بانوانمسائل اجتماعی

حل مسائل شرعی

 

۱- سئوال : آیا زنان برای اصلاح کردن صورت خود از تیغ استفاده کنند جایز است یا نه ، تا چه حد ، کاملاً توضیح دهید .

الجواب باسم ملهم الصواب :

اگر چهره یک زنی موهای زائدی روئیده که بر اثر آن حُسن و جمالش متأثر شده فقهای کرام اجازه داده اند که موهای سیاه چهره شان

را زائل بنمایند ، حتی این عمل مستحب می باشد .

قال العلامه ابن عابدین : تحت قوله « النامصه التی تنتف الشعر من وجه » و لعله محمول علی ما اذا فعلته للتزین للاجانب و الاّ فلو کان فی وجههما شعر تنفر زوجها عنها بسببه ففی تحریم ازالته بعد لان الزینه للنساء مطلوبه للتحسین الاّ ان یحمل الی ما لا ضروره الیه لما فی نتفه بالنماص من الایذاء و فی تبیین المحارم ازاله الشعر من الوجه حرام الاّ اذا نبتت للمرأه لحیه او شوارب فلا تحرم ازالته بل تستحب …الخ .                                           { ردالمحتار ج۵/۲۶۴ کتاب الحظر و الاباحه ، فصل فی النظر و المس .}

البته اینکه آله ی زائل کننده چه چیزی باشد که از مجموعه اقوال فقهاء در کتب فقه فهمیده می شود آن چیزی باشد که بر بدن وی ایذا و اذیت نرساند و در زمانه ی حال استعمال کرمهای مخصوص که در ازاله ی موهای زائد کمک می کند بهتر است . البته بشرطی که استاندارد شده باشد و برای بدن مضر نباشد . دومین صورت : استعمال نخ است که عموماً مشهور و معروف به « دیمی » است . و سومین صورت : تراشیدن است که جواز این هم را علامه عبدالحی لکهنوی داده است .قال العلامه عبدالحی لکهنوی : الاستفسار : لو نبتت للمرأه لحیه ماذا تفعل ؟

الاستبشار : یستحب نتفها و حلقها .

{ نفح المفتی و السائل / ۱۰۶ کتاب الحظر و الاباحه ما تتعلق بالنساء من الحیض و النفاس }

 

۲- سئوال : کوتاه کردن موی سر ( قسمت جلوی سر ) برای زنان چه حکمی دارد ؟ جایز است یا نا جایز لطفاً توضیح دهید .

الجواب باسم ملهم الصواب :

کوتاه کردن موی سر برای زن جایز نیست ، زیرا تشابه با مردان است. « عن ابن عباس قال لعن النبی (ص) المتشبهین من الرجال بالنساء و المتشبهات من النساء بالرجال »

{ بخاری ج۲/۸۷۴ کتاب اللباس . باب المتشبهین بالنساء و المتشبهات بالرجال .}

و فیه ( المجتبی ) قطعت شعر رأسها أثمت و لعنت ، و زاد فی البزازیه : و ان باذن الزوج لانه لا طاعه لمخلوق فی معصیه الخالق .

{ الدر المحتار مع الرد ۵ج/۲۸۸ . مجموعه الفتاوی للعلامه عبدالحی الکهنوی ج ۴/۳۴۲ . امداد الفتاوی ج۴/۲۲۷ . محمود الفتاوی ج۴/۲۱۰٫}

۳- سئوال : آیا پدر شوهر محرم می شود یا خیر بیان فرمائید .

الجواب باسم ملهم الصواب :

بله پدر شوهر محرم است البته اگر خوف فتنه باشد احتیاط ضروری است ، و با پدر شوهر خلوت کردن و سفر کردن جایز نیست در بعضی از منطقه ها عروس با پدر شوهر مصافحه می کند این عمل غلط و واجب الاصلاح است ، زیرا که اگر با شهوت عضو یکی از آنها بلا حائل به دیگری بخورد زن برای شوهرش برای همیشه حرام می گردد از این جهت احتیاط خیلی ضروری است.

قال العلامه ابن عابدین رحمه الله تحت ( قوله و صهره الشابه ) و المسئله مفروضه هنا فی امها و العله تفید ان الحکم کذالک فی بنتها و نحوها کما لا یخفی .                { رد المختار ج۵/۲۳۶- احسن الفتاوی ج۸/۳۶ و الله اعلم و علمه اتم .}

۴- سئوال : آیا هنگام گذاشتن دارو در رحم غسل واجب می شود ، و نماز زن در این حالت جایز است یا خیر ؟

 

 

الجواب باسم ملهم الصواب :

خیر از این عمل غسل واجب نمی گردد ، بله نماز جایز است . و الله اعلم و علمه و اتم.

{ فتاوای دارالعلوم دیوبند قسمت عزیز الفتاوای ج/۱۸۱}

۵- سئوال : آیا خوردن مرغ خانگی مکروه است .

الجواب باسم ملهم الصواب :

خیر ، خوردن مرغ خانگی اشکالی ندارد ، البته آن مرغهائی که نجاست مصرف می کنند آنها را تا سه روز نگه دارند تا که اثر نجاست آنها ظاهراً از بین برود و بعد از آن مصرف نمایند .

و فی البدائع : و لا یکره اکل الدجاج المحلی ، و ان کان یتناول النجاسه ؛ لانه یغلب علیه اکل النجاسه ، بل یخطها بغیرها و هو الحب یأکل ذا و ذا .

و الافضل ان تحبس الدجاج حتی یذهب ما فی بطنها من النجاسه …. و ذالک علی طریق التنزه ؛ و هو روایه ابی یوسف عن ابی حنیفه – رحمهما الله تعالی- انها تحبس ثلاثه ایامٍ .

{ بدائع الصنائع ج۶/۱۹۶ . الهندیه ج۵/۳۵۸} والله اعلم و علمه اتم

۶- سئوال : بر روی پلاک های طلائی که « اسم جلاله » خداوند نوشته شده آویزان کردن آنها به گردن و رفتن به بیت الخلاء جایز است .

الجواب باسم ملهم الصواب :

با پلاک های طلائی که بر روی آنها اسم جلاله خداوند یا آیه قرآنی نوشته شده مکروه می باشد ، البته اگر آنها را داخل پارچه ای یا چیز دیگری کرد که ظاهر نشوند و به بدن نچسبند اشکالی ندارد .

وفی الهندیه : و یکره ان یدخل فی الخلاء و معه خاتم علیه اسم الله تعالی أو شیٌ من القرآن کذا فی السراج الوهاج .

{ هندیه ج۱/۵۶ بحث الاستنجاء} والله اعلم وعلمه اتم

۷- سئوال : حکم اصلاح صورت خصوصاً ابروها چیست ؟ به طور کامل شرح دهید .

الجواب باسم ملهم الصواب :

کندن موهای صورت و باریک نمودن ابرو و چیدن آن را علماء حرام قرار داده اند ، زیرا این یک نوع تغیری در خلقت خداوندی است که به نص آیات و احادیث ممنوع و نا جایز می باشد .

« عن عبدالله بن مسعود لعن الله الواشمات و المستوشمات ، و النامصات و المتنمصات ، و المتفلجات للحسن المغیرات لخلق الله » { رواه البخاری و مسلم و ابن ماجه و النسائی . واللفظ لمسلم فی کتاب اللباس والزینه .رقم الحدیث/۵۵۳۷ .}

وقال استاذی العلامه محمد تقی العثمانی (مدظله ) فی شرح هذا الحدیث : قوله : ( والنامصات … الخ ) النمص ( بفتح النون و سکون المیم ) نتف الشعر ، و نمصت المرأه الشعر ای نتفته .والنامصه : هی التی تنتف شعر الوجه کما فی القاموس و تاج العروس .والمتنمصه : من تامر امرأهً اخری بنتف الشعر عن نفسها . و اکثر ما تفعله النساء فی الحواجب و اطراف الوجه ابتغاء للحسن والزینه و هو حرام بنص هذا الحدیث .

قوله : ( المغیرات خلق الله ) اشاره الی قوله تعالی فی          ( النساء/۱۱۸و۱۱۹ ) حکایه عن قول الشیطان « لاَتّخذنّ من عبادک نصیباً مّفروضاً . و لاُضلّنّهم و لاُمنّینّهم و لَآمرنّهم فلیبتّکنّ آذان الانعام و لَآمرنّهم فلیغیّرنّ خلق الله .» و فیه تصریح بأن الوصل و الوشم و النمص و غیرها من جمله تغییر خلق الله الذی یفعله الانسان باغواء من الشیطان ، و الذی نهی عنه الله سبحانه وتعالی فی متابه المجید .                { موسوعه فتح الملهم مع التکمله کامله ج۱۰/۱۶۸ کتاب اللباس والزینه .}

اما اگر در صورت زن موهائی بیرون آید که مشابه به ریش و سبیل باشد که شوهر از آن نفرت نماید ازاله آن جایز ، بلکه مستحب می باشد .

وفی تبین المحارم : ازاله الشعر عن الوجه حرامٌ الاّ اذا نبتت للمرأه لحیه أو شوارب فلا تحرم ازالته بل تستحب . وفی التکمله : اذا نبتت للمرأه لحیه او شارب او عنفقه فأخذها حلالٌ عندالحنفیه و الشافعیه .

{ موسوعه فتح الملهم مع التکمله کامله ج۱۰/۱۶۸ کتاب اللباس والزینه }

اگر ابروها از حالت عادی خیلی بزرگ شده باشند کناره های آنها را اندکی گرفتن گنجایش دارد.

عن ابی یوسف (رح) و لا بأس باخذ الحاجبین و شعر وجهه ما لم یتشبه بالمخنث . { هندیه ج۵/۴۳۸ کتاب الکراهیه . } والله اعلم و علمه اتم

۸– آیا برای زن پوشیدن لباس آئینه دار و آرایش کردن و ظاهر شدن در مقابل محارم خویش جایز است یا نه ؟ بیان فرمائید .

الجواب باسم ملهم الصواب :

در مقابل محارم جایز است ، البته چونکه در این زمان فتنه ها به اوج خود رسیده اند که نوارها و سی دی های مبتذل اخلاق فطری انسانها را از بین برده اند لهذا بنابر این زن به غیر از شوهر خویش حتی در مقابل محارم خود هرگز خویش را آراسته نکند ، زیرا که اینها هم خالی از فتنه نیستند .

{ احسن الفتاوی ج۸/۶۸ } والله اعلم و علمه اتم

۹- اگر کسی حج را به عنوان مهریه بگذارد جایز است یا خیر ، توضیح دهید .

الجواب باسم ملهم الصواب :

اگر حج را به عنوان مهریه مقرر کنند نکاح منعقد می گردد و بر شوهر ادای قیمت حج لازم می گردد و در ضمن کم وبیش بودن نرخ سفرحج در نکاح خللی وارد نمی کند .

و فی الشامیه :

( قوله اذا لم یسم ) ای لم یسمه تسمیهً صحیحهً او سکت عنه ، نهر ( الی قوله ) و لیس منه : ما لو تزوجها علی عبد الغیر لوجوب قیمته اذا لم یجز مالکه او علی حجهٍ لوجوب قیمه حجّهٍ وسطٍ لا مهر المثل والوسط برکوب الراحله … الخ

{ حاشیه ابن عابدین ج۸/۳۷۰ } والله اعلم و علمه اتم

۱۰- اگر بعد از غسل جنابت مدتی ( نیم ساعت یا ربع ساعت ) بعد دو باره چیزی از بدن خارج شود آیا غسل مجدد باید کرد یا خیر ؟

الجواب باسم ملهم الصواب :

در مورد مرد ، اگر ذکرش بحالت نعوض و منتشر است که منی بیرون آمده بر او غسل مجدد واجب می گردد و الاّ در غیر این صورت

غسل واجب نیست بلکه فقط وضوء لازم می شود .

فی الهندیه :

رجلٌ بال فخرج من ذکره منیٌ ان کان منتشراً علیه الغسل و ان کان منکسراً علیه الوضوء .

{ کذا فی الخلاصه الفتاوی الهندیه ج۱/۱۷ . ردالمحتار ج۱/۴۳۲ }

اما بر زن فقط وضوء لازم است نه غسل .

وفی الهندیه :

اذا اغتسلت بعد ما جامعها زوجها ثم خرج منها منی الزوج فعلیها الوضوء دون الغسل .

{ هندیه ج۱/۱۷ . ردالمحتار ج۱/۵۳۲ }والله اعلم وعلمه اتم

 

 

 

عبیدالله شکری- دارالإفتاء مدرسه  مصباح العلوم  شهر محمّدان

 

نمایش بیشتر

مصباح العلوم محمدان

صفحه رسمی مدرسه علوم دینی مصباح العلوم شهر محمدان- ایرانشهر کانال تلگرام:T.me/al_mesbah1

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 8 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن