یادداشت

کاک حسن امینی عالمی شایسته مرجعیت

علما و روشنفکران و یا سیاستمداران را بر اساس بینش و موضعگیری می توان مورد قضاوت و داوری قرار داد. چه بسا عالمان دینی بود و هستند که به قول سنندجی ها اگر آب آرندان را هم ببرد ککی آنان را نمی گزد و هیچ گونه حساسیتی از خود نشان نمی دهند. و چه بسا روشنفکرانی هستند که تنها دود چراغ می خورند و صفحات کاغذها را سیاه می کنند و در کارخانه شعار سازی نسخه های بی مصرف را صادر می کنند. و یا چه بسا سیاستمدارانی که از صداقت مردم سوء استفاده می کنند و آن را به حساب زیرکی خود می گذارند و چنان می اندیشند که دروغگویی عین سیاست است. نه عاملان بی عمل و نه روشنفکران بی محل و نه سیاستمداران بی أمل نمی توانند ملجأ و مأوای برای مردمان مستضعف و مستمندی باشد که در آرزوی رهایی و زندگی والایی هستند.

امروز در بازار آشفته عرضه کالاهای دینی چنان سمساران و دلالان و سوداگران زیاد شده اند که ذهن مشتاقان و جویندگان دین دچار آشفتگی و تحیر شده است. هر کسی از منظر منافع و ظن خود اسلام را عرضه می نماید. همانند داستان فطریه و گدایان در پیاده روها که چندین نوع فطریه را با قیمت های متفاوت از دهندگان می گیرند. و در عین حال هیچ کدام دیگری را قبول ندارند.

متاسفانه در بازار عرضه اسلام در کردستان چنان تنگ نظری و دگم اندیشی حاکم است که عرضه کنندگان به خود اجازه نمی دهند حقانیتی برای دیگران قائل باشند. و این بلایی است که پیکر اسلام کوردی و یا پلورالیسم دینی را در معرض خطر قرار داده است. مضاف بر آنکه معیار صحت و سقم هر اندیشه و مذهبی قرآن و سنت است.

سال گذشته که به دیدار یکی از علما رفته بودم و از او خواستم که برای نشان دادن سیمای رواداری و متسامحانه ی دین توصیه نامه ای و یا نصیحتی در حد یک صفحه برای تقریب و نزدیک کردن جوانان مسلمان بنویسد, بلا فاصله گفتند: آنان …… و من درخواست خود را تکرار نکردم.
در حالی که پیامبر (ص) رحمتی برای جهانیان بوده است و ما نیز باید این گونه باشیم.

بنابراین در چنین اوضاع و احوالی که جامعه ی دینی پراکنده و متشتت ما در منجلاب اختلاف و عدم تحمل مخالف گرفتار شده, نیازمند عالمانی است که دلی دریاوار داشته باشند و همگان را برادر و دوست خود بدانند و چراغ دلسوزی خود را بر آنان بتابانند. و این گونه عالمان متاسفانه در جامعه ی ما به ندرت یافت می شوند, اما با این وصف هر چند معدودند ولی مؤثرند که می توان کاک حسن امینی را نام برد. کاک حسن در اثر تجارب ممتد خود در میان گروه های ملی و مذهبی و برخورد و ارتباط با اقشار مختلف چه روستائی و شهری, بی سواد و باسواد, مسلمان و لائیک و شیعه و سنی, کورد و غیر کورد به جایگاهی رسیده که با هیچ فرقه و گروهی سر عناد و مخالف ندارد. و از آن جائی که نقش حاکم شرع مردمی را داشته و با فعالان سیاسی و مدنی خارج از کوردستان دوستی و ارتباط دارد، می توان گفت فراتر از یک مذهب یا ملت و یا دین می اندیشد و بیشتر از آنچه که دغدغه مرید پروری داشته باشد، به فکر انسانیت است. او در سرکشی از خانواده زندانیان سیاسی هرگز به مرزهای ایدئولوژیک نمی اندیشد، بلکه خود را شریک غم و اندوه همگان می داند. بارها گفته است: برای من مسلمان صوفی یا سلفی تفاوتی ندارند؛ چون ما در اصول مشترکیم و بر ما لازم است همدیگر را تحمل نمائیم و من خودم را موظف به دفاع از حقوق همگان می دانم .

در روز عید قربان یکی از اساتید دانشگاه نکته‌ی جالبی را در باره‌ی کاک حسن گفتند؛ ایشان گفتند: تفاوت خانه‌ی کاک حسن با خانه‌ی دیگر آن است که در منزل کاک حسن همه‌ی افکار می توانند در کنار یکدیگر جمع شوند و همدیگر را تحمل نمایند، اما در آنجا تحمل فکر دیگری محال است.

این مقبولیت عامه و سابقه طولانی تدریس و تعلیم و تسلط بر متون کلاسیک و استنباط از قرآن و سنت و جایگاه قدرتمند ایشان در میان علمای بزرگ اهل سنت می تواند به عنوان مهمترین سبب و علت مرجعیت ایشان در میان اهل سنت کردستان باشد که بهترین نقش را در وحدت و همبستگی و إئتلاف در حول محور فقاهت و سیاست و فعالیت مدنی ایشان را دارد.

لذا در چنین شرایطی که ما بیشتر از هر زمانی به وحدت و تحمل و مدارا و بازگشت به دین راستین داریم، شخصیت‌هایی مانند کاک حسن می‌توانند با سعه صدر و سینه گشاده چنین نقشی را ایفا نموده و چنین مسئولیت سنگینی را تحمل نمایند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دکتر جلال جلالی زاده

*نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس ششم *تنها عضو اهل سنت شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی *استاد دانشگاه تهران *دبیر شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد *عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن