حضور دل، اعتدال در نماز وانواع قلب ها

صاحب قلب سکینه چه کسی است؟

(بخش پنجم):

عزیزان گرانقدر! در بخش چهارم کمی در مورد قلب سکینه بحث نمودیم، واینک تفصیل بیشتر در اینمورد.

👈 صاحب قلب سکینه کسیست که مراحل نفس لوامه و اماره (قبلاً در مضمون تزکیهٔ نفس مفصلاً تشریح شده) را پشت سرگذاشته و با علاقه مندی به یاد پروردگارش سکونت یافته و به آنچه او راضی است رضایت می دهد؛

و در نتیجه، خود را بنده ئی می بیند که مالکِ هیچ خیر، شر، نفع و ضرری برای خود نیست؛

📍و نیز دنیا را زندگی مجازی و داشتن و نداشتن و نفع و ضرر آن را امتحان الهی می داند؛

و در نتیجه، اگر غرق در نعمت دنیایی شود، به طغیان و گسترش فساد و عُلوّ و استکبار تن نمی دهد و اگر دچار فقر و ناداری شود، این تهی دستی و بازی روزگار او را به کفر و توجه به غیر خدا وا نمی دارد؛

👈 وی از زمانه شکایت نمیکند، ونه هم آنقدر زیر بار تشویش های روگار میرود که به تکالیف روحی دچار شود.

👈 صاحب قلب سکینه که ذره ای از خیر وشر را از بارگاهٔ رب ذوالجلال میداند، ابدا فریب وسوسه های شیطان را نمیخورد و به هیچ وجهه ب مشکل و یا تکلیف روحی دچار نمیشود.

عزیزان!

👈 در اسلام تکلیفی بنام (تکلیف روانی ویا روحی نداریم) این تکالیف وقتی به شخص رخ میدهد که از اسلام و عملکرد های مکتب اسلام بدور ماند و به شیطان اجازه دهد وی را وسوسه کند و در قلبش کلبه ای برای خودش و شیطانک های دیگر بسازد.

📍میگویند، فلان شخص تشویشی و….است. ما میگوئیم که درجات ایمان و عقیده در این شخص خیلی پائین است وبایستی بیاموزد چگونه به خالق یکتا متکی شد و همه چیز را از او تعالی دانست.

👈 بیاد داشته باشید که منشأ و اساس تشویش، وسوسهٔ شیطان در قلب های تاریک و قلب های نوسانی که در بخش های اول تاسوم در مورد صحبت کردیم، میباشد.

👈 لفظ تشویش به معنی پریشان کردن، شوریده گردانیدن، شوریده کردن، شوریده کردنِ کار، پریشانی و آشفتگی و اضطراب و بی آرامی و وحشت و هراس و حیرت و شوریدگی خاطر است.

تشویش و مشوش و تشوش همگی لحن اند و صواب تهویش و تهوش و مهوش است .

📍وکی وسایل تشوش را بر انسان فراهم میکند و او را متشوش و حیرت زده ساخته و به تکالیف روانی دچار میسازد، مگر ابلیس لعین، شیطانِ رجیم.

👈 آنانیکه صاحب نوع قلب اول یعنی تاریک و قلب دوم، یا نوسانی اند با درجاتِ ایمان، طرز افکار اعمال، افعال و روش زندگی شان به شیطان اجازه میدهند تا با افکارشان بازی کند و سبب بروز تشاویش، افکارِ غیر و تکالیف روانی شود.

ورنه تکلیف روانی در اسلام جا ندارد.

👈 حتی آنانی را که جنیات مورد اذیت خود قرار میدهند ﴿ بنابر دلالیل خاصی که در مضمون جنیات در مورد بحث نمودم﴾ با قلب سکینه و رقیهٔ شرعی طبق سنت نبوی صلی الله وعلیه وسلم، از شر اذیت جنیات و سحر خلاص میشوند.

💥این موضوع را برای آن ذکر نمودم که تکالیف روانی واذیتِ جنیات، همان ایجاد وسوسه ها و تشاویش در قلب انسانهاست که توسط شیطان و زیردستانش ﴿که همان جنیات است﴾ بر انسانها تزریق میشود.

👈این موضوع با سحر اصلاً ارتباطی ندارد. چون در سحر وجادو شخص دیگری جنیات را برانسان مسخر میسازد، ولی در اینجا، این خود انسان است که با طرز افکار و اعمال خودش شیاطین وجنیات را بسوی خودش جذب میکند.

📍زیردستان شیطان ﴿جنیات﴾ توانائی آن را دارند که در افکار انسان داخل شده، شخص را متشوش، حیرت زده و وسوسه کنند و هیچ داروئی بجزرقیهٔ شرعی، ایمان، اخلاص و عباداتِ نیک توان مداوای این بیماری را ندارد.

آب در کوزه است و ما تشنه لبان میگردیم.

👈دارو، در قلب خودِ بیمار است، و ما بنام های تکلیف روانی و ….با ادویه جات مختلف اعصاب و این وآن ، بیچاره را زجر داده به امراض دیگر که سبب آن عوارض جانبی این دارو ها است، مبتلأ میکنیم.

👈وقتی انسان از نفس اماره پیروی میکند و گناهی را مرتکب میشود، وجدانش وی را مورد محکمه قرار میدهد.

انسان مومن کوشش میکند، که این سیستم منفی خویش را با عبادات پی در پی از حالت علاقمندی به گناه، به نفس (لوامه) مبدل سازد،

👈نفس لوامه نفسی است که زمانی انسان گناهی میکند نفسش او را از داخل ملامت مینماید و برایش میگوید که در اشتباه است، به این معنا که وجدانش را زنده ساخته، در هنگام ارتکاب و یا نزدیک شدن به گناه احساس ملامتی و شرم مینماید.

📍انسان مومن باز هم با عبادات بیشتر، کوشش میکند، تا نفس خود را به مراحل عالی وی رسانده، او را به نفس (مطمئنه) برساند،

👈 صاحب قلب سکینه کسیست که با درک حقیقت های زندگی و ارتباط قوی با خالق یکتا (جل جلاله) کاملا مطمئنانه زندگی میکند، او میداند که اکنون ذات بزرگی با وی است در تمام مشکلات او را یاری میرساند، و این ارتباط قوی با خالق جهان اطمینانی را نصیب وی میکند که بسیاری از انسانهای بی دین با ملیون ها رفاهیت مالی نمیتوانند حاصل کنند.

📍صاحبان قلب سکینه درهمان حالتِ نفس مطمئنه هستند.

نفسی که به سوی خداوند و به یاد و ذکر او آرامش می یابد و به طرف او برمیگردد ومشتاق دیدار او است و به نزدیکی او انس پیدا میکند.

و همان نفسی است که هنگام مرگ به آن گفته میشود :

💥« یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَهً مَّرْضِیَّهً » « فجر ۲۷-۲۸ » .

🔹« ای نفس آرام گیرنده به سوی پروردگارت بازگرد ، درحالی که تو خشنودی و خدا هم از توخشنود است » .

👈ابن عباس رضی الله عنه فرموده است :

در آیهٔ « یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ » منظور ازمطمئنه ، مصدقه ( تصدیق کننده ) است » .

👈قتاده رضی الله عنه فرموده است :

🔹« منظور انسان مومن است که نفسش به آنچه که خداوندوعده داده آرام گرفته است » .

شیخ حسن بصری رضی الله عنه فرموده است :

🔹« منظور نفسی است که به آنچه که خداوندفرموده آرام میگیرد و آن را تصدیق میکند » .

👈و مجاهد رضی الله عنه فرموده است :

🔹« همان نفس توبه کننده و فروتنی است که یقین پیداکرده که خداوند پروردگار اوست و به اوامر و دستوراتش روی آورده و از رسیدن به محضر اواطمینان حاصل نموده است » .

👈 حقیقت طمأنینه، آرامش و آسودگی خاطر است پس صاحبان قلب سکینه کسانی اند که به سوی پروردگار خود و اطاعت و فرمان و یاد وی آرامش پیدا کرده و به غیر او آرامش نمی یابند ،

📍زیرابه عشق و بندگی و ذکر خداوند و امر و نهی و خبر او و وعده و ملاقات او و تصدیق حقایق آسمان و صفات او و پذیرش خداوندی خدا و دین اسلام و پیامبری محمد صلی الله علیه و آله و سلم و قضا و قدر خداوند و کفایت و حسابگری و ضمانت وی آرامش یافته اند.

صاحبِ قلب سکینه از صراط مستقیم منحرف نمی شود.

این است حالت صاحب قلب سکینه که تمام حالات نفسی را پشت سر مانده و به نفس مطمئنه رسیده است.

👈 الله تعالی من وشما عزیزان را از صاحبان قلب سکینه سازد و باتشعشع نور ومحبت الهی اشقلب های مان را منور ساخته طمانینه بخشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن