دسته‌بندی نشده

مسحیت و عقائد عمومی آنان (۱)

 ۱- مسیحیت یا آئین مسیح

   آئین مسیح و دین نصاری یکی ازادیان آسمانی و توحیدی بوده که با پیدایش آن ، دین موسوی (یهودیت) منسوخ و از درجه اعتبار ساقط گردیده است .حضرت عیسی یکی از پیامبران اولوالعزمی است که ۲۰۱۴سال پیش در فلسطین (اشغالی) چشم به دنیا گشوده و در کودکی به پیامبری برگزیده شد[۱].

   مسیحیتتا زمان ظهور اسلام ، به عنوان یک دین جهانی، مطرح و بر همگان لازم الاتباع بوده است .

هرچند مسیحیان ، حضرت عیسی را مبدأومرکز آئین خودبه حساب می آورند اما تحقیقات نشان می دهد که شالوده مسیحیت کنونی بدست «سن پول»یاهمان پولس استوارگردیده است[۲].پولس در آغاز یکی از یهودیان رومی بوده که همیشه در آزار و اذیت پیروان مسیح بطور جدی کوشیده بود[۳]او ناگهان در بین مردم اعلام کرد که مبتلا به مریضی صرع و جنون شده و با لمس و دعای حضرت عیسی بهبود یافته و مسیح ضمن دعوت از او برای ایمان آوردن، او را نیز مأمور ساخته که به تبلیغ رسالت او در میان مردم بپردازد و از آزار و اذیت مسیحیان دست بردارد[۴].

   عیسی ازدیدپولس ، موجودی است آسمانی که طبیعتی الوهی دارد ولی خود تنازل کرده و صورت و پیکر انسانی را  قبول کرده و از آسمان به زمین فرود آمده است و از این مرحله نیز بازتنازل کرده و رضایت داده که او را به صلیب بکشند و تمام این درجات را از این جهت پذیرفت که بار دیگر قیام کند و در سمت راست پدر خود (الله تعالی) نشسته وقدرت مطلق برمرگ وحیات رادرقبضه اختیار بگیرد[۵].

   در قرن چهارم میلادی کنستانتین اول ،امپراطور روم، به آئین مسیحی گروید و به ترویج این آئین همت گماشت وآن را مذهب رسمی امپراطوری خود اعلام کرد،این امپراطورمسیحی در سال ۳۲۵ میلادی ،مجلس مذهبی بزرگی مرکب از اسقفهای مسیحی تشکیل داد وبا اتفاق آراء شرکت کنندگان،حضرت عیسی را به عنوان خدا معرفی کردند[۶]!.

   علمای اسلامی براهل کتاب بودن نصاری نیز- مانند یهود -اتفاق نظردارندودلائل متعددی (ازجمله دودلیل زیر)براین امر ارئه کرده اند:

نخست:آیه شریفه ((ان تقولواإنمااُنزل الکتاب علی طائفتین من قبلنا وان کناعن دراستهم لغافلین)).(وقرآن رافروفرستاده ایم)تانگوئیدکتاب(آسمانی)تنهابردوگروه پیش ازمافروفرستاده شده است وازبحث وبررسی آنها بی خبر بوده ایم.[۷] منظورازدوگروه(طائفتین)درآیه،یهودونصاری است[۸].

دوم:حدیث شریف پیامبر(ص):اَجروهم(المجوس)مجری اهل الکتاب،بامجوسیان بسان اهل کتاب رفتارنمائید.ازسیره عملی رسول خدا(ص)واصحاب بر می آیدکه منظورازاهل کتاب (دراین حدیث)یهودونصاری است .[۹]

 

۲- عقاید عمومی مسیحیان

*تثلیث

   در مسیحیت (کنونی) در کنار عقیده به خدا، الوهیت حضرت عیسی و جبرئیل نیز خود نمایی می کند ، اعتقاد به «اقانیم ثلاثه» پدر ، پسر وروح القدس ،موضوع تثلیث را تشکیل می دهد.

اعتقاد به تثلیث در مسیحیت ریشه بسیار قدیمی و دیرینه ای دارد و اصل آن از عقیده به ارباب انواع سرچشمه گرفته است؛ بنابراین مشاهده می شود که بیشتر مجسمه ها و بت هایی که در حفاری های اخیر پیدا شده بصورت سه عنصری می باشند[۱۰].

 

*گناه اولیه یا فداء

   از مبانی آئین مسیحی این است که حضرت آدم، گناه کرد و در نتیجه از بهشت بیرون رانده شد و آینه بخت وی و اولادش تیره بود تا آنکه مسیح ظهور کرد و با خون خود گناهان ازلی را از دامان انسانیت شست ،درواقع عیسی مسیح با خون خود که بر روی صلیب ریخته شد ماآدمیان را با خدا آشتی داده و با قربانی کردن خود خشم خداوند را علیه بشریت گناهکار تسکین بخشیده است[۱۱].

   فیلیسین شاله می نویسد : از قرن شانزدهم «شورای ترانت» عقیده قطعی و نهائی خود را درباره گناه اولیه یا فدا به شرح زیر اعلام کرد:عیسی مسیح با خون خود که بر روی صلیب ریخت ما را با خدا آشتی داد و با قربانی نمودن خویش خشم خدا را علیه انسان گناهکار تسکین داد[۱۲].

   ناگفته نماند که در میان مسیحیان بر سر بعضی از مسائل اعتقادی از جمله تثلیث و فدا جنجال ها و اختلافات شدیدی بروز کرده تا جایی که خون ریزی ها و قتل عام های وحشتناکی به دنبال داشته است[۱۳].

 

*مغفرت نامه یا بازخرید گناه و فروش بهشت

   هرگاه شخص گناهکار نزد کشیش حاضر شده و به گناهانش اعتراف نماید خدا گناهان او را می آمرزد و کشیش هم با شرایط و مراسم ویژه ای ، مغفرت نامه ای را که بر روی پوست آهو نوشته شده و ممهور به مهر کلیسا است به شخص توبه کننده تحویل می دهد[۱۴] .

 

*عشاء ربانی

   ازاعتقادات مسیحیان این است که کشیش طی تشریفات خاصی قدری آرد را با مقداری شراب مخلوط می نماید و دعاهایی را برآن می خواند و سپس از خمیر مذکور ، نانی تهیه کرده و به قطعات کوچکی تقسیم می نماید و آنگاه هر قطعه ای را به یک نفر مسیحی پاکدل! می دهد تا بخورد،آنها معتقدند که این آرد و شرابِ مبدّل به گوشت و خون مسیح می گرددو هر کس از آن بخورد با خدا متّحد و دوست می شود[۱۵].

مطلب ادامه دارد

رسول رسولی کیا پژوهشگر قرآن و سیره

منابع :

۱٫ سوره مریم ، آیه ۲۹الی۳۴٫

۲٫ علی اکبرترابی ، تاریخ ادیان ، ص ۲۹۸٫

۳٫ حسین قرنی ، موازنه بین ادیان چهارگانه، ص ۷۹٫

۴٫ مصطفی حلمی ،الاسلام و الادیان دراسه مقارنه ، ص ۲۰۷ .

۵٫ حسین قرنی ،موازنه بین ادیان چهارگانه ، ص ۷۹ .

۶٫ علی اکبرترابی ، تاریخ ادیان ، ص ۳۰۱٫

۷٫ سوره انعام ، آیه ۱۵۶٫

۸٫ القرطبی ، الجامع لاحکام القرآن ، ج ۱ ، ص ۴۲۴ ؛ ابن قدامه ، المغنی و الشرح الکبیر ، ج ۱۰ ،ص ۵۵۸٫

۹٫ علی اصغر مروارید ، سلسله الینابیع الفقهیه ، ج ۹ ،ص ۱۲۳٫

۱۰٫ حسین قرنی ، موازنه بین ادیان چهارگانه، ص ۸۷٫

۱۱٫علی اکبر ترابی ، تاریخ ادیان ، ص ۳۰۲ .

۱۲٫ حسین قرنی ،موازنه بین ادیان چهارگانه ، ص ۸۹ .

۱۳٫ همان.

۱۴٫همان،ص۹۱٫

۱۵ همان.

برچسب ها
نمایش بیشتر

رسول رسولی‌کیا

*نویسنده و مترجم * آذزبایجان غربی - مهاباد * شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن