دارالافتاء اهل سنت

حکم سجده تلاوت وآداب صحیح ادا کردن آن را بیان دارید؟

*سوال;* حکم سجده تلاوت وآداب صحیح ادا کردن آن را بیان دارید؟

*الجواب باسمه حامدا مصلیا*
⬇️ ⬇️

الف: بجا آوردن سجده تلاوت واجب است؛
ب: ادای آن به این صورت است که بعد از قرائت آیه سجده ابتداء تکبیر گفته و بدون بلند کردن دستها به سجده برود؛ وهمانند سجدی نماز، سه مرتبه سبحان ربی الأعلی بگوید، سپس تکبیر گفته از سجده بلند شود.

*منبع:*📚👇

۱️⃣📖قوله (تجب بأربع عشره آیه) أی تجب سجده التلاوه بسبب تلاوته آیه من أربعه عشره آیه فی أربعه عشره سوره……..قوله(وکیفیته أن یسجد بشرائط الصلاه بین تکبیرتین بلا رفع ید و تشهد وتسلیم) أی وکیفیه السجود وقدمنا أنه یستثنی من شرائط الصلاه التحریمه والمراد بالتکبیرتین تکبیره الوضع وتکبیره الرفع وکل منهما سنه کما صححه فی البدائع. البحرالرائق ، کتاب الصلاه، باب السجود التلاوه، ۲/۲۱۰-۲۲۳ ط: مکتبه رشیدیه.

۲️⃣📖أما الأول: فقد قال أصحابنا: انها واجبه، …..أما أدائها: فأن کان تلا خارج الصلاه؛ یؤدیها علی نعت سجدات الصلاه و ان کان تلا فی الصلاه، فالأفضل أن یؤدیها علی هیئه السجدات أیضا. بدائع الصنائع، کتاب الصلاه، فصل فی السجده التلاوه، ۱/۷۲۸-۷۴۶ ط: دار الکتب العلمیه.

۳️⃣📕استدل الحنفیه علی الوجوب بحدیث: «السجده علی من سمعها، وعلی من تلاها» وهی کلمه ایجاب وهو غیر مقید بالقصد، وبقوله تعالی:« فمالهم لا یؤمنون، واذا قرئ علیهم القرآن لایسجدون » (انشقاق) ولایذم الا علی ترک واجب: ولانه سجود یفعل فی الصلاه، فکان واجبا، کسجود الصلاه………وصفه السجود عندهم: أن یکبر للوضع، دون رفع یدیه کسجده الصلاه، ویسجد بین کفیه، واضعا جبهته علی الارض للسجود، ثم یکبر للرفع، وکل هاتین التکبیرتین سنه، ویرفع رأسه، ولا یقرأ التشهد، ولایسلم، لعدم وجود التحریم، ویقول فی سجوده ما یقول فی سجود الصلاه، علی الأصح وهو: سبحان ربی الأعلی ثلاثا.الفقه الاسلامی و ادلته، کتاب الصلاه، الفصل التاسع، ۲/۱۱۳۴-۱۱۲۸، ط: مکتبه رشیدیه.

✅والله اعلم بالصواب✅

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن