تفسیر و علوم قرآنقرآن و حدیث

کلام ربانی و کلام نبوی

 

احسن قول و عمل

« وَ مَن اَحسَنُ قَولاً مِِمَّن دَعَآ إِلَی الله وَ عَمِلَ صَالِحاً وَ قَالَ إِنَّنِی مِنَ المُسلِمِینَ{ حم سجده ، فصلت : ۳۳ }

و کیست نیکو تر باعتبار سخن از شخصی که دعوت داد مردم را بسوی خدا و کار شائسته کرد و گفت همانا من از مسلمانانم .

یعنی ؛ به قول و فعل و حالش دعوت به توحید و طاعت خدا داد ، و نیز فعل نیک هم انجام داد ، و اسلام را دین و مذهب خویش قرار داده است .

حافظ ابن کثیر می گوید :این آیه عام است یعنی هر آن کسی که دعوت به خیر و نیکی دهد و درحالی که خودش هم راه یافته باشد .

علامه زمخشری می گوید : این آیه عام است برای هر کسی که در او این سه صفت زیر یافت شود

۱- اینکه مؤمن و معتقد برای دین اسلام باشد

۲- عمل کننده به خیر باشد

۳- داعی الی الخیر باشد . پس اینها یافت نمی شوند مگر در طبقه علمای عامل .

 

« صفوه التفاسیر ج۳ »

 

 

صحابه صحابه اند

« و عن عبدالله بن مغفل ، قال : قال رسولُ اللهِ صلی الله علیه وسلم

« اللهَ اللهَ فی أصحابِی ، اللهَ اللهَ فی أصحابِی ، لا تتّخِذُوهُم غرضاً مِن بعدیَ ، فمَن أحبّهُم فَبِحُبِّی أحبّهُم ،

و مَن أبغضَهُم فَبِغُضِی أبغَضَهُم ، و مَن آذاهُم فقد آذانِی ، و مَن آذانِی فقد آذَی الله ، و آذَی اللهَ فَیُوشکُ أن یأخُذَهُ »

رواه الترمذی و ابواب منتخب مشکوه ، کتاب الفتن .

ترجمه :

از حضرت عبدالله بن مغفل روایت شده است ، که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : بترسید از الله باز بترسید از الله نسبت به اصحابم ،

بعد از من آنها را هدف و آماج حرف های بدتان قرار ندهید ، هر کسی با آنها محبت و اظهار دوستی کند بخاطر محبت و دوستی من ،

با آنها اظهار محبت و دوستی کرده است . و هر کسی که با آنها بغض و عداوت کند ، بخاطر بغض و عداوت من با آنها بغض و عداوت کرده است ،

و هر کسی که آنها را اذیت رساند گویا که مرا اذیت کرده است و هر کسی که مرا اذیت کند گویا که الله را اذیت کرده است ،

و هر کسی که الله را اذیت کند امید است که الله او را عذاب دهد .

شرح :

رسول الله صلی الله علیه وسلم در این حدیث فضیلت و جایگاه کلی اصحابش را بیان نموده است . که در واقع افراد بعدی که می آیند

آنها را نسبت به بی ادبی و گستاخی در شأن و جایگاه رفیع صحابه بر حذر داشته است . و نیز منکر مقام والای و شامخ آنها نشوند ،

و نسبت به حق صحابه کوتاهی نکنند و اصحاب را مورد بی مهری و هدف حرف ها و نوشته های بد و فحش خود قرار ندهند ،

بلکه محبت و دوستی با آنها به منزله محبت با خود آنحضرت صلی الله علیه وسلم است . و آزار و اذیت آنها به منزله آزار و اذیت خود

آنحضرت صلی الله علیه و سلم است . که آزار و اذیت رسول الله صلی الله علیه وسلم به منزله اذیت و آزار خود الله جل و علا است .

نتیجتاً این در می آید که بغض و عداوت با صحابه رضی الله عنهم و اذیت و آزار آنها مستوجب عذاب خداوندی خواهد .

چنانجه علامه مفتی محمد شفیع عثمانی رحمه الله در حق صحابه رضی الله عنهم می فرماید :

همچنانکه خداوند دست ما را از خون پاک صحابه محفوظ نگاه داشته است و دست ما را به خون صحابه آلوده نکرده است

پس همچنین سعی و تلاش ما بر آن باشد که دست ، زبان و قلم ما هم نسبت به صحابه آلوده نشود . و ما توفیقی الاّ بالله

 

 

 

 

 

نمایش بیشتر

مصباح العلوم محمدان

صفحه رسمی مدرسه علوم دینی مصباح العلوم شهر محمدان- ایرانشهر کانال تلگرام:T.me/al_mesbah1

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن