیزگی جسم و جان ایشان اصلح است

شناساندن مقام واقعی زن :

زنی که از مقام و ارزش های واقعی خود آگاهی یابد و فلسفه حجاب را از دیدگاه اسلامی بداند و در انتخاب حجاب، ریشه ای برخورد کند نه موروثی، دیگر حجاب را حصار و زندان تلقی نمی کند؛ بلکه آن را برای خویش وقار و متانت می یابد. وقتی آگاهی افراد جامعه نسبت به ضرورت حجاب بالا رفت، دیگر نیازی نیست که نیرویی تهدیدآمیز از بیرون، زنان را مجبور به رعایت حجاب سازد. چنین زنی حتی اگر در فاسدترین مکان ها قرار بگیرد با شهامت و آگاهی و بدون توجه به عقاید دیگران، حجاب و عفت خویش را حفظ خواهد کرد

باید در ابتدای کلام به زنان ودختران عزیز گفت :

مکن فکر آرایش ورنگ را          بکن فکر آن منزل تنگ را

این لفظ زیبای بزرگان همیشه انسان را به یاد قیامت وقبر می اندازد

رسول خدا(ص) از حضرت جبرئیل(ع) سوال نمود که آیا فرشتگان خنده و گریه دارند؟ جبرئیل فرمود: بله. (یکی از آنجاهایی که فرشتگان می‌خندند) زمانی است که زن بی‌حجابی و بدحجابی می‌میرد، و بستگان او را در قبر می‌گذارند و روی آن زن را با خشت و خاک می‌پوشانند تا بدنش دیده نشود. فرشتگان می‌خندند و می‌گویند: تا وقتی که جوان بود و با دیدنش هر کسی را تحریک می‌کرد و به گناه می‌انداخت(پدر و برادر و شوهرش و…از خود غیرت نشان ندادند) و او را نپوشاندند، ولی اکنون که مرده و همه از دیدنش نفرت دارند او را می‌پوشانند.

عفاف از دیدگاه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم :

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم که از وی به عنوان مظهر عفاف یاد می کنیم، تلاش بسیاری برای حاکمیت عفاف و پاک دامنی کرد تا جامعه ای بسازد که در آن، عفاف و پاکی، ارزش، و بی عفتی، ضدارزش به شمار آید. پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در جریان بیعت با زنان مکه از آنان پیمان گرفت که پاسدار پاک دامنی و عفاف باشند و فرمودند: «زنان با مردان نامحرم نباید در خلوت بنشینند». از این رو وقتی به پیامبر خبر رسید که در مدینه دو نفر با نام های «هبت» و «ماتع» ـ که از افراد هرزه هستند ـ نزد مردان نشسته، از اوصاف زنان و لباس های آنان حرف می زنند و با سخنان شهوت انگیز هوس های آلوده را تحریک، و به حریم عفاف تجاوز می کنند، آنها را احضار و به محلی به نام «العوایا» تبعید کرد؛ به گونه ای که آنها فقط روزهای جمعه برای خرید غذا و لوازم ضروری به مدینه می آمدند و سپس به تبعیدگاهشان باز می گشتند.

افضل طاعات :

ای زن به تو از فاطمه این گونه خطاب است        ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است

فرمان خدا، قول نبی، نصّ کتاب است   از بهر زنان، افضلِ طاعات، حجاب است

بزرگواران محترم خیلی از مردم میگن !!!! بابا دلت پاک باشد . دل پاک باشد ، کافی است ! جواب به این اشخاص که پاکی دل رو ملاک خوبی و بهشت میدونند اینه : آنکس که تو را خلق کرده است ، اگر فقط دل پاک کافی بود فقط میگفت :[ آمنوا] در حالیکه گفته : [آمَُنوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحات] یعنی هم دلت پاک باشد ، هم کارت درست باشد . اگر تخمه کدو را بشکنی و مغزش را بکاری سبز نمی شود . پوستش را هم بکاری سبز نمی‌شود . مغز و پوست باید با هم باشد .

هم دل ؛ هم عمل !!!                  دل پاک + عمل صالح = رضایت الهی

فایده حجاب زنان:  

خداوند متعال درقران کریم میفرماید ای بیامبر به همسران ودخترانت وزنان مومنان بگوجلبابها یاروسری های خودرا برخویش افکنند ازجمله دلایل سنت نبوی برای وجوب پوشاندن زن صورتش راازغیر محارمش، حدیث عایشه (رض) است که فرمودند :کا روانیان از کنار ماعبور می کردند وما همراه پیامبر (ص)در احرام بودیم هرگاه آنها مقابل ما میرسیدندهر یک از ما نقابش رااز بالای سرش به صورتش می انداخت وهر وقت که از مقابل ما می گذشتند ودور می شدندما نقاب خود راباز می کردیم   بدان ای خواهر مسلمان اگرچه برخی از علما باز نهادن صورت زن رامباح دانسته اند ولی این در صورتی است که ترس از فتنه وفسادنباشد در حالیکه در زمان حال که ما در ان به سر می بریم موانع دینی در زنان به  حداقل رسیده است وحجب وحیا به اندک رسیده است ، زنان با آرایشهای مبتذل چهره هایشان به خودی خود دیگران را به سمت وسوی فساد میکشانند  ،متاسفانه تعدادی اززنان مسلمان درمورد پوشش وحجاب خود راه دورویی ونفاق را برگزیده اند به این صورت که هرگاه وارد جوامع ویا کشورهای با حجاب می شوندحجاب خودرا رعایت می کنندولی هرگاه به جوامع  کشورهای بی حجاب پا نهادندحجاب  خودراکنارمی گذارند  ای زن مسلمان بدان وآگاه باش بی تردید حجاب، توراازنگاههای ذهراگین بیماردلان وسگ صفتان حفظ می کند  زیراده آیه در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد.  یکی از این آیات، آیه ۵۹ سوره احزاب است:« یا ایهاالنبی قل لازواجک و بناتک و نساءالمومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفورا رحیما» (ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مومنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته شوند و مورد اذیت قرار نگیرند. و خداوند بخشنده مهربان است.

جلاب به معنای یک پوشش سراسری است؛ یعنی زن باید همه اندامش پوشیده باشد تا همچون گلی لطیف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد.  در سوره نور آیه ۳۱ نیز مفصلا در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرمان سخن به میان آمده است.

حجاب و عفت :

دو واژه‌ی «حجاب» و «عفت» در اصل معنای منع و امتناع مشترک‎اند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است؛ چون عفت یک حالت درونی است، ولی با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی‌های عمومی انسان است؛ بنابراین، بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است؛ بدین ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه‌ی باطنی و درونی عفت، تأثیر بیش‌تری دارد؛ و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیش‌تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر در مواجهه با نامحرم میشود‎

اصلا یادم نمیروداین لفظ زیبا وشیوای دختر مسلمان در مصاحبه تلویزیونی با خبرنگارکه، از دختر دانشجوی مسلمان پرسیده شد آخه تو این گرما با این چادر مشکی چطوری میتونی طاقت بیاری گفت شنیدم آتش جهنم خیلی گرمتره!!! همچنان به گفته شیرین رسول خدا(ص) از حضرت جبرئیل(ع) سوال نمود که آیا فرشتگان خنده و گریه دارند؟ جبرئیل فرمود: بله. (یکی از آنجاهایی که فرشتگان می‌خندند) زمانی است که زن بی‌حجابی و بدحجابی می‌میرد، و بستگان او را در قبر می‌گذارند و روی آن زن را با خشت و خاک می‌پوشانند تا بدنش دیده نشود. فرشتگان می‌خندند و می‌گویند: تا وقتی که جوان بود و با دیدنش هر کسی را تحریک می‌کرد و به گناه می‌انداخت(پدر و برادر و شوهرش و…از خود غیرت نشان ندادند) و او را نپوشاندند، ولی اکنون که مرده و همه از دیدنش نفرت دارند او را می‌پوشانند.

احکام لباس وحجاب زن :

واجب است که لباس زن مسلمان به اندازه ای بلند باشدکه تما م بدنش را ازدیدمردانی که محارم اونیستند ببوشاند زن باید برای  محارم خویش جز ان قسمت از بدن که به طورعادت مانند، صورت دو کف دست ودوقدم پا آشکا راست باز نگذارد    لباس زن باید کاملا زیرش را بپوشاند و انگونه شفاف ونازک نبا شد که از زیرش پوست بدن دیده شود وان اندازه تنگ هم نباشد که حجم اعضای بدن زن را نشان دهد . بیامبر اکرم ص دراین مورد دراحادیت فرموده اند:   صنفان من اهل النارلم ارهما قوم معهم سیاط کاذناب البقریضربون بهاالناس و ونسا الکاسیات عا ر یات  مایلات مهیلات کاسمه البخت المایله  لایدخلن الجنه ولایجدن ریهها وان ریهها لیوجدمن مسیره کذا وکذا…

دوگروه ازمردم اهل اتش جهنم اند درحالی که من انها را ندیده ام گروهی که به دستشان شلاقهایی است مانند دم گاو که به وسیله ان مردم را شلاق میزنند وگروهی دیگرزنانی هستند که درعین بوشش لخت وعریان هستندودیگران را به سوی خود میکشانندوخودشان نیز به سوی دیگران کشیده می شوند موهای سرشان همانند کوهان شتر است نه به بهشت وارد می شوند ونه بوی بهشت به مشامشان میرسد  کاسیات عاریات   یعنی چیزی را می بوشدکه بدنش را بوشش نمی دهدگر چه اولباس به تن داردولی درحقیقت لخت وعریان است   مانندکسانی که لباس نازکی می پوشندکه زیر ان تمام  پوست بدنشا ن مشخص است یا لباسشان به اندازه ای تنگ وچسبنده است که اعضای بدنشان ازدورنمایان است مثل برامدگی باسن وساعدو سایرقسمتهای بدن بنابراین لباس زن بایدضخیم وبلند ووسیع باشد  ،  لباس زن نباید شبیه لبا س مردان باشد    بیامبراکرم ص زنانی راکه خودرا شبیه مردان می کنند لعنت کرده است  درضمن    مشابهت زن به مرد درمساله لباس است یعنی زن نباید لباسی راکه از نظرشکل  ونوع وصفت درعرف یک جامعه ای لباس مردان است رابپوشد شیخ ا لاسلام ابن تیمیه دراین باره می فرماید  تفاوت بین لباس ز ن ومردبه آن چیزی برمیگرددکه به مصلحت زن ومرد است .

آزادی زن امروز:

زن آزاد می شود اما نه با کتاب و دانش و ایجاد فرهنگ و روشن بینی و بالارفتن سطح شعور و سطح احساس و سطح جهان بین… بلکه با قیچی ! قیچی شدن چادر ! زن یک باره روشنفکر می شود ! و مرد با سکوت در قبال عریانی زن روشنفکر می شود ! این آزادی و روشنفکری که شما می گویید همسایه جهل و عقب ماندگی  و ضد زن است. .

برای کسانی که با تصاویر باورنکردنی دوستانی مواجه می‌شوند که روزگاری محجبه بودند و اکنون با افتخار از گذاشتن عکس‌های بدون حجاب شادمان هستند، این سوال پیش می‌آید که واقعا چه چیز موجب می‌شود افراد، بی‌حجابی، بی‌حیایی و بالاخره برهنگی خود را در فیس‌بوک به عنوان نمادی از متمدن بودن و متجدد بودن!، فرض کنند.یکی از دلایل محبوبیت فیس بوک در جامعه ایرانی را، ایجاد فضایی آزاد برای ابراز وجود و ابراز نظر نام برد. در واقع در جامعه ما قوانین شرعی و قانونی مختلفی وجود دارد. مثلا رعایت حجاب در جامعه ما الزامی است که البته در حال حاضر شاید بهتر باشد که بگوئیم داشتن تکه پارچه ای بر روی سر با عنوان روسری و یا هر عنوان دیگری، الزامی است. به همین خاطر فضای شبکه ای اجتماعی برای آن دسته از زنان و دختران ایرانی که علاقه و اعتقادی به حجاب ندارند، به عرصه ای برای نمایش خویش تبدیل شده است. این موضوع به حدی پررنگ است که می توان انرا به عنوان انگیزه ای برای عضویت عده ای از دختران نام برد. برای عده بسیاری از دختران، این موضوع دیده می شود که به طور تدریجی در نحوه حجاب و پوشش آنها، تغییراتی به سمت کنار گذاری حجاب، ایجاد شده است. مثلا دخترانی که در دنیای واقعی ممکن است حجاب نسبتا مناسبی داشته باشند، در فضای فیس بوک از عکسی استفاده می کنند که مقداری از موهای آنها مشخص است. نکته جالب این است که آن دسته از دختران که اعتقاد چندانی به حجاب نداشته اند و عکس هایی با لباس های پوشیده قرار می دادند، به مرور زمان از عکس هایی استفاده کردند که آنها را با بدنی نیمه برهنه نشان می داد. برخی از این تصاویر با ژست های مضحک و بعضا سخیفی همراه است که حتی دیدن آنها احساس خوبی را ایجاد نمی کند و این در حالی است که صاحبان این عکس ها، دخترانی خانواده دار و اصیل هستند اما به نظر می رسد این فضای فیس بوک است که توانسته تا قبح و حرمت یکسری از مسائل را برای آنان، از بین ببرد. گویا برای بسیاری از اعضای فیس بوک این پازل طراحی شده که قدمی برای ترویج بی عفتی، بی بند و باری، بی غیرتی و بی حرمتی بردارند و این بسیار تاسف بار و البته نگران کننده است. مردان و زنان ایرانی دو هویت دارند که این دو هویت نیز به هم پیوسته اند. اولی هویت ایرانی و دوم هویت اسلامی. با بررسی کاربران ایرانی فیس بوک، می توان نتیجه گرفت که متاسفانه مسیر تعداد زیادی از کاربران ایرانی، رو به بی هویتی است…جایی که نه هویت ایرانی دارند و نه هویت اسلامی و انگار از این بی هویتی ناآگاهانه لذت هم می برند. بعنوان نمونه حیا،حجاب و پوشش که جزء تفکیک ناپذیر فرهنگ ایرانی است در این افراد دیده نمی شود. شاید بتوان گفت پوشش هر ملت، نماد هویت و ریشه اعتقادی آن ملت است. پس این افراد به شدت به هویت ایرانی خود لطمه زده اند. از همین رو لطمه به هویت اسلامی بیشتر مشاهده می شود. فیس بوک بسیار خوب توانسته است هویت را از این جوانان بگیرد و هویتی مجهول به آنها ببخشد. همین کافی است تا این افراد خودبخود از دایره تمدن ایرانی – اسلامی خارج شوند و چه چیز بدتر از خروج جوانان از مرزهای فرهنگی  و اعتقادی یک تمدن؟؟؟

به چشمانت بیاموز که هر کس ارزش دیدن ندارد

شهید مطهری: کسی که زیبایی اندیشه دارد زیبایی ظاهر خود را به نمایش نمی گذارد

شخصت زن از دیدگاه غرب :

دنیای فاسد غرب خواستند به زور ، شخصیت زن را در روش های غلط، انحرافی که با تحقیر جنس مونث را نشان دهند، زن برای اینکه شخصیت خودش را نشان بایستی حجاب وعفاف را کنار بگذاردوجلوه گری کند، وچشم انداز مردان هوس باز باشد، حال شما قضاوت کنید این تعظیم است یا تخریب شخصیت زن !!! وفقط در گفتار عنوان تجلیل از شخصیت زن ،علم کرده وعده ای  را میفریبد، عظمت زن آنست که بتواند حجب و حیا و عفاف زنان را که خدا در جبلّت زن ودیعه نهاده است حفظ کند و  این را با عزت مؤمنانه و لباس تکلیف و وظیفه بیامیزد آن لطافت را در جای خود به کار برد و آن تیزی و برندگی ایمان را به جای خود به کار ببرد و این امتیازی است که خداوند متعال فقط به زن داده است لذا در قرآن به عنوان نمونه ایمان:«و فضرب الله مثلا للذین امنو و المراه فرعون  خدای متعال دو زن را به عنوان نمونه مثال می زند؛ به عنوان نمونه ایمان، نه نمونه ایمان زنان بلکه نمونه ایمان بشر، زن و مرد یکی زن فرعون است. «و مریم ابنه عمران» و دومی حضرت مریم است اینها اشاره ها و نشانه هایی ست که منطق اسلام را نشان می دهد

یابه قول شهید مطهری : اگر بی حجابی تمدن است پس حیوانها در اوج تمدن هستند،چرا که از همه عریان‌ترند…

منابع  :

کتب تفسیر* ( انوار القرآن/ نور/ مبین )*

کتاب احکام ویژه بانوان تالیف دکتر صالح الفوزان ترجه

کتاب حقوق زوجین  نوشته عبداله ناصح علوان

کتاب دیداری تازه باقرآن نوشته علی صفایی حایری

کتاب صالحان واندیشمندان نوشته عبداله موحد

وسایت ندای  اسلام و….

* مدرسه علوم دینی تعلیم القرآن سراوان ( خواهران )

منبع: تعلیم وب


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 1 =