مقام و جایگاه اهل بیت نبوت نزد اهل سنت و جماعت

7857888 - مقام و جایگاه اهل بیت نبوت نزد اهل سنت و جماعت

اهل البیت


بسم الله الرحمن الرحیم ، و به نستعین ، حامداً و مصلیاً و مسلماً

ان ارید الا الاصلاح مااستطعت ، و ما توفیقی الا بالله ، علیه توکلت و الیه انیب.

جمع کثیری از مسلمانان سنّی و شیعه ، از بخش مهمی از قرآن و سنت صحیحه و مسائل دینی و تاریخی آگاهی ندارند ، متأسفانه  همین ناآگاهی ها سبب شده اند  که تفرق و تشتت ، و اختلافات و ناهنجاریها در میان مسلمانان ایجاد و منجر به جنگها و قتل و غارتها گردد و در نتیجه ضرر و زیانهای جبران ناپذیری ، به اسلام و مسلمین تحمیل شود. حقایق مذکور ، واقعیات غیرقابل انکاری هستند که ، امت اسلامی برآنها مبتلا شده اند و دشمنان قسم خورده نیز به آتش  اختلافات دامن زده و به خصومت وعداوت بین مسلمانان می افزایند. که یکی ازمهمترین آن موارد ومسایل ، ناآگاهی های بعضی ها از مواضع اهل سنت وجماعت درخصوص اهل بیت نبوت علیهم السلام می باشد تاجایی که. قاضی محترم دادگاه به یک عالم اهل سنت می گوید : راستی شما سنی ها باعلی بن ابی طالب چه مشکلی دارید؟! این سخن یک قاضی دادگاه است !!!  خوداین بنده الله متعال دردوفقره متهم شده بودم که به امامان از اهل بیت علیهم السلام اهانت کرده ام که درهردوفقره اتهام، تبرئه شدم .

یکی از محترمین شیعه ، در نزد اینجانب ازسیدنا علی (ع) سخن می گفت ، نمی خواست نام مبارک آن حضرت را را بر زبان بیاورد، به گمان اینکه من از شنیدن نام آن حضرت ناراحت می شوم. متأسفانه نا آگاهان شیعه تصورشان بر این است که اهل سنت بدین سبب بعد از پایان تلاوت قران (صدق الله العلی العظیم) نمی گویند تا نام علی (ع) را بر زبانشان نیاورند ،  (سبحان الله هذا بهتان عظیم) فانا لله وانا الیه راجعون.

این بنده الله متعال ، برخود فرض ولازم دانستم به حکم وظیفه دینی و عمل به مضمون آیه شریفه : ( انما المومنون اخوه  فاصلحوا بین اخویکم واتقوالله لعلکم ترحمون )- ۱۰/الحجرات

وآیه مبارکه : (فاتقوالله واصلحوا ذات بینکم واطیعواالله ورسوله ان کنتم مومنین) ۱/ انفال  ودیگر آیات قرآنی و رهنمودهای نبوی ، بعضی ازآن مسائل مهم اختلاف آفرین وعداوت زا را بطورخلاصه دراین مختصر تبیین وروشن نمایم به امید اینکه ان شاالله وباذن الله اصلاح ذات البین تحقق یابد .
اکنون لزوما دراین مختصر ، ابتدابه بیان اعتقادات ومواضع کلی اهل سنت وجماعت درباره اهل بیت نبوت ورسالت می پردازیم، پس از پایان این بخش بعضی ازاعتقادات کلی این جامعه دینی را معروض خواهیم داشت.

بخش اول : مقام وجایگاه اهل بیت نبوت نزد جامعه اهل سنت و جماعت :

اولاً بدون شک وتردید، آل محمد عموما ، و آل عبا (علیهم االسلام) خصوصا ، وسادات بزرگوارجمیعا ، درطول تاریخ درنزد عموم اهل سنت عزت واحترام خاصی داشته ودارند.این جامعه آن بزرگواران راسادات وسروران وعزیزان برترخودشان می دانند ومعتقدند که : اعتقادات وعبادات وفرهنگ دینی اهل سنت وجماعت منطبق با اعتقادات وعبادات وفرهنگ دینی اهل بیت نبوت علیهم السلام می باشد ، که برگرفته ازقران وسنت صحیحه بوده وهست .

ثانیا: این جامعه محبت واحترام وتکریم وتوقیر تمامی اعضاء اهل بیت معظم وصحابه کرام (رضی الله عنهم) راجزیی از لوازم ایمانی واعتقادی خوددانسته وبه ارواح طیبه آن مقربان درگاه الهی درود وسلام می فرستند واین روش ومنش را برای خودشان راهی برای  کسب اجروثواب می دانند.

ثالثا: این حقیقت غیرقابل انکار است که: اهل سنت وجماعت عموما درطول تاریخ  ازمحبان مخلص وارادتمندان واقعی و عملی حضرت محمد و آل محمد علیهم الصلوات والسلام بوده وهستند،  بطوریکه درنمازها وخطبه های جمعه و حتی درنماز میت ، و درآغاز وانجام دعاهای خودشان به آن حضرات صلوات وسلام می فرستند واین نکته نیز قابل تأمل است که: روایات نقل شده ازسیدنا علی مرتضی (رضی الله عنه) درکتب اهل سنت بیشتر است ازروایاتی که از سه خلیفه راشده رضی الله عنهم نقل شده است.

رابعا :اهل سنت وجماعت ، قاتلان ،آمران وحتی راضی شوندگان به قتل سید ناوسرورمان حسین بن علی (علیهما السلام)  را مستوجب  لعنت وعذاب دوزخ می دانند و ازکسانی که به هریک ازاهل بیت (رضی الله عنهم) ظلم واهانت وبی ادبی رارواداشته باشند، ازهمه آنان تبری جسته وابراز تنفر می نمایند ومعتقدهستند که: آنان قطعا ازجامعه اهل سنت نبوده اند، همچنانکه خوارج وغلاه  و مفوضه از شیعیان محسوب نمی شوند.

خامسا:  این جامعه ی دینی ، اگرامامت دوازده امام راازطرف الله متعال بعنوان موهبتی الهی و اختصاصی قبول ندارند، به این دلیل است که : این قضیه برای آنها به اثبات نرسیده است. علی هذا ، این جامعه دینی راباید به حکم شرع و عقل و انصاف معذور داشت ، نه محروم و مظلوم.

سادسا : این جامعه دینی– یقین دارند که بین اهل بیت اطهار علیهم السلام و اصحاب و خلفاء راشدین (رضی الله عنهم اجمعین ) محبت ، صداقت ، دوستی و حسن تفاهم بوده است ، نه خصومت و عداوت ،.  و آن حضرات _ مصداق واقعی سلسله آیات بینات قرآنی هستند : که فرموده است : “اشداءعلی الکفار رحماء بینهم … الایه (الفتح/۲۹) – کنتم خیر امه اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر و تومنون بالله … الایه (آل عمران/۱۱۰)-اولئک هم الفائزون (التوبه/۲۰)-اولئک هم المومنون حقاٌ … الایه (انفال/۷۴) رضی الله عنهم و رضوا عنه… الایه (التوبه/۱۰۰) و …  براساس  همین آیات بینات ،  جامعه اهل سنت ، آل و اصحاب رسول الله ( علیهم الصلاه والسلام) را دوست می دارند ومسلمانی ودینداری ،جامعه مسلمین رامدیون آن شاگردان مکتب نبوی می دانند. صحابه کرام (رضوان الله تعالی علیهم اجمعین) بنا به نص آخرین آیه ی سوره فتح ،  درسه کتاب آسمانی  مورد تحسین قرار گرفته وستوده شده اند.

و علاوه بر این  مدایح آسمانی ، درآخر خطبه ۹۶ صفحه ۲۸۶ نهج البلاغه فیض الاسلام ودعاء شماره چهار صحیفه سجادیه که صحابه کرام را به بهترین وجه ستوده  وبرای ایشان دعاکرده اند. همه اینها ، ثابت می کنند که اهل سنت وجماعت  به بیراهه نرفته اند به همین دلایل ودلائل دیگر تاریخی این جامعه برای اصحاب رسول الله (علیهم الصلاه والسلام ) احترام خاصی قائل هستند وعزیز وگرامی شان می دارند واجتماع ایشان رابرضلالت و امر ناحق ، غیرممکن شرعی می دانند.

سابعا:  اگراین جامعه ی دینی درروز تاسوعا و عاشورا روزه دار می شوند ، بدین جهت است که ، درکتب روائی شیعی و کتب فقهی سنی ، سنت بودن روزه در این دوروز به اثبات رسیده است و این روزه هیچ ربطی به واقعه ی جانگداز کربلا نداشته وندارد که بعضی ها برآن اشکال می گیرند وبه اهل سنت تهمت وافترا می بندند و روزه داری شان را در آن دو روز به منظور اظهار سرور و شادمانی تلقی می کنند.

ثامنا : اگراهل سنت وجماعت درایام تولد حضرات ائمه اهل بیت علیهم السلام جشن نمی گیرند وسرور شادی ندارند، ویا درایام وفاتشان عزاداری نمی کنند ، بدین سبب است که این جامعه آن اعمال را بدعت وضد سنت می دانند که سیدنا الامام علی بن ابی طالب (رض) فرموده است: « ما احدثت بدعه الا ترک بها سنه، فا تقوا البدع والزموا المهیع، ان عوازم الامور افضلها وان محدثاتها شرارها» یعنی هیچ بدعتی احداث و ایجاد نشده مگراینکه به سبب آن ،سنتی متروک واقع گردیده است. پس به همین سبب ازبدعتها جدا پرهیز ودوری کنید وملازم سنت شوید، زیرا به راستی که امور قدیمه (سنت سنیه محمدیه ) بهترین وبرترین امور ومحدثات آن بدترین آنها هستند .صفحه ۴۴۱٫ادامه خطبه ۱۴۵

تاسعا : این جامعه محبت وارادت خودرا به پیامبران خدا وائمه هدی ودیگر اولیا بادرود وسلام فرستادن برآن ذوات مبارکه وبا پیروی وتأسی از آن حضرات واطاعت ازآن بزرگان دین ابراز می دارند نه با جشن تولد وعزاداری برای آنها وچیزهای دیگری که خلاف سنت وخلاف روش دینی و فرهنگی آن بزرگان است.

بخش دوم : قسمتی از اعتقادات کلی اهل سنت وجماعت:

۱-اهل سنت وجماعت درطول تاریخشان ازلحاظ عقیده وایمان واعمال عبادی تابع قران وسنت صحیحه بوده وهستند ، واین دومنبع ومأخذ برای این جامعه فصل الخطاب هستند .ودرفهم معانی ومفاهیم قرآن وسنت نیز ، فهم ودرک واستنباط آل واصحاب نبی اکرم (علیهم الصلوات والسلام )  راملاک قرارمی دهند  .
۲- همبستگی اسلامی تمامی مسلمانان را ، از مهمترین واجبات دینی خود دانسته عداوت ، خصومت، جنگ وجدال وطعن ولعن درمیان فرق اسلامی را بزرگترین گناه محسوب می دارند ، وعاملان ومسببان آنها را نیزمجرم شناخته و محکوم می نمایند. و پیروان دیگرمذاهب اسلامی را نیز محترم شمرده و احدی از اهل قبله را _ مادامی که چیزی ازمسلمات وضروریات دینی رامنکر نشوند – تکفیر نمی کنند.

۳- جامعه اهل سنت اختلافات نزاع برانگیز و اهانت وتکفیر وطعن ولعن به بزرگان هریک از فرق ومذاهب اسلامی ، وتمامی آنچه را که موجب عداوت ونزاع  و جنگ و کشتار درمیان مسلمانان می شود، همه راخلاف مصالح اسلام ومسلمین دانسته وازآنها جدا دوری و پرهیز می کنند.

۴- این جامعه ،توسلات مشروع و مستند و زیارات شرعی قبور ، و شفاعت به اذن و رضایت الله متعال ، کرامات راستین اولیاء ،اوراد واذکار وادعیه مستند ومسنون ، راقبول دارندو خودشان نیز بر آنهاعمل می کنند  .

۵- عبادات ، از نظر این جامعه ، بطور کلی توقیفی هستند ، چه ازنظرکمی وکیفی ، وچه از لحاظ زمانی ومکانی . علی هذا نمی توان درعبادات چیزی رابرآنها افزود ویا کم نمود. ویاتغییراتی درآنها ایجاد کرد. ودیگر اینکه : اهل سنت وجماعت هرنوع عبادات را مخصوص ربّ العالمین می دانند ( مانند خضوع وخشوع و سجده ونذر وقربانی واستغاثه و استعانت از کسانی  که حی و حاضر نیستند .) و غیر الله را در اینها و در هیچ چیز ، با الله متعال شریک قرار نمی دهند.

۶-شرک و بدعت ،هر دو خطرناک ترین حرام و مهلکه هستند . آنچه که از عقاید واعمال عبادی کوچکترین شائبه ای ازشرک وبدعت را داشته باشد، این جامعه ازآن به شدت دوری می کند.

۷- اینکه بعضی از ناآگاهان سنی مسلک ازروی ترس و تقیه ، ویا ریاگری وفریبکاری و یا سوء استفاده مالی و غیره تظاهر به آن عقاید واعمال می نمایند ، فریب خوردگانی فریب کار هستند ، نه اهل سنت واقعی ، و هرکس درموارد مذکور، خلاف آنچه راکه تقریر یافته است به اهل سنت وجماعت نسبت دهد، به تهمت زنی و افترا مبتلا شده است.

و السلام علی من اتبع الهدی. خادم الاسلام و المسلمین سید محمد شافی قریشی مفتی شافعیه.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *