کامل بودن دین مبین اسلام

اسلام

اسلام


نویسنده: محمد بن إبراهیم التویجرى

مترجم: محمد گل گمشادزهی

 

سنت‌های جهان آفرینش

اسلام دین کاملی است که الله به وسیله‌ی آن بشر را گرامی داشته است، و به وسیله‌ی اسلام، سعادت انسان در دنیا و آخرت تحقق می‌یابد، پس الله ﻷ این جهان را بوجود آوردند و برای هرمخلوقی در آن سنتی قرار داده که مطابق آن سنت حرکت می‌کند، و به وسیله‌ی آن سنت، هدف الله تحقق می‌یابد، پس برای هرچیزی سنتی وجود دارد که فقط به وسیله‌ی دستور الله تغییر و تبدیل در آن بوجود می‌آید:

﴿سُنَّهَ ٱللَّهِ ٱلَّتِی قَدۡ خَلَتۡ مِن قَبۡلُۖ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّهِ ٱللَّهِ تَبۡدِیلٗا٢٣﴾ [الفتح: ۲۳].

(این سنت اللهست که از پیش چنین بوده است و تو در سنت الله دگرگونی نخواهی یافت).

پس خورشید، و ماه، وشب، و روز، و گیاهان، و حیوانات، و بادها، و آب‌ها، و ستارگان، و دریاها، و کوه‌ها هر کدام از یک سنتی پیروی می‌کنند، و این‌چنین الله می‌فرماید:

﴿لَا ٱلشَّمۡسُ یَنۢبَغِی لَهَآ أَن تُدۡرِکَ ٱلۡقَمَرَ وَلَا ٱلَّیۡلُ سَابِقُ ٱلنَّهَارِۚ وَکُلّٞ فِی فَلَکٖ یَسۡبَحُونَ۴٠﴾ [یس: ۴۰].

(نه خورشید را سزد که به ماه رسد و نه شب بر روز پیشى جوید و هرکدام در سپهرى شناورند).

سنت‌های شرعی

انسان هم‌چنین موجودی از مخلوقات الهی است که به سنت و قانونی نیاز دارد که در تمام اموراتش مطابق آن حرکت نماید تا در دنیا و آخرت به سعادت برسد، و این سنت، دینی است که الله به وسیله‌ی آن، او را گرامی داشته و از وی راضی می‌شود، و به غیر از دین، چیز دیگری از او پذیرفته نمی‌شود، و خوشبختی و بدبختی انسان بستگی به تمسک و پیروی کردن، یا روی گردانی از آن دارد، و او در پذیرفتن و یا عدم پذیرش آن مختار است.

۱- الله بلند مرتبه می‌فرماید:

﴿وَقُلِ ٱلۡحَقُّ مِن رَّبِّکُمۡۖ فَمَن شَآءَ فَلۡیُؤۡمِن وَمَن شَآءَ فَلۡیَکۡفُرۡۚ إِنَّآ أَعۡتَدۡنَا لِلظَّٰلِمِینَ نَارًا أَحَاطَ بِهِمۡ سُرَادِقُهَاۚ وَإِن یَسۡتَغِیثُواْ یُغَاثُواْ بِمَآءٖ کَٱلۡمُهۡلِ یَشۡوِی ٱلۡوُجُوهَۚ بِئۡسَ ٱلشَّرَابُ وَسَآءَتۡ مُرۡتَفَقًا٢٩﴾ [الکهف: ۲۹].

(بگو: این سخن حق از جانب پروردگار شماست هرکه بخواهد ایمان بیاورد و هرکه بخواهد کافر شود ما برای کافران آتشی که دود آن همه را در برمی گیرد، آماده کرده‌ایم و چون به استغاثه آب خواهند از آبی چون مس گداخته که از حرارتش چهره‌ها کباب می‌شود بخورانندشان، چه آب بدی و چه آرامگاهی بدی).

۲- و الله بلندمرتبه می‌فرماید:

﴿قُلۡنَا ٱهۡبِطُواْ مِنۡهَا جَمِیعٗاۖ فَإِمَّا یَأۡتِیَنَّکُم مِّنِّی هُدٗى فَمَن تَبِعَ هُدَایَ فَلَا خَوۡفٌ عَلَیۡهِمۡ وَلَا هُمۡ یَحۡزَنُونَ٣٨﴾ [البقره: ۳۸].

(گفتیم: همه از بهشت فرو شوید، پس اگر از جانب من راهنمایی برای‌تان آمد بر آن‌ها که از راهنمایی من پیروی کنند بیمی نخواهد بود و خود اندوهناک نمی‌شوند).

﴿وَٱلَّذِینَ کَفَرُواْ وَکَذَّبُواْ بِ‍َٔایَٰتِنَآ أُوْلَٰٓئِکَ أَصۡحَٰبُ ٱلنَّارِۖ هُمۡ فِیهَا خَٰلِدُونَ٣٩﴾ [البقره: ۳۹].

(کسانی‌که کافر شوند و آیات الله را تکذیب کنند خود اهل جهنمند و جاودانه در آنجا خواهند بود).

برتری الله بر بشریت

و هنگامی‌که الله انسان را آفرید، آنچه که در آسمان‌ها و زمین قرار دارد را در اختیار او قرار داد، و بر او کتاب‌ها را نازل نمود، و پیامبران را به‌سوی وی فرستاد. و او را از اسباب علم و معرفت مانند شنوایی و بینایی و عقل بهره مند ساخت، و او را به عبادت الله یکتا که شریک ندارد مشرف گردانید:

۱- الله بلندمرتبه می‌فرماید:

﴿أَلَمۡ تَرَوۡاْ أَنَّ ٱللَّهَ سَخَّرَ لَکُم مَّا فِی ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَا فِی ٱلۡأَرۡضِ وَأَسۡبَغَ عَلَیۡکُمۡ نِعَمَهُۥ ظَٰهِرَهٗ وَبَاطِنَهٗۗ وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن یُجَٰدِلُ فِی ٱللَّهِ بِغَیۡرِ عِلۡمٖ وَلَا هُدٗى وَلَا کِتَٰبٖ مُّنِیرٖ٢٠﴾ [لقمان: ۲۰].

(آیا ندانسته‏‌اید که الله آنچه را که در آسمان‌ها و آنچه را که در زمین است مسخر شما ساخته و نعمت‌هاى ظاهر و باطن خود را بر شما تمام کرده است و برخى از مردم درباره الله بى[آنکه] دانش و رهنمود و کتابى روشن [داشته باشند] به مجادله برمى‌خیزند).

۲- و الله بلندمرتبه می‌فرماید:

﴿وَٱللَّهُ أَخۡرَجَکُم مِّنۢ بُطُونِ أُمَّهَٰتِکُمۡ لَا تَعۡلَمُونَ شَیۡ‍ٔٗا وَجَعَلَ لَکُمُ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡأَبۡصَٰرَ وَٱلۡأَفۡ‍ِٔدَهَ لَعَلَّکُمۡ تَشۡکُرُونَ٧٨﴾ [النحل: ۷۸].

(و الله شما را از شکم مادرانتان در حالى که چیزى نمى‌دانستید بیرون آورد و براى شما گوش و چشم‌ها و دل‌ها قرارداد باشد که سپاسگزارى کنید).

۳- و الله بلندمرتبه می‌فرماید:

﴿وَلَقَدۡ بَعَثۡنَا فِی کُلِّ أُمَّهٖ رَّسُولًا أَنِ ٱعۡبُدُواْ ٱللَّهَ وَٱجۡتَنِبُواْ ٱلطَّٰغُوتَۖ فَمِنۡهُم مَّنۡ هَدَى ٱللَّهُ وَمِنۡهُم مَّنۡ حَقَّتۡ عَلَیۡهِ ٱلضَّلَٰلَهُۚ فَسِیرُواْ فِی ٱلۡأَرۡضِ فَٱنظُرُواْ کَیۡفَ کَانَ عَٰقِبَهُ ٱلۡمُکَذِّبِینَ٣۶﴾ [النحل: ۳۶].

(و در حقیقت در میان هر امتى فرستاده‌اى برانگیختیم [تا بگوید] الله را عبادت کنید و از طاغوت [=فریبگر] بپرهیزید پس از ایشان کسى است که الله [او را] هدایت کرده و از ایشان کسى است که گمراهى بر او سزاوار است بنابراین در زمین بگردید و ببینید فرجام تکذیب کنندگان چگونه بوده است).

بزرگ‌ترین نعمت

الله با عنایت نمودن نعمت‌های زیادی به بندگانش که قابل شمارش نیستند بر آن‌ها منت نهاده است. از مهم‌ترین این نعمت‌ها، نعمت آفرینش، و نعمت کمک کردن و نعمت هدایت است. و از میان تمام نعمت‌ها، نعمت اسلام بزرگ‌ترین نعمتی است که الله به وسیله‌ی آن محمد ج را به‌سوی تمام انسان‌ها فرستاده است.

و دین اسلام، دین کامل و جامع و دایمی است.

رابطه‌ی انسان با پروردگارش با امور ذیل تنظیم می‌گردد: عبادت کردن و توحید و شکرگزاریش، و توجه کردن به‌سوی او در تمام امور، خوف و ترس داشتن از او، و توکل کردن بر او، و ذلیل شدن و محبت داشتن فقط برای او، و نزدیک شدن به‌سوی او، و درخواست کمک کردن از او، و طلب نمودن آنچه که او را راضی می‌گرداند و پیمودن راه‌هایی که به بهشت او منتهی می‌شود و چگونگی نجات یافتن از غضب و خشم و مجازاتش.

و رابطه‌ی انسان با رسول ج با رعایت کردن موارد ذیل برقرار می‌شود: اطاعت کردن و محبت ورزیدن و پیروی نمودن از پیامبر ج، و تصدیق کردن آنچه که آورده است و اقتدا کردن به آن، و آن چنان‌که پیامبر ج تشریع نموده است، الله عبادت شود.

و رابطه‌ی انسان با دیگران مانند مادر، و پدر، و همسر، و فرزندان، و خویشاوندان، و همسایه‌ها، و دانشمند و نادان، و مسلمان و کافر، و حاکم و محکوم و غیره نیز تنظیم می‌شود. و معاملات مالی انسان با رعایت کردن امور ذیل منظم می‌گردد: کسب حلال، و دوری کردن از فریب و حیله، در خرید و فروش سخاوت داشتن، و انفاق کردن در امور خیر، و جستجو کردن صدق و راستی، و اجتناب کردن از ربا و دروغ، و کیفیت توزیع صدقات، و تقسیم نمودن میراث و مانند آن.

و اسلام زندگی خانوادگی انسان و تربیت نمودن فرزندان، و حفاظت خانواده از فساد را تنظیم می‌نماید، و زندگی مرد و زن در حالت شادی و سختی، بی‌نیازی و فقر، سلامتی و بیماری، امنیت و ترس، و در حالت سفر و حضر منظم می‌شود.

و اسلام سایر رابطه‌ها را بر پل استوار محبت و دشمنی داشتن به خاطر  الله تنظیم می‌کند، و به مکارم اخلاق و صفات زیبا مانند کرم، بخشش، حیاء و پاکدامنی، راستی و نیکی، عدل و احسان و رحمت و شفقت و مانند آن‌ها دعوت می‌دهد.

و اسلام از هربدی و فساد و ظلم و طغیان، مانند شرک به الله، قتل ناحق، زنا و دروغ، تکبر، دزدی، غیبت، خوردن مال مردم به ناحق، ربا و شراب و سحر و ریاء و مانند آن‌ها نهی می‌کند.

و بعد از آن زندگی انسان در آخرت را تنظیم می‌نماید و آن بستگی به زندگی او در دنیا دارد، پس کسی‌که ایمان و اعمال صالح داشته باشد وارد بهشت می‌شود و با رؤیت پروردگارش خوشبخت می‌شود، و از نعمت‌هایی بهره مند می‌شود که هیچ چشمی آن‌ها را ندیده است و هیچ گوشی نشنیده و بر قلب و ذهن هیچ شخصی خطور نکرده است، برای همیشه در آن بهشت جاویدان می‌ماند، اما کسی‌که با کفر و نافرمانی وارد جهان آخرت شود، داخل آتش می‌رود، کافر برای همیشه در آن می‌ماند، اما فرد گناه‌کار به اندازه‌ی گناهانش در آن عذاب داده می‌شود یا اینکه الله او را مورد مغفرت قرار می‌دهد.

۱- الله بلند مرتبه می‌فرماید:

﴿حُرِّمَتۡ عَلَیۡکُمُ ٱلۡمَیۡتَهُ وَٱلدَّمُ وَلَحۡمُ ٱلۡخِنزِیرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَیۡرِ ٱللَّهِ بِهِۦ وَٱلۡمُنۡخَنِقَهُ وَٱلۡمَوۡقُوذَهُ وَٱلۡمُتَرَدِّیَهُ وَٱلنَّطِیحَهُ وَمَآ أَکَلَ ٱلسَّبُعُ إِلَّا مَا ذَکَّیۡتُمۡ وَمَا ذُبِحَ عَلَى ٱلنُّصُبِ وَأَن تَسۡتَقۡسِمُواْ بِٱلۡأَزۡلَٰمِۚ ذَٰلِکُمۡ فِسۡقٌۗ ٱلۡیَوۡمَ یَئِسَ ٱلَّذِینَ کَفَرُواْ مِن دِینِکُمۡ فَلَا تَخۡشَوۡهُمۡ وَٱخۡشَوۡنِۚ ٱلۡیَوۡمَ أَکۡمَلۡتُ لَکُمۡ دِینَکُمۡ وَأَتۡمَمۡتُ عَلَیۡکُمۡ نِعۡمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ ٱلۡإِسۡلَٰمَ دِینٗاۚ فَمَنِ ٱضۡطُرَّ فِی مَخۡمَصَهٍ غَیۡرَ مُتَجَانِفٖ لِّإِثۡمٖ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٞ رَّحِیمٞ٣﴾ [المائده: ۳].

(بر شما حرام شده است مردار و خون و گوشت خوک و آنچه به نام غیر الله کشته شده باشد و [حیوان حلال گوشت] خفه شده و به چوب مرده و از بلندى افتاده و به ضرب شاخ مرده و آنچه درنده از آن خورده باشد مگر آنچه را [که زنده دریافته و خود] سر ببرید و [همچنین] آنچه براى بتان سربریده شده و [نیز] قسمت کردن شما [چیزى را] به وسیله تیرهاى قرعه این [کارها همه] نافرمانى [الله]ست امروز کسانى که کافر شده‏‌اند از [کارشکنى در] دین شما نومید گردیده‏‌اند پس از ایشان مترسید و از من بترسید امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم و اسلام را براى شما [به عنوان] آیینى برگزیدم و هرکس دچار گرسنگى شود بى‏آنکه به گناه متمایل باشد [اگر از آنچه منع شده است بخورد] بى تردید الله آمرزنده مهربان است).

۲- والله بلند مرتبه می‌فرماید:

﴿لَقَدۡ مَنَّ ٱللَّهُ عَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِینَ إِذۡ بَعَثَ فِیهِمۡ رَسُولٗا مِّنۡ أَنفُسِهِمۡ یَتۡلُواْ عَلَیۡهِمۡ ءَایَٰتِهِۦ وَیُزَکِّیهِمۡ وَیُعَلِّمُهُمُ ٱلۡکِتَٰبَ وَٱلۡحِکۡمَهَ وَإِن کَانُواْ مِن قَبۡلُ لَفِی ضَلَٰلٖ مُّبِینٍ١۶۴﴾ [آل عمران: ۱۶۴].

(به یقین الله بر مؤمنان منت نهاد [که] پیامبرى از خودشان در میان آنان برانگیخت تا آیات خود را بر ایشان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد قطعا پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند).

۳- و الله بلند مرتبه می‌فرماید:

﴿یَٰٓأَهۡلَ ٱلۡکِتَٰبِ قَدۡ جَآءَکُمۡ رَسُولُنَا یُبَیِّنُ لَکُمۡ کَثِیرٗا مِّمَّا کُنتُمۡ تُخۡفُونَ مِنَ ٱلۡکِتَٰبِ وَیَعۡفُواْ عَن کَثِیرٖۚ قَدۡ جَآءَکُم مِّنَ ٱللَّهِ نُورٞ وَکِتَٰبٞ مُّبِینٞ١۵﴾ [المائده: ۱۵].

(اى اهل کتاب پیامبر ما به‌سوى شما آمده است که بسیارى از چیزهایى از کتاب [آسمانى خود] را که پوشیده مى‌داشتید براى شما بیان مى‌کند و از بسیارى [خطاهاى شما] درمى‌گذرد قطعا براى شما از جانب الله روشنایى و کتابى روشنگر آمده است).

﴿یَهۡدِی بِهِ ٱللَّهُ مَنِ ٱتَّبَعَ رِضۡوَٰنَهُۥ سُبُلَ ٱلسَّلَٰمِ وَیُخۡرِجُهُم مِّنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ بِإِذۡنِهِۦ وَیَهۡدِیهِمۡ إِلَىٰ صِرَٰطٖ مُّسۡتَقِیمٖ١۶﴾ [المائده: ۱۶].

(الله هرکه را از خشنودى او پیروى کند به وسیله آن [کتاب] به راه‌‌هاى سلامت رهنمون مى‌شود و به توفیق خویش آنان را از تاریکی‌ها به‌سوى روشنایى بیرون مى‌برد و به راهى راست هدایتشان مى‌کند).

۴- و الله بلند مرتبه می‌فرماید:

﴿تِلۡکَ حُدُودُ ٱللَّهِۚ وَمَن یُطِعِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ یُدۡخِلۡهُ جَنَّٰتٖ تَجۡرِی مِن تَحۡتِهَا ٱلۡأَنۡهَٰرُ خَٰلِدِینَ فِیهَاۚ وَذَٰلِکَ ٱلۡفَوۡزُ ٱلۡعَظِیمُ١٣﴾ [النساء: ۱۳].

(اینها احکام الهى است و هرکس از الله و پیامبر او اطاعت کند وى را به باغ‌هایى درآورد که از زیر [درختان] آن نهرها روان است در آن جاودانه‏‌اند و این همان کامیابى بزرگ است).

﴿وَمَن یَعۡصِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَیَتَعَدَّ حُدُودَهُۥ یُدۡخِلۡهُ نَارًا خَٰلِدٗا فِیهَا وَلَهُۥ عَذَابٞ مُّهِینٞ١۴﴾ [النساء: ۱۴].

(و هرکس از الله و پیامبر او نافرمانى کند و از حدود مقرر او تجاوز نماید وى را در آتشى درآورد که همواره در آن خواهد بود و براى او عذابى خفت‌آور است).

و این دین آنجایی که شب و روز وجود دارد خواهد رسید، سپس مانند ابتدای شروعش غریب می‌شود.

۱- ثوبان س از رسول ج روایت می‌کند که فرمود: «بدرستی که الله زمین را برایم جمع کرد پس همه‌ی مشرق‌ها و مغرب‌های آن را مشاهده کردم بدرستی که پادشاهی و سیطره‌ی امت من، تا جایی که زمین برایم جمع شد، خواهد رسید»[۱].

۲- وتمیم داری س می‌گوید که از رسول ج شنیدم که فرمود: «این دین تا مکانی که شب و روز می‌رسد، خواهد رسید و هیچ خانه‌ی سنگی یا گلی و خانه‌ی مویی باقی نمی‌ماند مگر اینکه الله این دین را به آنجا داخل خواهد کرد، به وسیله‌ی عزت دادن به فرد عزیزی یا ذلیل و خوار کردن شخص ذلیلی، عزتی که الله به وسیله‌ی آن اسلام را عزیز می‌گرداند و ذلتی که الله به وسیله‌ی آن کفر را خوار و ذلیل می‌سازد»[۲].

۳- و این عمر س از رسول ج روایت می‌نماید که فرمود: «بدرستی که اسلام با غربت شروع شد و دوباره به حالت اول (غربت) برمی گردد، و بین دو مسجد (مکه و مدینه) جمع می‌شود همانطوری که مار در سوراخش جمع می‌شود»[۳].

و در لفظ أحمد بعد از «کما بدأ: فطوبا للغرباء» ذکر شده است. گفته شد: غرباء چه کسانی هستند؟ فرمود: «رانده شده‌های قبائل».

راه نجات و رستگاری

الله دین را برای ما کامل نمود و نعمتش را بر ما تمام کرد و راضی شد که اسلام دین ما باشد. کسی‌که آن را قبول نمود در دنیا خوشبخت می‌شود و روز قیامت وارد بهشت می‌شود، و کسی‌که از آن روی گرداند در دنیا بدبخت می‌شود و روز قیامت وارد آتش می‌گردد، و الله از هیچ شخصی به غیر از اسلام، دینی راقبول نمی‌کند.

۱- الله بلند مرتبه می‌فرماید:

﴿حُرِّمَتۡ عَلَیۡکُمُ ٱلۡمَیۡتَهُ وَٱلدَّمُ وَلَحۡمُ ٱلۡخِنزِیرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَیۡرِ ٱللَّهِ بِهِۦ وَٱلۡمُنۡخَنِقَهُ وَٱلۡمَوۡقُوذَهُ وَٱلۡمُتَرَدِّیَهُ وَٱلنَّطِیحَهُ وَمَآ أَکَلَ ٱلسَّبُعُ إِلَّا مَا ذَکَّیۡتُمۡ وَمَا ذُبِحَ عَلَى ٱلنُّصُبِ وَأَن تَسۡتَقۡسِمُواْ بِٱلۡأَزۡلَٰمِۚ ذَٰلِکُمۡ فِسۡقٌۗ ٱلۡیَوۡمَ یَئِسَ ٱلَّذِینَ کَفَرُواْ مِن دِینِکُمۡ فَلَا تَخۡشَوۡهُمۡ وَٱخۡشَوۡنِۚ ٱلۡیَوۡمَ أَکۡمَلۡتُ لَکُمۡ دِینَکُمۡ وَأَتۡمَمۡتُ عَلَیۡکُمۡ نِعۡمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ ٱلۡإِسۡلَٰمَ دِینٗاۚ فَمَنِ ٱضۡطُرَّ فِی مَخۡمَصَهٍ غَیۡرَ مُتَجَانِفٖ لِّإِثۡمٖ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٞ رَّحِیمٞ٣﴾ [المائده: ۳].

(بر شما حرام شده است مردار و خون و گوشت خوک و آنچه به نام غیر الله کشته شده باشد و [حیوان حلال گوشت] خفه شده و به چوب مرده و از بلندى افتاده و به ضرب شاخ مرده و آنچه درنده از آن خورده باشد مگر آنچه را [که زنده دریافته و خود] سر ببرید و [همچنین] آنچه براى بتان سربریده شده و [نیز] قسمت کردن شما [چیزى را] به وسیله تیرهاى قرعه این [کارها همه] نافرمانى [الله]ست امروز کسانى که کافر شده‏‌اند از [کارشکنى در] دین شما نومید گردیده‏‌اند پس از ایشان مترسید و از من بترسید امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم و اسلام را براى شما [به عنوان] آیینى برگزیدم و هرکس دچار گرسنگى شود بى‏آنکه به گناه متمایل باشد [اگر از آنچه منع شده است بخورد] بى تردید الله آمرزنده مهربان است).

۲- و الله بلند مرتبه می‌فرماید:

﴿وَمَن یَبۡتَغِ غَیۡرَ ٱلۡإِسۡلَٰمِ دِینٗا فَلَن یُقۡبَلَ مِنۡهُ وَهُوَ فِی ٱلۡأٓخِرَهِ مِنَ ٱلۡخَٰسِرِینَ٨۵﴾ [آل عمران: ۸۵].

(و هرکه جز اسلام دینى [دیگر] جوید هرگز از وى پذیرفته نشود و وى در آخرت از زیانکاران است یوسف).

۳- و ابوهریره از رسول ج روایت می‌کند که فرمود: «سوگند به ذاتی که جان محمد در دست اوست، هرکس از این امت، چه یهودی و چه نصرانی، خبر مرا بشنود و بدون ایمان آوردن به رسالت من، بمیرد از جهنمیان است»[۴].

*************************

[۱]– مسلم حدیث شماره (۱۸۸۹).

[۲]– صحیح- أحمد شماره (۱۷۰۸۲) و حدیث لفظ احمد است. و حاکم شماره (۸۳۲۶) و سلسله صحیحه شماره (۳).

[۳]– مسلم شماره (۱۴۶) و حدیث لفظ مسلم است وأحمد (۳۷۸۴) وأرنووط می‌گوید: اسنادش صحیح است.

[۴]– مسلم (۱۵۳).


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

مطالب تازه