دارالافتاء اهل سنت

حکم شارژ هدیه ایرانسل و همراه اول از دیدگاه اهل سنت

*سوال;* هدیه شارژی که شرکت های همراه اول یا ایرانسل به مشترکین خود می دهند آیا استفاده از آن جایز است؟

*الجواب باسمه حامدا مصلیا*
⬇️ ⬇️

بله؛ جایز است.

*منبع:*📚👇

۱️⃣📖وهناک نوع اخر من الجوائز، تعطی علی استخدام بطاقات الائتمان، والعاده فی هذه البطاقات ان حاملها یحصل علی نقاط عند کل استخدام له لتلک البطاقه عند شراء بضاعه او خدمه ، وان هذه النقاط تدخر فی حسابه عند مصدر البطاقه جائزه من قبل المصدر. وحکم هذه الجوائز موقوف علی معرفه علاقه مصدرالبطاقه مع حاملها . وان حقیقه هذه العلاقه ان مصدر البطاقه یقبل حواله دین حامل البطاقه لصالح التاجر الذی یقبل البطاقه . فحامل البطاقه محیل والتاجر محتال ، والمصدرمحتال علیه . وعلی اساس هذه الحواله یسدد المصدر دین حامل البطاقه الی التاجر، ثم یرجع علی حامل البطاقه. وعلی هذا، فان مصدر البطاقه لایعدو تجاه حامل البطاقه من ان یکون محتالا علیه اولاً، ثم مقروضا له عند ما یسدد دینه الی التاجر. فالجائزه التی یقدمها مصدر البطاقه الی حاملها هی جائزه من قبل حامل البطاقه لم یعلق شیئاً من ماله علی خطر . واما الربا، فانه یتحقق باعطاء زیاده من المستقرض الی المقرض، ولیس فی العکس، فلو اعطی مقرض شیئا للمستقرض، علاوه علی القرض، فانه تبرع محض لایلزم منه الربا. بحوث فی القضایا فقهیه المعاصره،۲/۲۳۶-۲۳۷، الجوائز علی بطاقات الائتمان، ط: مکتبه دارالعلوم کراتشی.

۲️⃣📖 آجکل ایک موئر سائیکل کمپنی اپنی مشهوری کی لئی ایک طریقه اختیار کئی هوئی هی که اقساط پر موئر سائیکل فروخت . کررهی هی، اکیس اقساط مقرر کی گین اور هر قسط پانچ سو پچاس روپی ماهوارادا کرتا هوتی هی ، اگر مین نکل آیا (هر ماه قرعه اندازی هوتی هی) توموئر سائیکل اسی دیدی جاتی خریدار کانام نه نکلنی تو اکیس ماه کی بعد موئر سائیکل اسی دیدی جاتی هی او ریه اکیس اقساطکی رقم موئر سائیکل کی وه قیمت هی جوما رکیت مین چل رهی هی، زیاده نهین خرید وفروخت کایه طریقه جائز هی یا نهین؟ الجواب: یه قیمت مین کمپنی کی طرف سی رعایت هی، اسمئن کسی کا کوئی نقصان نهین. احسن الفتاوی ، ۶/۵۱۸، کتاب البیوع، ط: ایچ ایم سعید کمپنی.

۳️⃣ 📕حکم جوایز قرعه کشی شرکت هایی که موادغذایی شرکت خود مثل رب ، آب گلاب ودیگر مواد غذایی را در اختیار مردم قرار می دهند ودر عوض خرید آن ها به خریداران مواد عذایی یک هدیه ، جوایزی که قرعه بنام آن ها افتاده، به آن ها می دهند وهدف شان این است که مردم بیشتر مواد غذایی آن ها را بخرند، آیا این هم حکم حرام را دارد؟ الجواب باسم ملهم الصواب: این قرعه کشی دادن جایزه به کسی که قرعه بنام او می افتد ، هیچ مانعی ندارد؛ زیرا این یک نوع رعایت از طرف صاحب شرکت برای مشتری ها جهت جلب توجه آن ها به کالاهای خود ، می باشد ورعایت وجلب مشتری ها و انتخاب آنان به صورت قرعه کشی اشکالی ندارد؛ چون در این عمل بر هیچ کس ضرر ونقصانی عاید نمی گردد. فتاوی منبع العلوم، ۸/۴۶۴، کتاب الکفاله، باب الحوادث الفتاوی، ط: انتشارات خواجه عبدالله انصاری .

✅والله اعلم بالصواب✅

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن