دارالافتاء اهل سنت

رنگ مژه و صحت غسل و وضوء

سؤال:

نوعی آرایش بین زنان مروج است ‌که مــژه‌ها را رنگ مـی‌کنند لذا وقـتی وضوء می‌گیرند مژه‌ها خیس نمی‌شوند درحالی‌که بن مژه‌ها خیس می‌شود و این رنگ فقط مژه‌ها را بالا می‌برد و باعث زیبائی زنان می‌شود.

آیا برای وضوء و غسل اشکال دارد یا نه‌؟

جواب:

شستن تمام موهائی که در حد چهره داخل‌اند، لازم است حال اگر ایـن رنگ مانع از رسیدن آب به مژه‌ها و پوست می‌شود استفاده از آن جایز نیست ولی اگر مانع نمی‌شود استفاده از آن جایز است‌.

و فی الهندیه‌:

«‌ویغسل شعر الشارب والحـاجبین وما کان من شعر اللحیه علی اصل الذقن ولا یجب ایصال الـماء إلی منابت الشعر الا أن یکون الشعر قـلیلاً تـبدو مـنه الـمنابت‌. کذا فی فتاوی قاضیخان‌»‌. [الهندیه: ۱/۴].

وفی الرد:

«قوله: (أن الـمسترسل)‌…. وأما النابت على الخدین فیجب غسل ما دخل منه فی دائره الوجه دون الزائد علیها ولذا قال فی «البدائع»: الصحیح أنه یجب غسل الشعر الذی یلاقی الخدین وظاهر الذقن لا ما استرسل من اللحیه عندنا»‌. [رد الـمحتار: ۱/۷۴].

وفی الدر:

«‌وأنَّ الخفیفه التی ترى بَشْرتها یجب غَسْلُ ما تَحْتَها، کذا فی «النهر». وفی «البرهان»: یجب غسل بشره لم یسترها الشعر کحاجب وشارب وعنفقه فی الـمختار». [الدر الـمختار: ۱/۷۵].

برچسب ها

دارالافتاء دارالعلوم مسجد مکی زاهدان

در سال 1363هـ.ش (1404هـ.ق) دارالافتای دارالعلوم زاهدان زیر نظر مفتی خدانظر رحمه‌الله رسماً آغاز به‌كار كرد. مجموعه‌ای از این فتواها با پشتکار مولانا مفتی خدانظر رحمه‌الله، پس از ترتیب‌بندی به صورت ابواب فقهی، تحت عنوان «محمودالفتاوی (فتاوای دارالعلوم زاهدان)» تا کنون در 4 جلد چاپ و منتشر شده‌اند و ادامه آن در حال تدوین است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن