گذاشتن قرآن در جـیب و به همراه تعویذ به بیت الخلاء رفتن

دارالافتاء اهل سنت

دارالافتاء اهل سنت


چه می‌فرمایند علمای دین در مسئله ذیل‌:
گذاشتن قرآن ‌کریم در جیب و رفتن به بــیت الخـلاء جـایز است یـا خیر؟ و نـیز تــعویذ و کاغذهای ‌گوناگونی که مشتمل آیات قرآن هستند و در صورتی که در جیب باشند دخول بیت الخلاء جایز است یا خیر؟
الجواب باسم ملـهم الصواب
از عبارت فقهاء چنین فهمیده می‌شود که اگر قرآن یا تعویذ وغیره در جلدی جداگانه ‌گذاشته بطوری که جلد به آن چسبیده نیست بلکه مانند کیسه‌ای هست که قرآن در آن گذاشته شده‌، در این صورت جواز دارد و اگر در جلد نیست و در جیبش گذاشته بهتر این است‌ که بیرون بیاورد و اگر بیرون نکرد گناه نیست (‌البته افضل این است ‌که در هر دو صورت بیرون بگذارد)‌.
وفی الدر:
«‌رقیه فی غلاف متجاف لم یکره دخول الخلاء به والاحتراز افضل»‌.
وقال العلامه الشامی/:
«قوله: «رقیه الخ» الظاهر أن الـمراد بها ما یسمونه الآن بالهیکل والحمائل الـمشتمل على الآیات القرآنیه، فإذا کان غلافه منفصلاً عنه کالـمشمع ونحوه جاز دخول الخلاء به ومسه وحمله للجنب»‌. [رد الـمحتار: ۱/۱۳۱].
وفی الـمنیه وشرحها:
«‌ویکره دخـول الـمخرج أی اخلاء وفی اصبعه خاتم وفیه شیی‌ء من القرآن أو من اسمائه تعالی لـما فیه من ترک التعظیم وقـل لایکره ان جعل فصٌه إلی بـاطن الکف ولو کان فیه شیی‌ء من القرآن أو من اسمائه تعالی فی جیبه لا بأس به‌کذا لو کان ملفو‌فاً فی شیی‌ء والتحرز أولی»‌. [الـمنیه: ص ۶۰].
وفی الهندیه‌:
«‌سئل الفقیه ابوجعفر / عمن‌کان فی‌کمه‌کتاب فجلس للبول أیکره ذلک؟ قال‌: ان ‌کان ادخله مع نفسه الـمخرج یکره وان اختار لنفسه مبالاً طاهراً فی مکان طاهر لا یکره و لی هذا إذا کان فی جیبه دراهم مکتو‌ب فیها اسم الله تعالی أو شیی‌ء من القرآ‌ن فادخلها مع نفسه الـمخرج یکره وان اتخذ لنفسه مبالا طاهراً فی مکان طاهر لا یکره‌»‌. [الفتاوی الهندیه: ۵/۳۲۳ باب الکراهیه].
والله أعلم بالصواب


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تازه