جایگاه انتخابات و شرایط آن از نگاه شرعی چیست؟


 

سوال; جایگاه انتخابات و شرایط آن از نگاه شرعی چیست؟

الجواب باسمه حامدا مصلیا
⬇️ ⬇️
☄️جایگاه شرعی رأی، و کاندید ها در انتخابات;☄️

✅ کاندید شدن;

فردے که برای حضور در مجلسے از مجالس سیاسے کاندید می شود گویا در برابر تمام ملت، مدعی دو چیز است;
۱⃣_ اینکه او قابلیت نمایندگی را دارد
۲⃣_ اینکه با رعایت امانت و دیانت کارش را انجام می دهد
بنابراین اگر واقعا توانای تحقق بخشیدن به این دو شرط را دارد،
پس کاندید شدنش کار درستے است، ولی بهتر است خودش اعلام آمادگی نکند و هیئتی از مسلمانان او را شایسته دانسته به نماینده گی انتخاب کنند( ولی اگر در امورے که بدون طلب به کسے داده نمی شود مثل ; نمایندگان مجلس و خبرگان و غیره… لذا طلب نمودنش اشکالی ندارد)

اما اگر کسی که اصلا صلاحیت نمایندگی را ندارد برای اینکه کاندیدا شود، این کارش یک نوع خیانت و غدارے در حق ملت است، ودر صورتی که وی نماینده شود، در کشور یا منطقه فساد برپا می شود، و به سبب جرم و خیانتی که کرده آتش جهنم را بر خود مسلط خواهد نمود

✅رأی و رأی دهنده:
رأیی که به یکے از کاندیدا ها داده می شود از نظر قرآن وسنت چند معنی دارد;
۱⃣ شهادت یعنی رأے دهنده شهادت می دهد که این کاندیدا ، قابلیت نماینده شدن را دارد و او یک فرد امین و متدین است ، ولے اگر در فرد کاندیدا چنین صفاتی نباشد و رأے دهنده این را دانسته و رأے دهنده این را دانسته ورأے دهد، گویا به دروغ شهادت داده است که از گناهان کبیره بوده ودر دنیا وآخرت دامنگیر رأے دهنده می شود،
حتی در صحیح بخارے آمده است; که آن حضرت صلی الله علیه و سلم شهادت دروغین را مانند شرک جزء گناهان کبیره قرار داده است
به طور خلاصه باید گفت که رأیی که می دهیم دارای سه مضمون هست:
✅۱ شهادت
✅۲ سفارش
✅۳ وکالت در امور مشترک

در تمام این صورت ها همان گونه رأے دادن به یک فرد خوب و شایسته ، ثواب بزرگے است و حتی جزء فرایض شرعی به حساب می آید همان طور که قرآن مجید شهادت دروغین را حرام کرده است، و شهادت راستین و صحیح را نیز واجب گردانیده است،
“کونوا قوامین لله و شهداء بالقسط”
ودر جای دیگر نیز می فرماید; “کونوا قوامین بالقسط شهداء لله”
خداوند متعال در طے این دو آیه مبارکه شانه خالی نکردن از شهادت درست و صحیح را فرض کرده است.
به خاطر الله تعالی شهادت بدهند
در سوره طلاق برای سومین بار آمده است; “و اقیموا الشهاده” یعنی برای الله تعالی درست و صحیح شهادت بدهید
در آیه دیگرے چنین ارشاد فرموده است; “و لا تکتموا الشهاده ک من یکتمها فانه آثم قلبه”
یعنی شهادت صحیح و درست را پنهان نمودن حرام و گناه محسوب می شود
همه آیات فوق دال بر این دارد که شهادت صحیح و درست فرض است و حتما به اهلش باید اداء شود

✅خلاصه; کم از کم رأی دادن در حکم شهادت است
که پنهان کردن آن حرام است و به دروغ شهادت دادن هم حرام است.
در مقابل رأی دادن پول گرفتن هم حرام است، و آن را یک بُرد وباخت سیاسی تلقی کردن هم اشتباهی بزرگ است.
در حقیقت وقتے به یکی از نامزدها رأی می دهید گویا شرعا گواهی( شهادت) می دهید که این فرد از نظر علم و عمل و دیانت به نسبت نامزدها دیگر شایستگی بیشتری دارد و بهتر است.
✅با توجه به حقیقت « رأی » نتایج زیر به دست می آید :
۱- نامزد و کاندیدایی که با رأی شما به مجلس راه می یابد در هر کار خوب یا بدی که انجام می دهد ، شما نیز در ثواب و عقاب با او شریک خواهید شد .
۲- در مورد رأی این را نیز به خاطر داشته باشید که در امور شخصی ، نفع ، زیان ، ثواب و عقاب محدود است اما در امور عمومی و ملی عموم ملت تحت تاثیر قرار می گیرد ، حتی گاهی یک اشتباه کوچک ، یک ملت را به نابودی می کشد ، از همین رو ، ثواب و عقاب چنین اموری نیز زیاد خواهد بود .
۳- پنهان نمودن شهادت صحیح و درست از منظر قرآن حرام است ؛ لذا اگر در میان نامزدهای انتخاباتی فرد صاحب نظر و متدینی بود رأی دادن به غیر او گناه کبیره است .
۴- رأی دادن به نامزدی که نظریه ای برخلاف نظام اسلامی دارد شهادت دروغین و گناه کبیره است .
۵ – فروش رأی به خاطر چند ریالی بدترین نوع رشوه و مخالفت با قوانین اسلام و خیانت به کشور است تباه ساختن دین خود برای آبادانی دیگران گرچه در عوض مال فراوان صورت پذیرد کار معقولی نیست .
ارشاد رسول گرامی صلی الله علیه و سلم می فرمایند : بیشترین زیان را ، فردی متحمل می شود که برای دنیای دیگران دین خود را ضایع نماید .

اثرے از
مفتی محمد شفیع عثمانی رحمه الله مفتی اعظم و سابق پاکستان ۲۰ شعبان ۱۳۸۰ ه . ق


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + پانزده =