دارالافتاء اهل سنت

تلاوت در مسجد و‌قت نماز و اذان

سوال:

حکم تلاوت قرآن در مسجد وقت نمار و وقت اذان چطور است‌؟

الجواب باسم ملهم الصواب

تلاوت در مسجد در حالی درست است‌ که مزاحم نمازگزاران نشود. و اگر مزاحمت ایجاد کند مکروه است‌.

«قال الزحیلی: و یکره رفع الصوت بالذکر ان شوّش علی الـمصلین عند الحنفیه والحنابله الا الـمتفقهه، کما یکره عندهم الکلام غیر الـمباح، فإن کان مما یباح فلا یکره ان لم یشوّش على الـمصلین». [الفقه الاسلامی وأدلته: ۱/۳۹۶].

و در وقت اذان اگر خارج از مسجد باشد باید سکوت ‌کند و اذان را جو‌اب دهد. اما اگر در مسجد بود باز هم افضل و مندوب همــن است‌ که در قرائت قرآن توقف نماید و کلمات اذان را جواب دهد.

و فی الدر بعد نقل قول الحلوانی:

«قَوْلِ الْحَلْوَانِیِّ، وَأَمَّا عِنْدَنَا فَیَقْطَعُ وَیُجِیبُ بِلِسَانِهِ مُطْلَقًا، وَالظَّاهِرُ وُجُوبُهَا بِاللِّسَانِ لِظَاهِرِ الْأَمْرِ فِی حَدِیثِ «إذَا سَمِعْتُمْ الْمُؤَذِّنَ فَقُولُوا مِثْلَ مَا یَقُولُ» کَمَا بَسَطَ فِی الْبَحْرِ».

قال ابن عابدین الشامی بعد بحث طویل تحت قوله‌:

««‌والظاهر وجوبها باللسان» وَاَلَّذِی یَنْبَغِی تَحْرِیرُهُ فِی هَذَا الْمَحَلِّ أَنَّ الْإِجَابَهَ بِاللِّسَانِ مُسْتَحَبَّهٌ وَأَنَّ الْإِجَابَهَ بِالْقَدَمِ وَاجِبَهٌ إنْ لَزِمَ مِنْ تَرْکِهَا تَفْوِیتُ الْجَمَاعَهِ». [‌رد الـمحتار: ۱/۲۹۴].

نمایش بیشتر

دارالافتاء دارالعلوم مسجد مکی زاهدان

در سال 1363هـ.ش (1404هـ.ق) دارالافتای دارالعلوم زاهدان زیر نظر مفتی خدانظر رحمه‌الله رسماً آغاز به‌كار كرد. مجموعه‌ای از این فتواها با پشتکار مولانا مفتی خدانظر رحمه‌الله، پس از ترتیب‌بندی به صورت ابواب فقهی، تحت عنوان «محمودالفتاوی (فتاوای دارالعلوم زاهدان)» تا کنون در 4 جلد چاپ و منتشر شده‌اند و ادامه آن در حال تدوین است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن