حجاب و پوشش اسلامی بانوان

1318708 309x240 - حجاب و پوشش اسلامی بانوان


نویسنده: شاکر رئیسی

تزکیه و اصلاح انسان‌ها و زدودن عوامل فساد و منکرات از جامعه، یکی از شاخص‌ها و محورهای اصلی دین مبین اسلام است. بنای تمدن اسلامی که متضمن خوشبختی و سعادت بشر است، بر اصلاح فرد و جامعه نهاده شده است. بدون فراهم آمدن چنین زیرساخت‌هایی تمدن اسلامی و جامعه آرمانی و فاضله شکل نخواهد گرفت.
احساس آرامش و اطمینان در جامعه و مصونیت جان، مال و آبروی آحاد جامعه از ویژگی‌های اصلی یک جامعۀ آرمانی به‌شمار می‌رود. و به هر مقدار که در جامعه‌ای فساد و ابتذال راه یابد، آن جامعه از یک جامعۀ ایده‌آل و آرمانی فاصله گرفته، به‌سوی زوال و فروپاشی پیش خواهد رفت.
براین‌اساس، دین اسلام که برای شکل‌گیری جامعه‌ای فاضله و آرمانی تلاش می‌کند، توجه شایانی به عوامل رشد جامعه و شناسایی اسباب زوال آن دارد.
مسلّم است که ابتذال و بی‌بندوباری از آفت‌ها و بلاهای خانمانسوزی هستند که به آرامش و امنیت جامعه ضربه می‌زنند. امروزه بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌هایی که بعضی جوامع با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند، نتیجۀ همین نابه‌سامانی‌های اخلاقی و رفتاری است.
یکی از کارهای مهم و اساسی در راستای جلوگیری از فساد و بی‌بندوباری در جامعه، رعایت حجاب و پوشش مناسب است. پوششی که برجستگی اعضای بدن را مخفی کند و جاذبه و کشش در مردان ایجاد نکند. در این نوشتار، سعی می‌کنیم مطالب کوتاهی در مورد حجاب و پوشش اسلامی، فلسفه حجاب، توصیه‌های قرآن و حدیث نسبت به رعایت حجاب، و نیز ارمغان‌های حجاب اسلامی ارائه کنیم

تعریف حجاب و مفهوم آن
«حجاب» مصدر (حَجَبَ یَحجُبُ) و در لغت به‌معنای ستر، پوشش، حائل و مانع است. گفته می‌شود: «حَجَبَ الشَّیئَ»؛ آن چیز را پوشاند. (لسان العرب: ۱/ ۲۹۸) چیزی که میان دو موجود مانع ایجاد کند و مانع از به‌هم‌رسیدن آنها شود، حجاب نام دارد. گویا حجاب چیز مطلوب و باارزشی را می‌پوشاند و مانع دسترسی دیگران به آن می‌شود. در قرآن مجید واژه «حجاب» در هفت آیه به‌کار رفته است.
«حجاب» در اصطلاح عبارت است از پوشش مخصوص زنان مسلمان که به‌وسیله آن، جسم‌شان را از قرارگرفتن در معرض دید افراد بیگانه، حفاظت می‌کنند.(إظهارالحق والصواب فی حکم الحجاب: ۷)
مفهوم کلّی حجاب این است که زن مسلمان با اختیار پوششی مناسب که برجستگی‌های بدن و زیورآلات او را بپوشاند، خود را از اینکه در معرض دید افراد بیگانه و نامحرم قرار گیرد، محفوظ نگه می‌دارد؛ امری که سبب رشد و تعالی جامعه و از بین رفتن فساد و بی‌بندوباری می‌شود.

جایگاه زن در جامعۀ اسلامی
با بررسی جامعه‌شناختی تاریخ ادیان و ملت‌ها به این واقعیت پی می‌بریم که در طول تاریخ، هیچ‌گاه ملت‌ها زن را به‌جایگاه شایسته‌اش قرار نداده‌اند و همیشه در مورد آن دچار افراط و یا تفریط شده‌اند. اغلب ملت‌ها نگاهی تحقیرآمیز به زن داشته‌اند و قشر زنان مورد ظلم و تعدی قرارگرفته و تضعیف و تحقیر شده‌اند، گرچه بعضی از ملت‌ها در جایگاهی که به زن داده‌اند، دچار افراط وزیادروی هم شده‌اند.
«قبل از اسلام تمدن‌های شرقی زنان را لکّۀ ننگی بر دامن بشریت می‌پنداشتند، رومی‌ها معتقد بودند که زنان ارزشی بالاتر از کالای خانه ندارند. یونانی‌ها زنان را حزب شیطان قلمداد می‌کردند. در تورات محرّف، زن موجودی است مقرون به لعنت. در تعالیم کلیسا زنان هم‌چون خس و خاشاک یا علف‌های هرزه در باغ بشریت محسوب می‌شوند. در مقابل از دیدگاه اروپاییان زن همچون خدا قابل پرستش بود.»(حجاب زن مسلمان:۵)
دین اسلام که دین میانه‌روی و اعتدال است، برای زن جایگاه ویژه‌ای تعریف کرده است. جایگاه زنان را در تمدن اسلامی می‌توان از نقشی که آنان در شکل‌گیری تمدن ایفا کرده‌اند، درک کرد. در تمدن اسلام زنان مسلمان مجال داشته‌اند تا در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی حضور فعّالی داشته باشند. حمایت‌های مادی و معنوی أم‌المؤمنین خدیجه‌الکبری رضی‌الله‌عنها، همسر و هم‌راز پیامبر و نیز فداکاری‌ها بانوانی جلیل‌القدری هم‌چون حضرت سمیه رضی‌ﷲعنها نخستین شهید اسلام، در راه عقیده و باور اسلامی، حاکی از جایگاه مهم و نقش فعال آنان در جامعه از نگاه اسلام است. از طرفی پیامبر اسلام در حق آنان توصیه‌های ویژه‌ای دارد و بر لزوم رعایت حقوق آنان تأکید فراوانی می‌کند.

فلسفۀ حجاب
قبلاً ذکر شد که جامعۀ فاضله جامعه‌ای است که مردم در آن احساس آرامش و اطمینان کنند و از هرگونه اذیت و آزار در امان باشند. تحقق چنین آرمانی زمانی ممکن خواهد شد که عوامل فساد و منکرات از جامعه ریشه‌کن شوند؛ بنابراین، باتوجه به جایگاه حساس زنان و آسیب‌پذیری آنان در جامعه، دین اسلام کوشیده است اسبابی را که منجر به آسیب‌دیدن این قشر ضعیف می‌شوند، از سر راه بردارد.
براین اساس، شریعت اسلام به‌منظور حفاظت بانوان از مزاحمت و آزار و اذیت انسان‌های لاابالی و تبهکار، به بانوان مسلمان دستور داده است که حجاب و پوشش اسلامی را رعایت کنند تا از هرگونه اذیت و آزار احتمالی در امان بمانند و با حفظ شخصیت و جایگاه خود، تمایلات و وساوس قلبی افراد شیطان صفت را دفع کنند.
قاری محمدطیب رحمه‌اﷲ، می‌نویسد: «حجاب به‌ذاته مقصود نیست، بلکه تدبیری است برای نجات از یک مرض مهلک و بسیار خطرناک که برای هر فرد بشر سمّ قاتل به‌شمار می‌رود و اثرات سوء آن، منجر به تباهی و هلاکت اقوام و ملل می‌گردد و آن مرض مهلک همان است که قرآن کریم از آن به «فحشا» تعبیر کرده است و در اصطلاح به بی‌حیائی، بی‌غیرتی، و بی‌عفتی معروف است و بدون شک این مرض چنان مرضی است که باعث هلاکت و نابودی اقوام و ملل می‌گردد». (حجاب زن مسلمان:۳۶)

مراحل نزول حکم حجاب
پیش از نزول حکم حجاب برای زنان مسلمان، مسئلۀ حجاب از دغدغه‌های مسلمانان بود و در مواقعی آرزو می‌کردند که ای کاش حکمی در مورد پوشش و حجاب نارل می‌شد. باری حضرت عمر فاروق رضی‌اﷲعنه، به حضور پیامبر اکرم رسید و عرض کرد: «یا رسول اﷲ إن نساءک یدخل علیهن البر والفاجر، فلوحجبتهن» ای پیامبر خدا! انسان‌های نیک و بد پیش شما و همسران‌تان می‌آیند، کاش ازواج مطهرات را در پرده و حجاب قرار می‌دادید.
ازآنجایی‌که دین اسلام همواره توجّه شایانی به شرایط و وضعیت بندگان داشته است، در مورد احکامی که مردم جامعه در اجرای آنها به نوعی احساس سنگینی و دشواری می‌کردند، شیوهای نیکو اختیار می‌کرد و آن اینکه چنین احکامی به‌تدریج و در طی چند مرحله نازل می‌شد. حکم قطعی و نهایی حجاب چنین بود که پس از طی مراحلی نازل شد. پیش از نزول حکم حجاب، خداوند متعال بستر مناسبی برای نزول آن، بدین‌شکل فراهم کرد:
۱٫ دستور پایین انداختن نگاه و حفاظت شرمگاه: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ»؛ به مردان مؤمن بگو: چشمان خود را [از آنچه حرام است مانند دیدن زنان نامحرم و عورت دیگران] فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند.»(نور:۳۰) همچنین«وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ»؛ و به زنان باایمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند. (نور: ۳۱)
۲٫ دستور پوشاندن زیورآلات و اعضای بدن به زنان: «وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ»؛ [و زنان] باید زینت خود را [مانند لباس‌های زیبا، گوشواره و گردن بند] مگر مقداری که [طبیعتاً مانند انگشتر و حنا و غیره، بر دست و صورت] پیداست [در برابر کسی] آشکار نکنند، و [برای پوشاندن گردن و سینه] مقنعه‌های خود را به‌روی گریبان‌هایشان بیندازند. (نور: ۳۱)
۳٫ دستور به اجازه‌گرفتن هنگام ورود به منازل دیگران: «یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتًا غَیْرَ بُیُوتِکُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا»؛ ای اهل ایمان! به خانه‌هایی غیر از خانه‌های خودتان وارد نشوید تا آنکه اجازه بگیرید، و بر اهل آنها سلام کنید. (نور: ۳۱)
۴٫ ممنوع شدن زنان از رساندن صدای خلخال به گوش بیگانگان: «وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ»؛ و زنان نباید پاهای‌شان را [هنگام راه رفتن آن گونه] به زمین بزنند تا آنچه از زینت‌های‌شان پنهان می‌دارند [به‌وسیله نامحرمان] شناخته شود. (نور: ۳۱)
پس از دستورات فوق و طی این مراحل، زمینۀ نزول حکم قطعی حجاب و پوشش کامل زن فراهم شد؛ بنابراین خداوند متعال در سال پنجم هجری در جریان ازدواج پیامبراکرم صلی‌اﷲعلیه‌وسلم با حضرت زینب بنت جحش رضی‌اﷲعنها، حکم حجاب و پوشش کامل زن را نازل کرد. خداوند متعال در این آیه به مؤمنان دستور داد: «وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَقُلُوبِهِنَّ»؛ و زمانی که از آنان (همسران پیامبر) چیزی خواستید، از پشت حجاب و پردهای از آنان بخواهید که این برای قلب شما و قلب‌های آنان پاکیزه‌تر است. (احزاب:۵۳)
مفتی رشید احمد لدیانوی رحمهﷲ، می‌گوید: بعضی از مسائل به دنبال تدبر و تفکر بسیار در آیات قرآن به‌دست می‌آیند، اما مسئلۀ حجاب، زائیده کنکاش و تدبر بشر در قرآن نیست، بلکه جزو مسائلی است که قرآن کریم آنها را به‌طور صریح و آشکار بیان نموده است. (حجاب شرعی: ۴۳)

حجاب در قرآن
۱٫ آیۀ حجاب؛ «وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَقُلُوبِهِنَّ» (احزاب:۵۳)
شیخ ابوبکر جزایری می‌گوید: این آیه کریمه معروف به آیه «حجاب» است؛ زیرا اولین آیه‌ای است که پیرامون حجاب نازل شده است؛ بعد از نزول این آیه پیامبر و مؤمنان همسران‌شان را پوشاندند؛ این آیه در فرضیت مسئله حجاب صریح است. (إظهارالحق والصواب فی حکم الحجاب: ۱۳۱)
علامه شنقیطی می‌نویسد: علّت وجوب حجاب را خداوند متعال در این آیه پاکی دل‌های مردان و زنان، ذکر کرده، و فرموده است: «ذَلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَقُلُوبِهِنَّ» بیان این علت، دلیل روشنی است بر عمومیت این حکم، زیرا هیچ فردی از مسلمانان نگفته است که غیر از همسران پیامبر، دیگران نیازی به پاکی دل‌های‌شان از شک و وسوسه ندارند؛ بنابراین آیه کریمه دلیل روشنی بر وجوب حکم حجاب در حق تمام زنان است و ویژۀ همسران پیامبر نیست، گرچه اصل لفظ خطاب به آنهاست، لکن عمومیتِ علت، دلیل بر عمومیتِ حکم است.
۲٫ حکم به فروانداختن چادرها؛ در آیه ۵۹ سوره احزاب، خداوند متعال به پیامبر می‌فرماید که به ازواج مطهرات، دختران و زنان مؤمنان دستور دهد که چادرهای‌شان را به خود نزدیک کنند تا شناخته شوند که زنان مسلمان وآزاده‌اند و کسی آنان را مورد اذیت و آزار قرار ندهد؛ «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الـمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللهُ غَفُورًا رَحِیمًا»؛ ای پیامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران کسانی که مؤمن هستند بگو: چادرهای‌شان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرایش و زیورهای‌شان در معرض دید نامحرمان قرار نگیرد.] این [پوشش] به اینکه [به عفت و پاکدامنی] شناخته شوند، نزدیکتر است، و در نتیجه [از سوی اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت. (احزاب:۵۹)
در تعریف «جلباب» گفته‌اند: چادری است که بالای روسری پوشیده می‌شود. علامه ابن‌کثیر می‌گوید: خداوند در این آیه به رسول اکرم صلّی‌اﷲعلیه‌وسلّم، دستور می‌دهد که به زنان مؤمن به‌ویژه به همسران و دختران خود دستور دهد که چادرهای‌شان را بر [سر و سینه] خود نزدیک کنند تا با این نشانی از زنان غیرمسلمان و کنیزکان تشخیص داده شوند. (إظهارالحق والصواب فی حکم الحجاب: ۱۳۲)
حضرت ابن‌عباس رضی‌ا‌ﷲعنهما در تفسیر این آیه معتقد است که خداوند زنان مؤمن را دستور داد که هرگاه از خانه‌های‌شان بنابر حاجتی بیرون می‌روند، چهره‌های‌شان از بالای سرشان به‌وسیله چادر بپوشانند و تنها یک چشم را آشکار کنند. (همان: ۱۳۳)
در این آیه خداوند متعال پس از اینکه به پیامبر دستور می‌دهد که حکم حجاب و پوشش را به زنان مسلمان ابلاغ کند، حکمت آن را نیز ذکر می‌کند و آن اینکه رعایت این امر سبب تشخیص زنان مسلمان از زنان مشرک و نیز از کنیزان می‌شود و بدین طریق از اذیت و آزار در امان می‌مانند.
۳٫ حکم به عدم نمایش زیورآلات و پوشاندن سینه؛ خداوند متعال می‌فرماید: «وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ» (نور: ۳۱)
در این آیه خداوند متعال به زنان مؤمن به دو کار دستور داده است: ۱٫ زینت و زیورآلات خود را بپوشانند و در مقابل بیگانگان آنها را به نمایش نگذارند؛ ۲٫ چادرهای‌شان بر سینه بیندازند تا از نگاه نامحرم، محفوظ بمانند.
«بعضی از علما معتقدند که این حکم، متضمن پوشاندن چهره و گردن نیز می‌شود؛ چون زمانی‌که زن مأمور است که چادرش را از سر بر سینه آویزان کند تا سینه‌اش پوشانده شود، پس در ضمن آن مأمور است که آنچه درمیان سر و سینه است، یعنی چهره و گردن را نیز بپوشاند. علت عدم ذکر آنها این است که آویزان کردن چادر از سر بر سینه، خودبه‌خود آنها را هم دربر می‌گیرد.» (إظهارالحق والصواب فی حکم الحجاب: ۹۸)

حکم حجاب در احادیث
پیامبر گرامی اسلام صلّیﷲعلیه‌وسلّم در احادیث خود نیز به مسئله حجاب و پوشش زنان مسلمان بسیار تأکید کرده است.
حضرت عبداﷲ ابن‌مسعود رضیﷲعنه، می‌گوید که پیامبر اکرم صلّی‌اﷲعلیه‌وسلّم، فرمود: «الْمَرْأَهُ عَوْرَهٌ، فَإِذَا خَرَجَتْ اسْتَشْرَفَهَا الشَّیْطَانُ»؛ زن عورت است، پس زمانی‌که از خانه خارج شود، شیطان او را زیر نگاه‌های خود قرار می‌دهد. (سنن الترمذی: ۳/ ۴۷۶) شیخ‌الاسلام ابن تیمیه به نقل از امام احمد ابن حنبل رحمهماﷲ می‌گوید: «کل شیء منها عوره حتى ظُفُرها؛ تمام اجزای بدن زن، حتی ناخن او عورت است.»(إظهارالحق والصواب فی حکم الحجاب: ۱۵۴)
ام‌المؤمنین عایشه صدیقه رضی‌ﷲعنها می‌فرماید: «کَانَ الرُّکْبَانُ یَمُرُّونَ بِنَا وَ نَحْنُ مَعَ رَسُولِ اللهِ صلى‌الله‌علیه‌وسلم مُحْرِمَاتٌ، فَإِذَا حَاذَوْا بِنَا أَسْدَلَتْ إِحْدَانَا جِلْبَابَهَا مِنْ رَأْسِهَا عَلَى وَجْهِهَا، فَإِذَا جَاوَزَنَا کَشَفْنَاهُ»؛ ما همراه پیامبر جهت ادای حج احرام بسته بودیم، زمانی‌که سواران از نزد ما عبور می‌کردند، ما چادرها را از سر بر صورت می‌انداختیم، وقتی که آنان عبور می‌کردند، صورت خود را آشکار می‌ساختیم.
در این حدیث پایبندی زنان مسلمان به مسئله پوشش اسلامی، آنهم در حالت احرام را مشاهده می‌کنیم و واضح می‌شود که با نزدیک شدن مردان بیگانه، زنان مسلمان چهره‌های‌شان را می‌پوشاندند.

ارمغان‌های حجاب
بی‌تردید احکام الهی برای بندگان منبع خیر و مصلحت هستند، گرچه عمق این مصالح گاهی برای بندگان آشکار نمی‌شود.
از مهم‌ترین فوائد و ارمغان‌هایی که حجاب در بر دارد، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱٫ اطاعت از خدا و رسول؛ با قطع‌نظر از فواید اجتماعی حجاب، مهم‌ترین انگیزه در رعایت حجاب، فرمان‌برداری از اﷲ متعال و پیامبر اکرم صلّیﷲعلیه‌وسلّم است؛ زیرا خداوند متعال و رسول گرامی‌اش بر لزوم حفظ حجاب و پرهیز از عریان ساختن بدن و به‌نمایش گذاشتن آن، تأکید فراوان دارند.
۲٫ طهارت و پاکدامنی؛ حجاب مایۀ عفت و پاکی قلب است. بانوان مسلمان با رعایت حجاب، پاکی و طهارت قلب خود و مخاطبان‌شان را تضمین می‌کنند. چنان‌که خداوند متعال می‌فرماید: «وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِکُمْ أَطْهَرُلِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ»؛ علت این امر این است که «گناه» با «نگاه» رابط‌های عمیق دارد و بیشتر منکرات و مفاسد اخلاقی از تیر نگاه سرچشمه می‌گیرند؛ اما رعایت حجاب و پوشش مطلوب، مانع از رسیدن نگاه به زن می‌شود و در نتیجه، قلب سالم می‌ماند.
۳٫ کسب جایگاه اجتماعی؛ بانویی که پایبند حجاب و پوشش اسلامی باشد، در جامعه ارزش پیدا می‌کند و جایگاه اجتماعی او بالا می‌رود، برعکس، زنانی که دچار بی‌حجابی و بدحجابی هستند، جایگاه اجتماعی خود را از دست می‌دهند و در نگاه مردم بی‌ارزش می‌شوند.
۴٫ مصونیت از گناه و فساد اخلاقی؛ زنانی‌که پایبند حجاب و پوشش اسلامی هستند، از مفاسد اخلاقی و مزاحمت افراد شرور در امان می‌مانند. در واقع حجاب برای زنان حصار و محوطه ممنوع‌های است که مانع از نفوذ بیگانگان به داخل آن می‌شود. در جوامعی که زنان پایبند حجاب و پوشش اسلامی نیستند، فساد اخلاقی و ابتذال و بی‌بندوباری بیداد می‌کند و دختران از مزاحمت‌های خیابانی رنج می‌برند. نگاهی به گزارش‌های مطبوعات و جراید، حقیقت چنین ماجراهایی را برای ما ثابت می‌کند.
۵٫ مسدود شدن باب فساد و فحشا؛ بدون شک در جهان امروز عامل اصلی مفاسد اخلاقی و ارتباطات نامشروع دختران و پسران، زاییدۀ چشم‌چرانی و بی‌حجابی دختران است.
۶٫ حفظ کانون گرم خانواده؛ در عصر حاضر یکی از عوامل فروپاشی نهاد خانواده و سردشدن رابطه زن و شوهر، کاهش رابطه عاطفی طرفین است. از اسباب مهم و تأثیرگذار در کاهش رابطۀ عاطفی خانواده‌ها، مواجه‌شدن مردان و زنان بیگانه با یکدیگر است. هریک از زن و شوهر با دیدن جنس مخالفی که از شریک زندگی‌اش زیباتر باشد، با وسوسه شیطان به او گرایش پیدا می‌کند و این امر گرمی رابطه عاطفی خانوادگی‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما رعایت حجاب و پوشش اسلامی می‌تواند مرد و زن بیگانه را از یکدیگر دور نگه دارد و گرمی کانون خانواده را تضمین کند.
۷٫ بیمه‌شدن در برابر بیماری‌های پوستی؛ از آنجایی که بانوان از پوست نرم و لطیفی برخوردار هستند، حجاب و پوشش مناسب اسلامی می‌تواند، آنان را از بسیاری از بیماری‌های پوستی نجات دهد. چنان‌که امروزه متخصصان پوست و زیبایی صورت به این امر معترفند و بیماران‌شان را بر ضرورت پرهیز از اشعه‌های خورشید توصیه می‌کنند.
محققان انجمن سلامت شمال آمریکا در یک تحقیق علمی، دو گروه از زنان محجبه و غیرمحجبه را با شرایط جسمانی، سنی و مشاغل یکسان انتخاب کردند و به مدت ۳ ماه در روزهای مشخص، مورد آزمایش‌های ویژه قرار دادند. بعد از گذشت سه ماه محققان به این نتیجه رسیدند که افراد محجبه از پوست لطیف‌تری برخوردارند و علایم هیچ بیماری پوستی در آنها دیده نمی‌شود، درحالی‌که زنان غیرمحجبه با استفاده از کرم‌های ضدآفتاب سعی در حفظ سلامتی پوست خود داشتند، اما این اقدام در طولانی مدت باعث از بین رفتن پوست آنها شده بود. (باشگاه خبرنگاران جوان، کد خبر: ۴۵۶۱۱۷۲)

شناعت و زشتی بی‌حجابی
بی‌حجابی از گناهانی است که آشکارا انجام می‌گیرد. پیامبر صلیﷲعلیه‌وسلم دربارۀ این نوع گناهان فرموده است: «کُلُّ أُمَّتِى مُعَافًى إِلاَّ الْمُجَاهِرِینَ»؛ امید عفو برای تمام افراد امت من وجود دارد، مگر برای آنانی‌که علناً گناه انجام می‌دهند. (صحیح البخاری:۱۵/ ۲۸۳)
همچنین بی‌حجابی از جمله گناهانی است که در دیگران سرایت می‌کند و بی‌عفتی و فحشا را در جامعه در پی دارد و در اثر آن قتل‌ها و فتنه‌های گوناگونی به‌وجود می‌آید. (حجاب شرعی: ۶۲)

نتیجۀ بحث
در جامعه امروزی که فحشا و منکرات به اوج خود رسیده است، ضرورت رعایت حجاب و پوشش اسلامی بیش از پیش احساس می‌شود و این امری است که تمام دلسوزان و خیرخواهان مسلمان و غیرمسلمان به آن معترفند.
در عصر حاضر قانون ممنوعیت حجاب و محدودیت قایل شدن برای زنان محجبه، معنا و اهداف زشتی را در بر دارد. در پیش گرفتن چنین سیاست‌هایی آن هم در کشورهایی که دم از آزادی و حقوق زن می‌زنند، تعجب‌آور است. واقعیت این است که صدور چنین احکامی در راستای اغراض شهوانی حکّام مفسد و تبهکاری است که می‌خواهند از زنان به عنوان ابزار شهوانی و هرزگی خود استفاده کنند و هیچ ارزش و جایگاه برتری از این برای زنان قائل نباشند.
شرایط جدید در جهان امروز مقتضی این است که زنان اعم از مسلمان و غیرمسلمان پذیرای «حجاب»، این هدیه آسمانی و تحفۀ الهی باشند، و خود و جامعه‌شان را از مضرات و پیامدهای جبران‌ناپذیر بی‌حجابی و بدحجابی نجات دهند.
باید گفت که اگر در عصر حاضر این دستورالعمل زندگی در جوامع اسلامی و غیراسلامی اجرایی شود، قطعاً شاهد کاهش جرایم و مفاسد اخلاقی خواهیم بود.

منابع:
۱٫ ابن منظور، محمد بن مکرم؛ لسان العرب؛ قم: نشر ادب، ۱۴۰۵ق.
۲٫ غیاثی، عبدالصمد؛ حجاب زن مسلمان؛ چاپ اول، تربت جام: شیخ‌الاسلام احمدجام، ۱۳۸۵ش.
۳٫ قحطانی، سعید ابن علی؛ إظهار الحق والصواب فی حکم الحجاب. ریاض: سفیر، ۱۴۳۵ق.
۴٫ لدیانوی، رشید احمد؛ حجاب شرعی؛ ترجمۀ عبدالقادر ملک‌رئیسی؛ چاپ اول، زاهدان: صدیقی، ۱۳۸۳ش.
۵٫ باشگاه خبرنگاران جوان: www.yjc.ir


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =