دارالافتاء اهل سنت

حکم کشتن حشرات آزار دهنده یا بی آزار یا کشتن مورچه یا سوسکی که در منزل است ، برای جلوگیری از رفتن به داخل مواد غذائی چیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم
حکم کشتن حشرات آزار دهنده یا بی آزار یا کشتن مورچه یا سوسکی که در منزل است ، برای جلوگیری از رفتن به داخل مواد غذائی چیست؟
اگر مورچه داخل غذا افتاد حکمش چیست؟
الجواب باسم ملهم الصواب
جواب سوال اول، چنانچه حشرات یاد شده فوق و یا هر حشره ای دیگر موذی باشندو سبب آزا و اذیت شوند کشتن آنها جائز است، اما باید توجه داشت که هیچ نوع حشره ای نباید سوزانده شوند و یا در آب غرق شوند.
چنانچه در حدیث شریف اینگونه بیان شده است.
خمس من الدواب لیس على المحرم فى قتلهن جناح خمس من الدواب ، لا حرج على من قتلهن : الغراب ، والحدأه ، والفأره ، والعقرب ، والکلب العقور. [صحیح بخاری۱۸۲۹ ـ مسلم ۱۱۹۸ ـ ترمذی۸۳۷ ـ نسائی۲۸۸۷ ـ مسند احمد۶/۸۷ ـ سنن دارمی۱۸۱۷] وقتی این حدیث دلالت بر شرعی بودن کشتن حیوانات فوق دارد خود دلیلی بر مشروع بودن قتل حشراتی موذی مثل مورچه و سوسک وپشه و مگس…دارد البته فقط برای رفع اذیت آنها، اما چنانچه مورچه هیچ نوع آزار و اذیتی به شخص نداشته باشد کشته نمی شود زیرا پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم از کشتن او نهی فرمودند عن ابن عباس ان رسول الله صلی الله علیه وسلم نهی عن قتل النمل، والنحله والهدهد، والصرد.
[العقیده فی الله،مکتبه شامله] واین نهی تا زمانی است که آزار و اذیتی به کسی نرساند. بنابر همین احادیث شریف، در کتب فتاوی چنین آمده است.
وفی الهندیه:
قتل النمله تکلموا فیها والمختار أنه إذا ابتدأت بالأذى لا بأس بقتلها وإن لم تبتدئ یکره قتلها واتفقوا على أنه یکره إلقاؤها فی الماء.
[الفتاوی الهندیه کتاب الکراهیه، باب الحادی و العشرون فیما یسع من جراحات بنی آدم.۵/ ۴۱۷ ط: دارالفکر] همچنان در تحفه الملوک [۱/۲۴۰] آمده است.
الکراهیه فی قتل الحشرات و یکره قتل النمله ما ل متبدأ بالاذی.
که کراهیت قتل مورچه را موقوف به عدم اذیت او آورده اند چنانچه آزار و اذیتی از او سرزد کشتن او جائزمی شود.
جواب سوال دوم: چنانچه مورچه داخل غذا افتاده هیچ مشکل شرعی بوجود نخواهد آمد.
وفی البدائع:
أما الذی لیس له دم سائل…..أنه لیس بنجس عندنا. [بدائع الصنائع۱/۱۹۸کتاب الطهاره،ط: مکتبه رشیدیه] و فی فتح القدیر:
وموت ما لیس له نفس سائله فی الماء لا ینجسه کالبق والذباب والزنابیر والعقرب ونحوها. [ فتح القدیر۱/۸۸کتاب الطهاره.ط: مکتبه رشیدیه] وفی البحر الرئق:
قوله….. أی موت حیوان لیس له دم سائل فی الماء القلیل لا ینجسه. [ البحر الرائق۱/۱۵۹ کتاب الطهاره،ط: مکتبه رشیدیه] وفی الرد:
وقوله(وحکم سائر المائغات الخ) فکل ما لا یفسد الماء لا یفسد غیر الماء وهو الاصح (ویجوز) رفع الحدث ( بما ذکر وان مات فیه) أی الماء ولو قلیلا ( غیر دموی کزنبور) و عقرب…
[رد المحتار علی الدر المختار۱/۳۶۴ کتاب الطهاره: مطلب فی سائر الوضو من الفساقی: مطلب حکم سائر الئعات کالماء فی الاصح.ط: مکتبه رشیدیه]

 

نمایش بیشتر

دارالافتاء رشیدیه

مجتمع علمی،فرهنگی،هنری حضرت علی(رض).خراسان،تایباد

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن