روش‌های تعبیر خواب و شرایط آن و اعمال مربوط به دیدن خواب

download 220x187 - روش‌های تعبیر خواب و شرایط آن و اعمال مربوط به دیدن خواب


اول :
خواب سه نوع است :
۱٫ رؤیای صالحه یا خوابی نیکو که مژده‌ای است از طرف خداوند برای بیننده‌ی آن و یک قسمت از چهل و شش قسمت نبوت پیامبران است. [بخاری و مسلم]
۲٫ خواب ناپسند و ناخوشایند که از طرف شیطان است و برای مسخره کردن و آزار دادن بیننده‌ی خواب می‌باشد.
۳٫ خوابی که ناشی از خیالات و تفکرات انسان و اعمال روزمره اوست. خواب‌هایی که به علت عادت‌های روزمره می‌باشند، در این طبقه جای می‌گیرند؛ مثلاً، فردی عادت نموده است که در ساعت معینی از روز غذا بخورد، اگر روزی برخلاف عادت در آن ساعت، غذا نخورد و بخوابد، ممکن است خواب غذا خوردن را ببیند یا اگر در حالت بیداری غذای زیاد خورده باشد، ممکن است در خواب ببیند که استفراغ می‌کند.
غیر از این سه نوع، هر خوابی که دیده شود، خواب‌های پریشان و باطل است و نمی‌توان آنها را تعبیر نمود، زیرا براساس قاعده‌ی مشخصی قرار نگرفته‌اند.

دوم
اگر خواب خوشایند و نیکو باشد، شایسته است که بیننده‌ی آن، چهار عمل زیر را انجام دهد :
۱٫ خداوند را به خاطر دیدن آن خواب، سپاس گوید.
۲٫ به دیگران در مورد آن، مژده دهد.
۳٫ نزد هر کس که دوست دارد، آن را بیان کند.
۴٫ نزد خود، آن را به امری نیک و شایسته تعبیر نماید، زیرا خواب براساس چگونگی تعبیر آن تحقّق می‌یابد.

سوم
اگر خواب ناپسند و ناخوشایند باشد، شایسته است که بیننده‌ی آن هفت عمل زیر را انجام دهد که در صورت انجام دادن آنها، از آن خواب به ارادﮤ پروردگار دچار ضرر و زیان نمی‌گردد؛ واز شرّ این خواب به خداوند پناه ببرد.
۱٫ با سه بار گفتن «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» از شرّ شیطان به خداوند پناه ببرد.
۲٫ سه مرتبه، به طرف چپ خود تف کند. [بدون پرت کردن آب دهان. م]
۳٫ جهت خوابیدن خود را عوض کند.
۴٫ نماز بخواند.
۵٫ آن را نزد کسی بیان نکند.
۶٫ نزد خود نیز، آن را تعبیر ننماید.
دلیل تمام موارد بالا، احادیثی از پیامبر خدا(ص) می‌باشند.
امام بخاری از ابوسعید خدری، روایت می‌کند که پیامبر خدا(ص) فرموده است : «اذا رأی احدکم رؤیا یحبها فانما هی من الله فلیحمدالله علیها ولیحدث بها و اذا رأی غیر ذالک مما یکره فانما هی من الشیطان فلیستعذ من شرها و لا یذکرها لاحد فانها لا تضره» ؛یعنی، (هرگاه، یکی از شما خوابی دید که از آن خوشش آمد، آن از طرف خداست، پس خداوند را بر آن سپاس گوید و آن را برای دیگران نیز، بیان نماید و اگر خواب ناخوشایندی ببیند، آن از طرف شیطان است ،پس از شرّ آن به خداوند پناه ببرد و آن را نزد کسی بیان نکند که در این صورت، از آن خواب دچار ضرر و زیان نمی‌گردد.)
ترمذی نیز، از ابوهریره روایت نموده است که پیامبر(ص) فرموده است : «اذا رأی احدکم الرؤیا الحسنه فلیفسرها و لیخبر بها و اذا رأی الرؤیا القبیح فلا یفسرها و لا یخبر بها»؛ یعنی، اگر یکی از شما خواب خوبی دید آن را تعبیر نموده و نزد دیگران بازگو نماید و اگر خواب زشت و ناخوشایندی دید آن را تعبیر نکند و نزد دیگران نیز، بازگو ننماید).
بخاری و مسلم از ابوسلمه، روایت نموده‌اند که گفته است : «لقد کنت أری الرؤیا فتمرضنی حتی سمعت ابا قتاده یقول و انا کنت أری الرؤیا تمرضنی حتی سمعت النبی (ص) یقول الرؤیا الحسنه من الله فذا أری احدکم فلا یحدث به الا من یحب و اذا رأی ما یکره فلیتعوذ بالله من شرها و من شرالشیطان و لیتفل ثلاثاً و لا یحدث بها احداً فانها لن تضره»؛ یعنی، (من خواب می‌دیدم و به علت آن مریض می‌شدم تا اینکه شنیدم که ابوقتاده نیز، همانند من به واسطه‌ی خواب‌هایش دچار بیماری می‌شد ،وگفته است که از پیامبر(ص) شنیدم که فرمودند: خواب نیکو از طرف خداوند است، پس هرکس ببیند، جز نزد آن‌‌کس که دوستش دارد، آن را بازگو نکند و اگر کسی خواب ناخوشایند و نامطلوبی را ببیند پس از شرّ آن و شرّ شیطان به خداوند پناه ببرد و سه بار تف نماید و آن را نزد کسی بازگو ننماید که در این صورت، دچار زیان نمی‌گردد).در روایت مسلم آمده است:
(اگر کسی خوابی مطلوب و نیک ببیند آن را مژده دهد و نزد کسی بازگو نماید که دوستش دارد.)
اما مسلم از جابر، روایت می‌کند که پیامبر(ص) فرمودند : «اذا رأی احدکم الرؤیا یکرهها فلیبصق عن یساره ثلاثاً و لیتعذ بالله من الشیطان ثلاثاً و لیتحول عن جنبه الذی کان علیه»؛ یعنی، اگر یکی از شما خوابی نامطلوب و ناپسند را دید، سه بار به طرف چپ خود تف نماید و سه بار بگوید اعوذ بالله من الشیطان الرجیم و از آن سمت که خوابیده است روی برگرداند و به سمت دیگر بخوابد).
و نیز، امام مسلم از ابوهریره، روایت نموده است که پیامبر خدا(ص) فرمودند : «فان رأی احدکم ما یکره فلیقم فلیصل و لا یحدث بهاالناس»؛ یعنی، (اگر یکی از شما خواب ناخوشایندی دید پس برخیزد و نماز بخواند و آن را برای کسی بازگو ننماید).
چهارم
برای دست یافتن به تعبیری درست از خواب باید به مراحل زیر، توجه نمود :
۱٫ آن قسمت از خواب باید تعبیر شود که: دارای اهمیت است، به امری واقعی اشاره دارد، برای تنبیه بیننده‌ی خواب است، مژده‌ای برای او یا سودی دنیوی و اخروی در آن باشد. به قسمت‌هایی از خواب که پریشان و نامفهومند و تعبیر درستی ندارند، نباید توجه نمود.
۲٫ برای تعبیر تک تک امور مهم خواب باید در قرآن، حدیث پیامبر (ص)، قیاس ،تشبیه، واژه‌شناسی و معنی اسامی، اصل وریشه ای یافت.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *