دسته‌بندی نشده

عامل ششمِ زوال و نابودی

﴿عوامل هفتگانه ی نابودی و،تباهی یک ملت﴾!

﴿بخش ششم﴾:

(پیوسته به گذشته)

عامل ششمِ زوال و نابودی:

۶- ﴿آنگه که فساد داخل خانه ها شود﴾:

یکی از عوامل نابودی ملت همانا رائج شدن فتنه ایست که بر درِ خانه ی هر مسلمان داخل میشود و مرد و زن، جوان و خورد سال مفتونِ سحرِ این فتنه شده، اوقات عبادات، مناجات، تدبر و تفکر در آیات قرآن را از آنها می دُزدد.

بخاری و ابن ماجه در حدیث عوف بن مالک، از ورود این فتنه در تمام خانه ها اشاره کرده اند که علمأ، شیوع گناهان و تسهیلِ دسترسی به منکرات، از طریق پدیده های انترنیت، تلویزیون و وسایل سمعی وبصری، را مرتبط با این حدیث رسول کریم صلی الله علیه وسلم میدانند. (۱)

با دسترسی به انترنیت و موجودیت تلویزیون، ستلایت و دستگاه های ماهواره ای، و پخش برنامه های منکر و مبتذل توسط نمایندگان ابلیس و شیاطین انسی، نزدیک شدن به گناه، ربودنِ حیأ و شرم از چشمان دخترکانِ روستائی، و پسر بچه های دهاتی، تحریک شهوتِ پدران زحمت کش، و تحرک نفسِ مادرانِ دست به خمیر، افسونِ دلهای  پدرکلانهای سالخورده، و تشویق شنیدن موسیقی و تماشای منکرات توسط بی بی حاجی های از پا مانده، امروز خیلی ساده و سریع شده است.

بخاطر داشته باشید که استفاده از تکنالوژی معاصر در راه مطالعه، تحقیق، و دعوتِ علوم دینی و قرآنی، پژوهش و تحقیقات علمی، طبی، ساینسی و بقیه علوم معاصر، برای دسترسی به حقایق طبیعت و پیشرفت وانکشاف علمی، برای یک مسلمان و اجب است.

مسلمان در هر عصر و شرایطی، آداب استفاده ی درست از تکنالوژی معاصر خویش را طبق کتاب و سنت مراعات میکند، ولی، با عدم مراعات آداب اسلامی عقاید متزلزل شده، انحطاط فکری همگانی میشود، چنانچه در حدیث دیگری رسول کریم صلی الله علیه وسلم میفرمایند:

﴿‏گروهی از امت من شراب را می‌نوشند و آن را به نام دیگری می‌نامند، در حالی که رقاصان و ترانه خوانان بر سر آنها موسیقی می‌نوازند و ترانه  می‌خوانند، خداوند آنها را در زمین فرو می‌برد، و برخی از آنها را به بوزینه و خوک تبدیل می‌کند﴾ ﴿ابن ماجه ۴۰۲۰﴾(۱)

اُمَتیانِ معاصر در اطراف مان سراغ داریم که شراب رابنام بیر و آب جو، و حتی در چاینک چای بنام های مختلفی مینوشند (به مضمونِ دردِ دلِ چاینک در لینک زیر مراجعه کنید) ، و زنان رقاصه و آواز خوان، توده های عظیمی از جوانان را بسوی شهوت پرستی و اختلاط نامشروع ترغیب کرده، عوامل نابودی و فروپاشی ملت را فراهم کرده اند.

روزی رسول اکرم ص بر تپه‌ای از تپه‌های مدینه بالا رفتند، فرمودند:

«آیا آنچه من می‌بینم شما می‌بینید؟».

عرض کردند: خیر!

فرمودند: «همانا من فتنه‌های را می‌بینم که مانند دانه‌های باران در خانه‌ها و منازل شما فرو می‌ریزد» بخاری (۱۸۷۸) و مسلم(۲۸۸۵)

امام نووی رحمه الله در شرح این حدیث چنین می‌نویسد:

﴿تشبیه فتنه به دانه‌های باران در کثرت و عمومیت آن است، یعنی بسیار است و همه مردم را در بر می‌گیرد.﴾

آیا وضیعت فعلی امت چنین نیست؟

الله سبحانه و تعالی کثرت فساد و گناه را در خشکه و بحر چنین شرح میدهد:

ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ (روم ۴۱)

فساد، در خشکی و دریا بخاطر کارهایی که مردم انجام داده‌اند آشکار شده است؛ خدا می‌خواهد نتیجه بعضی از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (بسوی حق) بازگردند!

مراد از بحر، شهرها و روستاهایی‌ است‌ که‌ در کنار رودخانه‌ها و در میان‌ دریاها یا کرانه‌ آن‌ها قرار دارند و مراد از بر، شهرها و قریه‌هایی‌ است‌ که‌ بر سر رودخانه‌ها و دریاها قرار ندارند.

آری‌! فساد و تباهی‌ در بر و بحر آشکار شد «به ‌سبب‌ عملکرد مردم‌» یعنی: به‌ سبب‌ شرک‌ و معاصی ‌مردم‌.

پس‌ شرک‌ و معاصی‌ سبب‌ ظهور فساد در جهان‌ است‌.
ظهور فساد عبارت‌ است‌ از:

﴿بروز خلل‌ در اشیا؛ مانند بروز قحطی‌ و خشکسالی، کمبود ارزاق‌ و اشیای‌ مورد نیاز عامه، کثرت‌ خوف‌ و هراس، کساد نرخ‌ها، قلت‌ درآمدها، زدن‌ راه ها، شیوع‌ ستم، نابرابری، قتل، ترور و غیر اینها﴾.

البته‌ صلاح‌ و رونق‌ کار زمین‌ و آسمان‌ با طاعت‌ حق‌ تعالی‌ است‌ بدین‌ جهت‌ درحدیث‌ شریف‌ آمده‌ است:

«بی‌گمان‌ برپاداشتن‌ حدی‌ از حدود حق‌ تعالی‌ در زمین، برای‌ اهل‌ زمین‌ از چهل‌ روز باراندن‌ باران‌ مفیدتر است‌».

هرگاه‌ عدالت‌ برپا شد، خیر و برکت‌ بسیار می‌شود، از این ‌روی‌ در حدیث‌ شریف‌ به‌ روایت‌ بخاری ‌و مسلم‌ آمده‌ است‌ که‌ رسول‌‌ کریم صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«فاجر چون‌ بمیرد، عباد و بلاد و درختان‌ و چهارپایان‌ همه‌ از شر وی‌ احساس‌ راحتی‌ می‌کنند».

آری عزیزان و سروران‌!

شرک‌ و معاصی‌ سبب‌ ظهور فساد در عالم‌ است‌ و فلسفه ی‌ وابسته‌ کردن‌ ظهور فساد به بروز شرک‌ و معاصی‌ این‌ است:

«تا خداوند برخی‌ از آنچه‌ را که‌ کرده‌اند، به‌ آنان‌ بچشاند»

یعنی، تا سزای‌ بخشی‌ از کار و کردارشان‌ را در دنیا به‌ آنان‌ بچشاند، قبل‌ از آن‌که‌ در برابر تمام‌ کار و کردارشان‌ در آخرت‌ مجازات‌ شوند «باشد که‌ آنان ‌بازگردند» از گناهانی‌ که‌ در آن‌ قرار دارند و به‌سوی‌ الله سبحانه و تعالی توبه‌ کنند.

پس، از آیه‌ ی،کریمه‌ چنین‌ می‌فهمیم‌ که‌ هر فسادی‌ در روی‌ زمین‌ روی‌ می‌دهد، سبب‌ آن، انحراف‌ از امر خالقِ یکتا، شرک‌ و کفر است‌ و فساد عذابی‌ است‌ که ‌الله سبحانه و تعالی‌ آن‌ را نازل‌ می‌کند تا انسان‌ به‌ اشتباه‌ خویش‌ در خط سیر زندگیش ‌متوجه‌ شده‌ و به‌ راه‌ صلاح‌ بازآید.

پس‌ هرکس‌ دنیای‌ فسادبار امروز را به‌ درستی ‌بشناسد، به‌ نیاز انسان‌ عصر حاضر به‌ اسلام‌ و رحمت‌ آن، بیشتر پی‌ می‌برد.

مطالعه ی بخش بعدی را از این صفحه فراموش نکنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
رفتن به نوارابزار