وسایل افزایش تعلق وارتباط با خداوند ﷻ

9090 50  - وسایل افزایش تعلق وارتباط با خداوند ﷻ


نویسنده: ابوالاعلی مودودی

ترجمه: احمدضیاء رحیمزی

اختیار نمودن این گونه طرز العمل در حقیقت کار اّسانى نیست، اختیار چنین طرز العملى همانند قله یى مرتفع است که براى رسیدن به اّن نیرو یى عظیم در کار است، و تدابیرى را که باعث بوجود اّمدن این گونه نیرو در وجود انسان مى گردد مى توان این گونه بر شمرد:

نماز:

نه تنها نماز هاى فرض و سنت بلکه در حدود وسع و توان نوافل هم باید ادا گردد. مگر باید به یاد داشته باشیم که نوافل را بایستى بیشتر در خفا و در حالت تنهایى ادا نمایید تا ارتباط و تعلق شخصى شما با خداوند بیشتر نشو ونما کند، وصفت اخلاص در شما پدید اّید. اّشکارا نفل و تهجد خواندن اکثراً ریا و کبر بخصوصى را در دل انسان پدید مى اّورد که براى موْمن بس مهلک است. و همین طرزالعمل در اظهار و اّشکار کردن سایر نوافل، صدقات و اذکار نیز دیده مى شود.

ذکر الهی:

این عمل باید در همه احوال زندگى جارى نگه داشته شود، ولى طرقى از ذکر را که در ادوار بعد از صحابه گروه هایى مختلف صوفیان و زاهدان ایجاد نموده اند و یا از دیگران به عاریت گرفته اند، راه درست ذکر نیست، بلکه درست ترین وبهترین طریقهء ذکر اّن ست که رسول اکرم صلى الله علیه وسلم خود اختیار نمودند و به اصحاب کرام اّموزاندند. شما از اذکار و دعا هایى که رسول اکرم صلى الله علیه وسلم به اصحاب کرام اّموختاند، به هر قدرى مى توانید حفظ کنید، ولى همراه با الفاظ، باید معانى اّن را نیز به ذهن بسپارید، و همیشه همراه با معانى اّن را قرائت کنید، و این عملیه، ذریعه موثر براى تازه نگه داشتن یاد خداوند در دل، ومتمرکز ساختن توجه به اّن است.

روزه:

نه تنها به روزهء فرضى، بلکه به روزه هاى نفلى نیز باید پابند بود بهترین و معتدل ترین صورت روزه گرفتن نفلى این است که بر سه روز روزه گرفتن ازهــــر ماه التزام صورت گیرد، و در این ایام تلاش صورت گیرد تا تقواى ا لهى به کیفیتى حاصل گردد که قراّن کریم اّن را خاصیت اصلى روزه مى خواند.

انفاق فى سبیل الله:

تا اّن جایی که انسان استطاعت دارد نه تنها فرض (زکات) بلکه نفل اّن را نیز باید ادا کند و در این معامله باید این نکته را به خوبى دانست که اهمیت اصلى را مقدار مالى ندارد که شما در راه خداوند صرف مى کنید، بلکه اهمیت اصلى را اّن قربانى ایى دارد که شما در راه خداوند تقدیم مى کنید. اگر فرد غریبى با فشار اّوردن بر شکم خویش یک روپیه را در راه خداوند خیرات مى دهد، در نزد خداوند از هزار روپیه ایی که یک شخص سرمایه دار به حیث دهمین یا بیستمین قسمت رفاه و اّسایش خود صرف مى کند، اهمیت بیشرى دارد. این راهم باید بدانیم که صدقه یکى از مهم ترین ذرایعى است که خداوند (ج) و رسول الله صلى الله علیه وسلم اّن را براى تزکیهء نفس نشاندهى نموده اند.

شما مى توانید اثرات اّن را به طور تجربه این گونه مشاهده کنید که اگر یکبار لغزشى از شما صورت گیرد، شما تنها به پشیمان شدن و توبه کردن اکتفا کنید، ولى اگر بار دوم باز هم لغزشى صورت گرفت شما بر علاوه بر توبه نمودن چیزى را در راه خداوند صدقه کنید، و باموازنهء هر دو حالت به شما معلوم خواهد شد که صدقهء همراه با توبه، نفس انسانى را بصورت بهتر پاک نموده و براى مقابله بامیلان ها و رجحانات منفى بیشتر اّماده مى سازد.

این راه و روش ساده وسهلى است که قراّن و سنت اّن را براى مان خاطر نشان ساخته، وبا عمل براّن مى توانیم بدون انجام دادن مراقبه، مجاهده یا ریاضت هاى طولانى، و در حالى که درخانه هاى خویش و در میان اهل و عیال خویش زندگى داریم و همه کار هاى جایز دنیوى خویش را انجام مى دهیم، پیوند و ارتباط خویش را با خداوند توسعه دهیم.

_________________________________________________

از کتاب رهنمودی های چند برای راهیان دعوت


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *