دارالافتاء اهل سنت

کو‌تاه کردن موی بر زنان‌/رنگ زدن موی سر زنان

چه می‌فرمایند علمای دین در مسئله ذیل‌:

آیا از نظر شریعت مقدس اسلام کوتاه کردن موی سر برای زنان جایز است‌؟ و آیا رنگ ‌کـردن مو بـرای زن با مواد شیمیائی که امروزه از آن استفاده می‌کنند غیر از حنا و کتم و………..درست است یا خیر؟

الجواب باسم ملهم الصواب

أ: ‌کوتاه کردن موی سر برای زن جائز نیست‌، زیرا تشبه با مردان است‌.

دلیله‌: «من الحدیث‌: «‌لعن الله الـمشتبهین بالنساء والـمشتبهات بالرجال» الحدیث‌. وفیه «‌الـمجتبی» قطعت شعر رأسها أثمت ولعنت، وزاد فی البزازیـه‌: وان بـاذن الزوج لأنه لا طاعه لـمخـلوق فی معصیه الخالق‌، ولذا یحرم علی الرجل قطع لحیته والـمعنی الـمؤثر التشبه بارجال‌، انتهی‌»‌. [‌الدر الـمـختار مـع الرد: ۵/۲۸۸ طـبع کـویته. کـذا فـی مـجموعه الفتاوی للـعلامه عبدالحی الکهنوی: ۴/۳۴۲ وامداد الفتاوی: ۴/۲۲۷].

ب‌: اما عمل رنگ ‌کردن موی برای زنان مطلقاً جایز است‌، هر رنگی باشد خواه طلائی باشد یا حنائی یا وسمه وکتم و یا سیاه‌، زیرا رنگ کردن مو زینت است و زینت بـرای زنـان مطوب و پسندیده است‌.

دلیله‌: «‌ولا بأس بخضاب الرأس واللحیه بالحناء والوسمه للر‌جال والنسـاء‌، لأن ذلک سبب لزیاده ارغبه والـمحبه بین الزوجین»‌. [البحر الرائق: ۸/۲۰۸، تکمله فتح الـملهم: ۴/۱۵۰، الـمغنی: ۱/۷۶، جواهر الفقه: ۲/۴۲۷].

ونقل الشامی قول النووی فی رد الـمحتار:

«‌قال النوو‌ی ومذهبنا استحباب خضاب الشیب للرجل والـمرأه بصره أر حمـره وتحریم خضابه بالسواد علی الاصح»‌. [رد الـمحتار: ۵/۵۳۳، الخانیه: ۳/۴۱۲].

و رنگ سیاه هم زینت است ‌که برای زن مباح است و از عـبارت‌: «‌تحریم خضابه بـالسواد علی الأصح‌» معلوم می‌شود که برای زنان بقصد زینت مباح است و از امام ابویوسف/ روایت است:

«‌کما یعجبنی أن تتزیٌن لی امرأتی یعجبها أن أتزیٌن لها». [رد الـمحتار: ۵/۵۳۲، جواهر الفقه: ۲/۴۳۰].

ثانیاٌ: قصد فریب دادن خواستگاری را نداشته باشد، با رنگ موی خود، مسن بودن خود را از خواستگار پنهان دارد و چنین وانمود کند که جوان است‌، لحدیث النبیr: «مَنْ غَشَّ فَلَیْسَ مِنِّى‌».

اما رنگ مو با استفاده از مواد شیمیائی قوی مروج امروزی‌: رنگ کردن موی سر زن با مواد شیمیائی مروج امروزی جایز است‌، زیرا به ثبوت نرسیده است ‌که ماده و عنصر پلیدی در آن بکار رفته باشد، زیرا اصل در اشیاء اباحت و پاکی است تا زمانی‌که نجاست و حرمت آنها ثابت شود، و اگر بازهم چنان عنصر پلیدی در آنها بکار رفته باشد در اثر فعل و انفعالات شیمیائی کـه در آن انجام داده شده‌، ماهیت و حقیقت آن تبدیل شده است‌.

لذا رنگ کردن مو با اینگونه مواد شیمیائی جایز است‌، بنابر قاعده استحاله‌، اگر چیزی بـدل شود هیچ حرمتی ند‌ارد همانطور الاغ ‌که در نمکزار بیفتد، یا در شراب نمک بریزیم و سرکه‌ گردد و یا مشک‌ که اصل آن از خون پلیدی است چون استحاله ‌گـردیده است استفاده از آن جایز است‌، و لذا با شبه و ظن نمی‌توان آن را تحرم ‌کرد.

ودلیله‌:

«ثم هذه الـمسأله قد فرّعوها على قول محمد بالطهاره بانقلاب العین الذی علیه الفتوى، واختاره أکثر الـمشایخ خلافاً لأبی یوسف کما فی  «شرح الـمنیه» و«الفتح» وغیرهما. وعباره «الـمجتبى»: جعل الدهن النجس فی صابون یفتوى بطهارته لأنه تغیر، والتغیر یطهر عند محمد، ویُفْتى به للبلوى اﻫ. وظاهره أن دهن الـمیته کذلک لتعبیره بالنجس دون الـمتنجس، إلا أن یقال: هو خاص بالنجس لأنَّ العادهَ فی الصَّابون وضع الزیت دون بقیه الأدهان. تأمل. ثم رأیت فی «شرح الـمنیه» ما یؤید الأول حیث قال: وعلیه یتفرّع ما لو وقع إنسان أو کلب فی قدر الصابون فصار صابوناً یکون طاهراً لتبدل الحقیقه اﻫ. ثم اعلم أن العلَّهَ عند محمد هی التغیُّر وانقلاب الحقیقه، وأنَّه یُفْتى به لِلْبلوى کما علم مما مر، ومقتضاه عدم اختصاص ذلک الحکم بالصابون، فیدخل فیه کل ما کان فیه تغیر وانقلاب حقیقه وکان فیه بلوى عامَّه»‌. [رد الـمحتار: ۱/۲۳۱ طبع کویته].

پس از رنگ کردن مو با شانه‌های رنگ امروزی باشد یا با مواد شیمیائی اسپری‌، جایز است و حناء برای زنان پسندیده است‌، و استعمال انوع‌ کرم‌های آرایشی و تجملی برای زنان در دست‌، پا، لبها و چهره درست و جایز است‌. [‌جدید فقهی مسائل‌: ۱/۱۶۸ از مولانا مفتی خالد سیف الله رحمانی].

ج – زدودن و از بین بردن موهای ساق پا و دست و آرنج و گردن جایز است‌.

ودلیله‌:

«‌قالوا ویجوز الحف والتحمیر والنٌقش والتطریف إذا کان باذن الزوج‌، لأنـه من الزینه وقد أخرج الطبری‌ من طریق أبی اسحاق ‌عن امراته انها دخـلت عـلی عائشه وکانت شابه یعجبها الجمـال‌، فقالت‌: الـمرأه تحفٌ جبینها لزوجـها، فـقالت ‌امیطی عنک الأذی ما ستطعت»‌. [فتح الباری:۱۰/۳۱۰ واللفظ له، امداد الـمفتین: ص: ۹۸۵ سؤال ۸۸۵، الفتاوی الهندیه: ۵/۳۵۸، رد الـمحتار: ۵/۲۶۴، فتاوی رشیدیه: ۴۸۵، جدید فقهی مسائل].

والله أعلم بالصواب

نمایش بیشتر

دارالافتاء دارالعلوم مسجد مکی زاهدان

در سال 1363هـ.ش (1404هـ.ق) دارالافتای دارالعلوم زاهدان زیر نظر مفتی خدانظر رحمه‌الله رسماً آغاز به‌كار كرد. مجموعه‌ای از این فتواها با پشتکار مولانا مفتی خدانظر رحمه‌الله، پس از ترتیب‌بندی به صورت ابواب فقهی، تحت عنوان «محمودالفتاوی (فتاوای دارالعلوم زاهدان)» تا کنون در 4 جلد چاپ و منتشر شده‌اند و ادامه آن در حال تدوین است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن