دارالافتاء اهل سنت

صیغه(ازدواج موقت٬ متعه)

 

📌در اسلام ازدواج هرگاه برای مدت معینی صورت گیرد اگر چه مدت آن مجهول و یا طولانی باشد صحیح نیست، مانند اینکه برای صد سال و یا تا وقتی که از آن زن منصرف شود ازدواج نماید، پس اگر در عقد ازدواج وقت معینی ذکر گردد عقد باطل است، چنانکه در اسلام ازدواج متعه،  ازدواجی که دارای وقت معین است و با لفظ: اتمتع و استمتع منعقد می شود صحیح نیست،  در این نوع عقد مقاصد ازدواج که تولید نسل و محافظت اولاد و تربیت آنها است وجود ندارد و اراده ی زن و مرد فقط بهره گیری جنسی و قضای شهوت و ریختن آب است،

 

🔮علماء و فقهاء از سلف تا خلف بر تحریم و حرام بودن نکاح متعه اجماع دارند، و بعضی درباره تحریم متعه در اسلام کتاب نوشته اند برای حرام بودن متعه احادیث صریحی آمده است که بعضی از آنها را علی ابن ابیطالب رضی الله عنه روایت کرده است، امام مالک رحمه الله از زهری با سند از حضرت علی رضی الله عنه روایت می کند که: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از متعه زنان و از خوردن گوشت خر اهلی نهی فرمودند.

 

💎کسی که می خواهد در این باره معلومات بدست آورد و دلایل تحریم و مناقشه و گفتار مباح گویان و بطلان آن را بداند به کتاب نفیسی که سرورم شیخ محمد حامد حموی رحمه الله نوشته و عنوانش *”نکاح المتعه حرام فی الاسلام”*است مراجعه نماید.

 

📍کسانی که ازدواج متعه را مباح می دانند به ظاهر از این قول خداوند حجت می جویند که فرموده است:

 

*🌗و احل لکم ما وراء ذلکم ان تبتغوا باموالکم محصنین غیر مسافحین فما استمتعتم به منهن فآتوهن اجورهن فریضه و لا جناح علیکم فیما تراضیتم به من بعد الفریضه ان الله کان علیما حکیما*

 

🔷برای شما ازدواج با زنان دیگری جز اینان *(یعنی آن زنان مومنی که نکاح کردن با آنان حرام بود)*حلال گردانیده شده اند، و می توانید با اموال خود *(با دادن مهریه)*زنانی را جویا شوید و با ایشان ازدواج کنید، هدف پاکدامنی باشد نه فحاشی و زنا، پس اگر با زنی از *(آن)*زنان ازدواج کردید و از او کام گرفتید، باید که مهریه او را بپردازید، و این واجب است.

 

📊و بعد از تعیین مهریه، بر شما  گناهی نیست در آنچه که *(طرفین نکاح)*با هم در کم کردن و یا افزودن مهریه با هم توافق بنمایند، بیگمان خداوند آگاه و حکیم است.

 

*🍃(نساء – ۲۴)🍃*

 

🖊استدلالشان غیر صحیح و باطل است، بطلان احتجاج آنان از فهم صحیح آیه کریمه آشکار می شود، پس قول خدایتعالی: برای شما ازدواج با زنان دیگری جز اینان *(یعنی آن زنان مومنی که نکاح کردن با آنان حرام بود)*حلال گردانیده شده اند، یعنی برای شما ازدواج با زنان دیگری جز محرمات مذکور در آیه قبلی را خداوند حلال گردانیده است.

 

📉و قول: و می توانید با اموال خود زنانی را جویا شوید و با ایشان ازدواج کنید، یعنی: خداوند برای شما حلال قرار داده است تا بوسیله اموال خود از راه شرعی زنانی را بجوئید که غیر از شوهرداران باشند.

 

📌و قول: *(پاکدامن و از زنا خویشتندار باشید)*یعنی زناکار نباشید.

 

🔮سفاح: به معنی زنا است، کسی که زنا می کند وی آب خود را می ریزد، از این جهت زنا را سفاح نامیده اند که زناکار جز ریختن آب منی خود هدف دیگری ندارد.

 

*🍃(تفسیر الخازن ۵۰/۲)🍃*

 

💎بعد از اینکه خداوند بیان می دارد هرگاه شوهر زن از وی استفاده کرد زن مستحق همه ی مهریه می گردد، اینچنین می فرماید: پس اگر با زنی از زنان ازدواج کردید و از او کام گرفتید و از راه جماع لذت بردید باید مهریه او را بپردازید، پس هرگاه با زن یکبار همبستری کردید همه مهریه مسمی لازم می شود، و اگر مقدار مهریه مشخص نباشد در آنصورت مهرالمثل لازم می گردد.

 

*🍃(تفسیر قرطبی ۱۱۹/۵)🍃*

 

📍جایز نیست این آیه بر جواز متعه حمل گردد، این مانند این قول خداوند است که می فرماید: *و ان طلقتموهن  من قبل ان تمسوهن و قد فرضتم لهن فریضه فنصف ما فرضتم الا ان یعفون او  یعفو  الذی بیده  عقده  النکاح  و  ان تعفوا اقرب للتقوی و لا تنسوا الفضل بینکم ان الله بما تعملون بصیر*

 

*🍃(بقره – ۲۳۷)🍃*

 

🌗و اگر زنان را پیش از آنکه با آنان تماس بگیرید طلاق دادید، در حالی که مهریه ای برای آنان تعیین نموده اید، نصف آنچه که تعیین کرده اید *(به آنان بدهید)*مگر اینکه آنان ببخشند و یا آن کس که عقد ازدواج در دست او است، آن را ببخشد،و اگر شما گذشت کنید به پرهیزگاری نزدیکتر است، و گذشت و نیکوکاری را در میان خود فراموش نکنید، بیگمان خداوند به آنچه انجام می دهید بینا است.

 

🔷پس آیه مبارکه متضمن جواز متعه نیست

 

 

نمایش بیشتر

دارالافتاء مجازی اهل سنت

بزرگترین گروه پرسش و پاسخ شرعی اهل سنت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن