یادداشت

مثلث جهل ،جور وجوع

این مثلث ها که هر شخصیت ویافردی بنا به سلیقه ومذاق خویش ویا براساس طرح و ایده برای حل مشکلی ویا ترسیم جامعه ای پیشنهاد می دهد .به نوعی می تواند مبین نظرات و دیدگاه های شخص چه روشنفکر وعالم ویا منتقد ومعترض باشد.شخصیت هایی مانند دکتر شریعتی (زر،زور،تزویر) دکتر طه جابر علوانی (توحید،عمران،تمدن) ملیجک(مثلث دفن) نگارنده(تعصب،تبعیض،تحقیر) ودیگران اما آنچه که امروز در جامعه ما بسیار مهم است .مثلث جهل ،جور وجوع است که لازم است بیشتر به آن پرداخته شود .چون این سه گوشه ی شوم درهرجامعه ای که یافت شود آن را به قهقرا وانحطاط می کشاند بویژه اگر جامه ی دین بر آن ها پوشیده شود.
در بی مایه بودن جهل ومضر بودن آن همین کفایت می کند که نقطه مقابل علم است و بنا به قول شاعر عرب که می گوید: ای جوان علم بیاموز ،که جهل مایه ی ننگ است و جز چهار پا کسی به آن خشنود نیست. جهل ونادانی عامل تمام بدبختی هاست، موجب می شود تا جوع (گرسنگی) وجور (ظلم) در جامعه سیطره پیدا کند. اگر جهل با باورهای مذهبی آمیخته شود وانسان را در منجلاب تقلید غوطه ور نماید وقدرت تحقیق را از انسان بگیرد به تدریج شخص در دیگران الینه می شود و خودش نمی تواند تصمیم بگیرد ویا تفکر نماید ودیگرانند که از سوی او می اندیشند اراده می کنند و انتخاب می نمایند.درچنین حالتی جوع وجوررا نعمتی می داند و هرگز در پی برانداختن آن ها بر نمی آید.
واما واژه ی جوع(گرسنگی) وجور(ستم) که محصول وثمره ی ناآگاهی وبی دانشی وعدم توسعه‌ی فکری واقتصادی یک جامعه است ،خداوند آنان را به عنوان عذاب ورفع آنان را به عنوان نعمت تلقی می کند . بنابراین در یک جامعه ی دینی نباید هیچ کدام از اضلاع این مثلث وجود داشته باشد و حضور ووجود هر یک از این ها دلیل بر غیر دینی بودن این جامعه است.پس می توان گفت تاکیدات فراوان قرآن وسنت بر علم ورفاه وعدالت بزرگترین دلیل بر منفور بودن مثلث جهل وجوع وجور است،زیرا در جامعه ی جاهلی نه توحیدی حاکم است و نه پیشرفتی برقرار است ودر جامعه ی گرسنه وبدون معاش ایمان به رستاخیز ومعادی وجود ندارد ودرچنین جامعه ای فردبه خاطر گرسنگی وتامین معاش حاضر به پذیرش هرگونه مزدوری وتحقیر وسلب کرامت انسانی است.
جهل وجوع همیشه تولید کننده جور وجور هم در مقابل تلاش می کند که این دو مقوله را در جامعه تکثیر وبسط دهد تا بیشتر پا برجابماند، لذا لازم است هرچه بیشتر در باره ی آثار شوم این سه پدیده وارتباط وپیوستگی آن ها بیشتر سخن گفت ومضرات ومعایب آن هارا بیان کرد وهرچند زشتی این سه ضلع چنان آشکار است که نیازی به توضیح ندارد ،اما باز هم وجود آن ها در جوامع اسلامی چنان تثبیت وتحکیم شده که مسلمانان آن هارا درک نمی کنند ویا تعریف واژگونه را از آن ها می کنند به گونه ای که جاهلان گرسنه ،جائران را عادل وجائران حاکم جاهلان را برکرسی علما نشانده وجائعان مفلوک بی احساس جائران را ولی نعمت خود می دانند وحتی سجده های شکر را بجا می آورند.
تا زمانی که این سه پدیده ی شوم در جهان اسلام ریشه کن نشوند ،خبری از توسعه ورشد در همه ی جوانب نخواهد بود

منبع
کانال تلگرام نویسنده
برچسب ها

دکتر جلال جلالی زاده

*نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس ششم *تنها عضو اهل سنت شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی *استاد دانشگاه تهران *دبیر شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد *عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 9 =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن