ماه محرممطالعات اسلامی

عاشورا (از حقیقت تا خرافات)

نویسنده: عبدالخالق احسان

اسلام دینی کامل و شاملی است که هیچ گوشه زندگی ما را فروگذاشت نکرده وبرنامه فراگیری است که تمام جوانب زندگی دنیوی و اخروی، مادی ومعنوی، جسمی وروحی ما را احتواء می کند. هرگاه به مشکلی برخوردیم یا حقیقت یک مسئله را نمی دانستیم می بایست به دین رجوع نموده و دو منبع اصلی دین (قران وسنت) را معیار سنجش حق و باطل قرار دهیم.

از جمله این موضوعات بحث برانگیز قضیه عاشورا می باشد که خیلی ها درین مورد دچار اشتباهاتی شده و از حقیقت عاشورا طفره رفته اند،؛ چه خوب است که به مناسبت این روز با عظمت نگاهی هرچند گذرا به منابع دینی خود بیندازیم تا حقیقت این روز را شناخته و خرافات را از دامن پاک آن بزدائیم. در مورد بیان حقیقت عاشورا دو نکته قابل توجه است که درین روز چه کاری باید انجام دهیم و چرا؟ پیرامون وظیفه ما درین روز باید گفت: که خداوند(ج) و رسولش صلیالله علیه وسلم فرصت های را در اختیار ما قرارداده است که با استفاده مطلوب ازین فرصت ها خودسازی نموده و روح و روان خویش را پالایش دهیم تا بتوانیم در مقابل امواج متلاطم فساد و تباهی مقاومت کرده و در دین خود استقامت داشته باشیم؛ از جمله این فرصت ها، روزه ها و صدقات و نماز های نفلی می باشد.

وقتی به نصوص دینی مراجعه می کنیم درمیابیم که قرآن کریم درخصوص روز عاشورا هیچ اشاره هم نکرده؛ اما احادیث نبوی صلی الله علیه وسلم بیانات مفصلی را در باره حقیقت عاشورا بازگو کرده است که اینک به این احادیث نگاهی می اندازیم:

امام مسلم حدیثی را از ابی قتاده روایت نموده که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند:«امید وارم که خداوند روزه عاشورا را سبب کفاره گناهان سال گذشته قرار دهد».

از ابن عباس حدیثی در صحیح بخاری و مسلم روایت شده که پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم به مدینه منوره مهاجر شدند، دیدند که یهودیان در روز عاشورا روزه می گیرند، فرمود: این به چه مناسبتی است؟ گفتند: این روز نیکویی است، خداوند در این روز حضرت موسی و بنی اسرائیل را از دشمنان شان نجات داد. وموسی به خاطر آن پیروزی، روزه گرفت. پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: {أنا أحق بموسی منکم}من از لحاظ گرامیداشت موسی علیه السلام از شما شایسته ترم. و آن روز را روزه گرفت و روزه گرفتن درآن روز را دستور داد.

ونیز رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: « روز عاشورا را روزه بگیرید و بایهود مخالفت کنید به این صورت که یک روز قبل و یک روز بعد از عاشورا را هم روزه بگیرید» مسند احمد.

ودر روایتی آمده که وقتی رسول خدا به روزه گرفتن روز عاشورا دستور دادند، صحابه گفتند: که این مشابهت با یهود است؛ فرمودند: سال آینده روز نهم را هم روزه بگیرید.

ازین احادیث به وضاحت دانسته می شود که از دیدگاه شریعت محمدی روز عاشورا فقط برای روزه گرفتن است نه چیز دیگری؛ و بهتر است روز نهم و دهم و یازدهم محرم را روزه دار باشیم تا بتوانیم به همه آن ا حادیث عمل کنیم.

اما در مورد اینکه حکمت روزه گرفتن درین روز با عظمت چیست؟ طوری که از حدیث قبلی هویدا می گردد حکمت، شکر نعمتی است که نصیب حضرت موسی و بنی اسرائیل گردید و از چنگال فرعون زمان نجات یافتند. ودربعضی روایات آمده که درین روز کشتی نوح علیه السلام به کوه جودی نشست کرد و حضرت نوح و پیروانش نجات یافته و بقیه مستکبران وکافران غرق شدند. لذا ما هم وقتی روزه می گیریم درقدم اول دستور دین ماست و سنت است که روزه بگیریم و در قدم دوم ما سزاوارتریم که شکر گذار نعمت های باشیم که نصیب پیامبران الهی شده اند.

در خصوص خرافاتی که متأسفانه به این روز بزرگ عارض شده باید گفت: که مسلمانان این روز را روزه داشتند تا اینکه به طور تصادفی امام حسین علیه السلام سردار جوانان بهشت و نوه رسول معظم اسلام درین روز شهید شدند؛ عده ظالم و ستمگر این بزرگمرد تاریخ را ناجوانمردانه به شهادت رسانیدند.

به تعقیب این شهادت خرافاتی درین روز بروز کرد؛ برخی به نام دوستداران امام حسین به محبت ایشان غلو نموده و بدعاتی را ایجاد کردند و برخی دیگر به نام مخالفین امام به اموز ناجایزی دست زده و خرافاتی را به وجود آوردند.

اباطیلی در چارچوب جشن و شادی: بعد از شهادت امام حسین رضی الله عنه، مخالفین ایشان و آنانی که این حماسه آفرین را شهید کرده بودند؛ این روز را جشن گرفته و شادی و سرور داشته، لباس جدید می پوشیدند، شهرها را چراغان می کردند، به مردم دستور می دادند که باید محافل شادی برگزار کنند که نمونه این اباطیل را تاریخ به نام ننگین حجاج ثبت نموده است.

خرافاتی در چارچوب سوگواری:

این خرافات را آنانی به وجود آوردند که مدعی محبت امام حسین اند، امروزه این خرافات را هم خیلی گسترش می دهند و می خواهند تمام امت اسلامی به ایشان همگام شده و مثل آن ها این روز را سوگوار باشند.

این مردم که به نام دوستداران اهل بیت معروف اند؛ سوگواری و عزاداری شان را به شیوه های گوناگونی تبارز می دهند. از جمله: تکه های سیاه را به در ودیوار ها آویزان نموده، لباس سیاه می پوشند، به سروصورت شان می زنند، بدن های خود را خون آلود می کنند، به قصد خود را تشنه نگهمیدارند که گویا می خواهند مثل امام حسین باشند، ازهمه بدتر اینکه خیلی از بزرگان امت اسلامی را دشنام می دهند و به مردم خوراکه و نوشیدنی می دهند و….

متأسفانه پیرامون اهداف انقلاب حسینی هیچ تصمیمی گرفته نمی شود در حالی که امت اسلامی در وضعیت ناهنجاری قرار دارد و از هر طرف تهاجم نظامی، سیاسی و فکری متوجه امت اسلامی شده است و خیلی نیازمندیم که با تأسی از انقلاب امام حسین، در مقابل این مظالم و استبداد ها عاقلانه قیام کنیم و فرزندان امت را تربیه نمائیم تا به تمام معنی به اسلام چنگ زنند و امت اسلامی را از وضعیت شرم آور موجود نجات دهند. به امید اینکه همه تصمیم بگیریم تا حقایق را شناسائی نموده و خرافات را از دامن پاک حقیقت بزدائیم و از حوادث و واقعات، درس عزت و سربلندی را گرفته و خواری و ذلت را از سرزمین وجود مان دور سازیم.

نمایش بیشتر

عبدالخالق احسان

ستاد عبدالخالق احسان در سال 1364 هجری شمسی در قریه آبخدایی مربوط ولسوالی کشک کهنه ولایت هرات افغانستان در یک خانواده متدین و علم دوست چشم به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش فرا گرفته و برای ادامه تحصیل شامل دارالعلوم فخرالمدارس - هرات گردیده و در سال 1383 از صنف دوازدهم دارالعلوم فارغ گردید. در سال 1384 شامل دانشکده شرعیات دانشگاه کابل شده و در سال 1387 با دریافت مدرک لیسانس فارغ گردید. سوابق تدریس: 8 سال معلم سابق لیسه خصوصی آینده سازان . معلم دارالعلوم خصوصی شاه ولی الله دهلوی. عضو هیئت تحریر ماهنامه معرفت، ارگان نشراتی جمعیت اصلاح افغانستان دفتر ساحوی هرات ( انجمن اخلاق و معرفت ) مترجم و نویسنده

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن