دارالافتاء اهل سنت

مسح بر موزه‌ای‌ که زیر آن یا روی آن جوراب پوشیده باشد

سوال‌:

الف‌: آیا مسح بر موزه در صورتیکه جوراب زیر آن پوشیده است‌، درست است یا خیر؟

ب‌: اگر روی موزه‌ها جوراب نازک و یا ضخیمی پوشیده باشد، آیا می‌تواند جوراب‌ها را مسح کند؟

الجواب باسم ملهم الصّواب

الف: اگر روی جوراب موزه پوشیده شود، مسح بر موزه درست است‌.

وفی البحر:

«‌وکذا الخف فوق اللفا‌فه‌، یدلّ علیه ما فی غایه البیان من أنّ ما جا‌ز الـمسح علیه إذا لم یکن بینه وبین‌ الرجل حا‌ئل‌کخُف إذا کا‌ن تحته خف ‌أ‌و لفا‌فه‌. اه‌. فهذا صریح فی ان اللفا‌فه على ‌الرجل ‌لا تمنع ا‌لـمسح على ا‌لخف فوقها‌. وأیضاً یقول بعد ذکـر الاختلاف فی‌ الجواز وعدمه‌: ومنهم من افتی با‌لجواز وهو الحق لـما قدمنا‌ه عن غا‌یه البیا‌ن‌.

وأیّده العلامه ابن عا‌بدین الشا‌می/ فی منحه الخا‌لق على البحر بقول شا‌رح‌ الـمنیه‌: یعلم منه جواز الـمسح على خف لبس فوق .

مخیط من‌کرباس‌أو جوخ‌ أو نحوهما مما لایجوز علیه الـمسح»‌. [البحر الرائق: ۱/۱۹۰].

ب‌: اگر بر روی موزه جوراب پوشید، مسح در صورتی بر آن جوراب جایز است ‌که تری آب مسح به موزه برسد و اگر نرسد جایز نیست‌.

وفی الدر:

«أو جرموقیه ولو فوق خُفّ أو لفا‌فه‌»‌.

وفی ‌الشامیه‌:

«‌قوله‌: «ولو فوق خف» افاد جرز الـمسح علیهما منفردین‌ أیضاً وهذا لو کانا (‌الجر موقین‌) من جلد،‌ فلو من ‌کربا‌س‌ لایجوز ولو فوق الخف الا أن یصل بلل الـمسح‌ إلی الخف‌»‌. [رد الـمحتار: ۱/۱۹۶ ط. کویته].

نمایش بیشتر

دارالافتاء دارالعلوم مسجد مکی زاهدان

در سال 1363هـ.ش (1404هـ.ق) دارالافتای دارالعلوم زاهدان زیر نظر مفتی خدانظر رحمه‌الله رسماً آغاز به‌كار كرد. مجموعه‌ای از این فتواها با پشتکار مولانا مفتی خدانظر رحمه‌الله، پس از ترتیب‌بندی به صورت ابواب فقهی، تحت عنوان «محمودالفتاوی (فتاوای دارالعلوم زاهدان)» تا کنون در 4 جلد چاپ و منتشر شده‌اند و ادامه آن در حال تدوین است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن