دارالافتاء اهل سنت

کاشتن دندان افتاده و بستن آن با «‌پلاتین‌»

سوال:
با عرض سلام‌، اینجانب چند سال پیش روی لثه دندان طبیعی‌، دندان مصنوعی‌ کاشته‌ام‌. نظر شرع را در مورد درستی و نادرستی این عمل بیان فرمایید.

الجواب باسم ملهم الصواب

کاشتن دندان خود انسان یا دندان مصنوعی بصورت ثابت و یا متحرک و بستن آن با پلاتین‌، جایز و درست است‌.

وفی شرح‌ التنویـر:

«‌ولا یشد سنّه الـمتحرک بذهب بل بفضه‌، وجوّزهما محمد». وجاء فی‌ الرد تحت قول‌الشا‌رح:

«‌قوله‌: «المتحرک» قید به لـما قا‌ل الکرخی: إذا سقطت ثنیه رجل فا‌ن أبا‌حنیفه یکره أن یعیدها ویشدّها بفضّه أو ذهبٍ ویقول هی کسن میته ولکن یأخذ سن شاه ذکیه لیشدّ مکا‌نها‌، وخا‌لفه أبویوسف‌، فقا‌ل‌: لابأ‌س به ولا یشبه سنه سن میته‌، ‌استحسن ذلک وبینهما فرق عندی وان لم یحضرنی اه ا‌تقا‌نی‌. زاد فی التا‌تا‌رخا‌نیه‌: فعل بشـر قا‌ل ابویوسف‌: سألت أبا‌حنیفه عن ذلک فی مجلس ‌آخر، فلم یر با‌عا‌دتها بأ‌ساً. ‌قوله‌: «و جوزهما محمد» أی جوّز الذ‌هب والفضه‌، أی جوّز الشّدّ بهما‌. وأما أبویوسف فقیل معه وقیل مع‌ الـما‌م‌»‌. [رد الـمحتار: ۵/۲۵۵ ط کویته].

لازم به تذکر است که اختلاف مذکور بین امام محمد و ابو یـوسف‌/ ‌در مورد بستن دندان‌، فقط با طلا و نقره است نه در مورد فلزات دیگر، ‌که با فلزات دیگر هر دو قایل به جواز هستند.

دارالافتاء دارالعلوم مسجد مکی زاهدان

در سال 1363هـ.ش (1404هـ.ق) دارالافتای دارالعلوم زاهدان زیر نظر مفتی خدانظر رحمه‌الله رسماً آغاز به‌كار كرد. مجموعه‌ای از این فتواها با پشتکار مولانا مفتی خدانظر رحمه‌الله، پس از ترتیب‌بندی به صورت ابواب فقهی، تحت عنوان «محمودالفتاوی (فتاوای دارالعلوم زاهدان)» تا کنون در 4 جلد چاپ و منتشر شده‌اند و ادامه آن در حال تدوین است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن