دارالافتاء اهل سنت

گرفتن جوایز و قرعه های بانکی از نظر شرع چه حکمی دارد؟

*سوال;* گرفتن جوایز و قرعه های بانکی از نظر شرع چه حکمی دارد؟

*الجواب باسمه حامدا مصلیا*
⬇️ ⬇️

⬅️جوایز بانکی به علت قمار و ربا طبق قاعده ی ( کل قرض جر نفعا فهو ربا ) حرام و ناجایز است.

◀️ در چهاردهمین نشست مجمع فقه اسلامی اهل سنت ایران هم در این مورد به تصویب رسید که جوایز مروج بانکی به طور کلی جایز نمی ‌باشد.

⏪ ضمناً: واگذاری این بهره به خود بانک ها نیز به هیچ وجه جایز نیست، بلکه آن مبلغ و قرعه را از بانک گرفته و به اهل نیاز و مستمند بدون نیت ثواب داده شود.

*منبع:*📚👇

۱️⃣📖 گرفتن این همه جوایز روا نیست… بنابر این گرفتن هر نوع نفع از بانک گویا نفع گرفتن است از بدهکار خود بدیهی است که این در حکم ربا و حرامست به حکم حدیث( کل قرض جر نفعا فهو ربا) البته مبلغ را از بانک گرفته و به اهل نیاز بدون نیت ثواب بدهد، نیت را دفع ضرر و گناه کند، فتاوای منبع العلوم کوه ون، کتاب البیوع، باب مسایل و احکام بانک، ج۸ ص ۴۰۲-۴۰۳،

۲️⃣📖 در باره بهره بانکی جمع شده حکم آن همانند حکم هر مال حرامی است که به هیچ عنوان نبایستی از آن استفاده کرد… واگذاری این بهره به خود بانک نیز به هیچ وجه جایز نیست ، دیدگاه های فقهی معاصر، ج۳ ص ۱۲۶- ۱۲۷، نشر احسان

۳️⃣📖 در مصوبات مجمع فقهی آمده: در چهاردهمین نشست مجمع فقه اسلامی اهل سنت ایران در تاریخ ۲۹/۲/۱۳۸۴ برابر با ۱۰-۹ ربیع‌الثانی ۱۴۲۶هـ ق، این مورد نیز به تصویب رسید جوایز مروج بانکی به طور کلی جایز نمی ‌باشد.
.۴⃣📕رد مع الدر، کتاب البیوع،مطلب کل قرض جر نفعا، ۴۱۳/۷ ط: المکتبه الحقانیه .

✅والله اعلم بالصواب✅

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن